Gå til innhold

24-timers faste (Eat Stop Eat)


M.K.

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med denne fastemetoden? Jeg syns den virker interessant, fordi jeg tror dette er noe jeg kan få til. Jeg er veldig glad i mat, og ligger som regel i kalorioverskudd/balanse. Men dersom man faster én eller to 24-timers perioder i uka, kan man jo senke den ukentlige kaloriinntaket med opptil 25 %!

Men hvordan fungerer det i praksis? Blir man veldig slapp? Kan man trene på de fastende dagene? Er det best å ha faste fra ettermiddag til ettermiddag (f.eks kl 14), så man slipper å gå en hel dag uten mat? På den måten kan jeg jo også prøve å få i meg noe mat før trening begge dager (hvis jeg bare timer treningen litt).

Jeg leste denne artikkelen om konseptet, men har ikke hørt så mye om det andre steder.

http://www.dn.no/dnaktiv/article2251808.ece

Jeg prøvde det en gang og JA, jeg ble VELDIG slapp. Klarte ikke fokusere eller gjøre noe særlig den dagen, lå rett ut på sofaen bare. Verste var etter 5-12 timer med faste. Så var det leggetid og om morgenen var jeg bare noe svimmel. Vet ikke om jeg hadde klart å gjennomføre en treningsøkt, men du kan jo gjøre som meg og starte fasten kl 12:00. Så kan du feks trene i 13/14 tiden og så er du ferdig før det verste begynner.;)

Personlig foretrekker jeg å heller ligge 25% i underskudd hver dag, i stedet for å bokstavelig talt pine meg selv gjennom slike fastedager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig foretrekker jeg å heller ligge 25% i underskudd hver dag, i stedet for å bokstavelig talt pine meg selv gjennom slike fastedager.

Poenget med fasten er de metabolske fordelene det har på kroppen. Ikke kalorirestriksjonen i første omgang. Lavere kalorisk inntatt er en hyggelig bivirkning, men man kan lett overspise og unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metabolske fordeler eller ikke; jeg fungerer ikke under faste. Blir irritabel og svimmel. Og dermed kunne jeg ikke gitt mer F i hva forskningen sier om det.

PS: Så vidt jeg vet er denne forskningen relativt ny. Skulle ikke forundre meg om noen motbeviste de fordelene om noen år, as always.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metabolske fordeler eller ikke; jeg fungerer ikke under faste. Blir irritabel og svimmel. Og dermed kunne jeg ikke gitt mer F i hva forskningen sier om det.

PS: Så vidt jeg vet er denne forskningen relativt ny. Skulle ikke forundre meg om noen motbeviste de fordelene om noen år, as always.

Det er nok mange som ikke fungerer på det. Akkurat på samme måten som jeg ikke fungerer på mye karbo/lavt fett. Vi er alle litt forskjellige. Av en eller annen snodig grunn ser det ut til at jenter/damer har større problemer med faste enn menn. Jeg lurer på om det har noe med evolusjon/biologi å gjøre eller om dere ikke fikk lov til å falle og slå dere like ofte som gutter gjorde ;)

Men å motbevise fordelene? Det er jo ikke relativt nytt dette her. Det er jo velkjent under ramadan og det er også velkjent at buddhist-munker og asketer (?) har levd lenger på grunn av lavere kalorisk inntak og dermed lavere aktivitet i cellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noe problemer med fasten! Har prøvd to ganger nå. Har både trent, jobbet og vært på forelesninger uten problemer. Men jeg innstilte meg veldig på det, og forberedte meg mentalt! Blir mye mer irritabel hvis det går for lenge mellom måltidene og det ikke er planlagt! Hehe ;) For da er jeg ikke mentalt innstilt. Man kan lure hjernen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er jeg igang.. wæææ..:p spsiste siste "møønsjen" 2200 igår.

Så nå er det kun 11 timer igjen hehe.. Drukner meg i kaffe og skal kose meg med tyggis, før jeg tar helg;)

Bare husk å ikke overdriv det første måltidet etter fasten. Det kan være ganske vanskelig av og til.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk å ikke overdriv det første måltidet etter fasten. Det kan være ganske vanskelig av og til.. :p

Haha.. tenker kjært på mine speltlomer nå ja..:D hvor mye / lite og HVA er egentlig anbelaft etter disse 24 timene? Håper jeg klrer å la vær med frotsing til 0400 om morran:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. tenker kjært på mine speltlomer nå ja..:D hvor mye / lite og HVA er egentlig anbelaft etter disse 24 timene? Håper jeg klrer å la vær med frotsing til 0400 om morran:p

Et vanlig måltid. Så det spørs litt på hva du spiser til vanlig. Jeg ville valgt et måltid med mye protein siden de gir metthetsfølelsen ganske raskt :)

edit: Det kommer jo egentlig ann på hvor mye underskudd du ønsker fra en dag med faste. Forbrenner du 2000 kalorier, og spiser 500 kalorier, har du forbrent 1500 kalorier, for å ta det veldig grovt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, nå har jeg litt store "vanlige" måltid:p ( følger vanligvis PF) men tanken er 1 pakke speltlomper og en boks m mager kesam?

Da kan du ta enten spise det ene måltidet, eller så kan du minske måltidet litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...