Gå til innhold

24-timers faste (Eat Stop Eat)


M.K.

Anbefalte innlegg

http://bradpilon.com/weight-loss/fasting-for-weight-loss/will-you-lose-muscle-with-fasting/ Her svarer Brad Pilon på det spørsmålet. Kort fortalt står det at så lenge du trener styrketrening vil du ikke miste muskelmasse.

http://www.realfooduniversity.com/part-1-what-happens-to-your-body-when-you-fast-energy-production/ Her står det også litt om fasting. Han oppsumerer med at grunnen til at mange ser positive resultater ved 15-24 t faste er at kroppen

rekker å ta i bruk lagrede fettreserver men fastevinduet er så kort at den ikke rekker å tære noe særlig på musklene.

http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html Myte 6: Fasting tærer på musklene. Han skriver blant annet at et måltid med 100 gram proteiner vil fortsette å slippe ut aminosyrer i kroppen i 16-24 timer.

Det er en løs oversettelse av hva et kjapt søk på Google ga meg, er ikke sikker på om kildene er 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han skriver blant annet at et måltid med 100 gram proteiner vil fortsette å slippe ut aminosyrer i kroppen i 16-24 timer.

Jeg tror den typen faste er bra for mange, men hovedsakelig ikke for dem som ønsker å øke i muskelmasse. Martin har vel skrevet noe direkte om det, men husker ikke lenke og er for mett til å bry meg ;)

Gastrisk tømming regnes for å være ca 12 timer, og så vil du ha næringsstoffer i blodet en stund etterpå. Noe særlig over 14 timer tror jeg er ganske usannsynlig, men det er bare ut fra hva jeg har lest. Om det er noen proffer her hører jeg gjerne på hva de sier :)

Skrev Brad om hvorfor 24-timers faste skal være bedre for byggere og styrkeutøvere enn leangains og andre kortere fastevarianter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen fordel å faste helt kontra å ta til seg nok protein i et kort vindu? For folk som ikke trener tror jeg 24-timers faste kan være greit, men jeg er redd for at musklene vil begynne å tæres på etter 18-20 timer...

Isåfall er det snakk om 4 - 6 timer, tviler på det er mulig å miste noe betydelig muskelmasse på så liten tid. Om en er bekymret er det jo bare å ta litt BCAA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isåfall er det snakk om 4 - 6 timer, tviler på det er mulig å miste noe betydelig muskelmasse på så liten tid. Om en er bekymret er det jo bare å ta litt BCAA

Slik jeg tenker meg den avslutter vel de fleste en dag med å spise - la oss si 22.00 og sover på full mage. Så går det et helt døgn, og man spiser frokost 06. Da er det faktisk 32 timer, men kan jo hende det er lurt å spise neste kveld eller starte fra morgenen. Kan godt hende jeg har snublet litt i regnestykket mitt, men for min del hadde det faktisk blitt nesten 40 timer siden jeg bare spiser på ettermiddagen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tenker meg den avslutter vel de fleste en dag med å spise - la oss si 22.00 og sover på full mage. Så går det et helt døgn, og man spiser frokost 06. Da er det faktisk 32 timer, men kan jo hende det er lurt å spise neste kveld eller starte fra morgenen. Kan godt hende jeg har snublet litt i regnestykket mitt, men for min del hadde det faktisk blitt nesten 40 timer siden jeg bare spiser på ettermiddagen ;)

24-timers faste er 24 timer. Spiser du siste måltid 22 om kvelden, bryter du fasten kl 22 neste kveld, altså 24 timer etterpå. Man kan helt fint velge andre tidspunkter å starte fasten, om man vil faste fra frokost til frokost, lunsj til lunsj, middag til middag eller kvelds til kvelds. Man spiser hver dag, slik at det aldri går en hel natt, dag og enda en natt mellom hvert måltid.

To fastedager i uken blir alt for mye for min del. Det holder lenge med en. Og jeg trener aldri på fastedagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg tenker meg den avslutter vel de fleste en dag med å spise - la oss si 22.00 og sover på full mage. Så går det et helt døgn, og man spiser frokost 06. Da er det faktisk 32 timer, men kan jo hende det er lurt å spise neste kveld eller starte fra morgenen. Kan godt hende jeg har snublet litt i regnestykket mitt, men for min del hadde det faktisk blitt nesten 40 timer siden jeg bare spiser på ettermiddagen ;)

Da er det vel ganske lett for deg å feks faste 1600 til 1600? Hvis du bare spiser på ettermiddagen gjør du det jo nesten uansett?

Med en 24 timers faste 2 ganger i uken leste jeg at de fleste reduserer inntaket sitt med 25%. Når du ønsker å bygge muskler lønner det seg ikke å ligge i kcal underskudd (?). Ser for meg at 24 t faste er en fin løsning for oss som ønsker både å bygge muskler og redusere fettprosenten siden det ikke går utover muskelvekst. Jeg sier som Ole Brumm, ja takk begge deler! Sitter å momser på mitt siste måltid før min første 24 t faste nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel ganske lett for deg å feks faste 1600 til 1600? Hvis du bare spiser på ettermiddagen gjør du det jo nesten uansett?

Med en 24 timers faste 2 ganger i uken leste jeg at de fleste reduserer inntaket sitt med 25%. Når du ønsker å bygge muskler lønner det seg ikke å ligge i kcal underskudd (?). Ser for meg at 24 t faste er en fin løsning for oss som ønsker både å bygge muskler og redusere fettprosenten siden det ikke går utover muskelvekst. Jeg sier som Ole Brumm, ja takk begge deler! Sitter å momser på mitt siste måltid før min første 24 t faste nå!

Hvis jeg faster fra 16-16, så har jeg allerede fastet fra ca 22 kvelden før ;) Om jeg skulle tatt nøyaktig 24-ish timer måtte jeg fastet fra 22-22, tatt en proteinshake, og så fastet til vanlig spisevindu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har egentlig ganske lang faste utgangspunktet i løpet av et døgn da :)

Jupp. Jeg faster 16-18 timer i døgnet fra før. Hver dag. Det var det jeg ville frem til at jeg ikke trodde forskjellen mellom 18 og 24 timer var så stor at jeg ville gamble med muskelmasse for å få inn noen ekstra timer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Jeg faster 16-18 timer i døgnet fra før. Hver dag. Det var det jeg ville frem til at jeg ikke trodde forskjellen mellom 18 og 24 timer var så stor at jeg ville gamble med muskelmasse for å få inn noen ekstra timer ;)

Det er jo ikke meningen at du skal kombinere de to. Og 24 timers faste gjør man 1 - 2 dager i uken, ikke vær dag slik som leangains. Jeg kjører leangains, men bruker gjerne 24 timers faste før en familiemiddag/Selskap etc :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja skjønner, kanskje flytte ned til 2000 tiden... Men jeg er litt rar og liker å spise mengder på kvelden, elsker å rulle meg i sengs:p

dagen går greit for da kan jeg gjøre andre ting...

haha ditto, utover kvelden kjeder man seg ofte mer. På 24 timers faste er det lurt å ha noe å gjøre på ( ikke tv serier, faktisk gjøre noe). Ypperlig tid å vaske hus/leilighet på !:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha ditto, utover kvelden kjeder man seg ofte mer. På 24 timers faste er det lurt å ha noe å gjøre på ( ikke tv serier, faktisk gjøre noe). Ypperlig tid å vaske hus/leilighet på !:D

Alle som faster kan komme og vaske her. Jeg trenger også hjelp til litt maling og sparkling... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forsket på om faste kan ha andre helsefordeler enn bare redusert kaloriinntak. Enkelte hevder at det er bra for kroppen og hjernen (se link i starten av tråden). Man kan jo velge om man vil tro på det eller ikke, for forskning kan påvise mye rart.

Mulig det er forsket på det, men har de noen konkrete funn på at der er fordeler med tanke på forbrenning eller helse? Jeg har selv gått gjennom en del studier i forbindelse med mulig forskningsoppgave og mangelen på menneskestudier er slående. Så inntill videre får svaret stå som: helsefordeler uvisst. fettapfordeler: sannsynligvis ikke. (utifra tilgjengelige resultater).

Hvis du har forskning å vise til, kom gjerne med referanser. Jeg sier bare at det er et greit spisemønster som passer for noen, og som ikke har noen uttalte negative konsekvenser. Men magi er det heller ikke. Det er rett og slett et spisesett som er "inn" for tiden - og en helt grei reaksjon på "du må spise 8 måltider om dagen". Men Brad Pillon osv selger faktisk et produkt, og gode studier som viser fordeler er ikke der. Rotter er ikke mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er forsket på det, men har de noen konkrete funn på at der er fordeler med tanke på forbrenning eller helse? Jeg har selv gått gjennom en del studier i forbindelse med mulig forskningsoppgave og mangelen på menneskestudier er slående. Så inntill videre får svaret stå som: helsefordeler uvisst. fettapfordeler: sannsynligvis ikke. (utifra tilgjengelige resultater).

Hvis du har forskning å vise til, kom gjerne med referanser. Jeg sier bare at det er et greit spisemønster som passer for noen, og som ikke har noen uttalte negative konsekvenser. Men magi er det heller ikke. Det er rett og slett et spisesett som er "inn" for tiden - og en helt grei reaksjon på "du må spise 8 måltider om dagen". Men Brad Pillon osv selger faktisk et produkt, og gode studier som viser fordeler er ikke der. Rotter er ikke mennesker.

http://www.dn.no/dnaktiv/article2251808.ece

I denne artikkelen er det henvist til en studie utført ved Universitetet i California. Har du kikka på denne? Tror de har forsket på mennesker og ikke rotter. Jeg har ikke kikka på studien, så jeg kan ikke uttale meg noe om den. Virker som du har ganske god peiling på hva som finnes av forskning på området. Si fra hvis du finner noe av interesse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i utgangspunktet positiv til at faste kan ha flere gode effekter, men mangelen på bevis for det gjorde at jeg modererte standpunktet mitt til "det er iallefall ikke noe verre enn andre spisemønstre". Så får jeg heller endre standpunkt når man faktisk finner bevis på at det gjør noe spesielt hos mennesker som andre spisemønstre ikke gjør. :)

Det hun har funnet er bare at alternate day fasting gir samme effekter som kalorirestriksjon ellers på markører for kronisk sykdom og fettap hos overvektige. Mindre kalorier -> mindre fett og bedre kolesterolmarkører.

Review article: We also compare the magnitude of risk reduction resulting from ADF with that resulting from CR. In terms of diabetes risk, animal studies of ADF find lower diabetes incidence and lower fasting glucose and insulin concentrations, effects that are comparable to those of CR. Human trials to date have reported greater insulin-mediated glucose uptake but no effect on fasting glucose or insulin concentrations. In terms of cardiovascular disease risk, animal ADF data show lower total cholesterol and triacylglycerol concentrations, a lower heart rate, improved cardiac response to myocardial infarction, and lower blood pressure. The limited human evidence suggests higher HDL-cholesterol concentrations and lower triacylglycerol concentrations but no effect on blood pressure. In terms of cancer risk, there is no human evidence to date, yet animal studies found decreases in lymphoma incidence, longer survival after tumor inoculation, and lower rates of proliferation of several cell types. The findings in animals suggest that ADF may effectively modulate several risk factors, thereby preventing chronic disease, and that ADF may modulate disease risk to an extent similar to that of CR." CR= kalorirestriksjon, ADF: faste annenhver dag

og eksperimentelle studien:

his study examined the effects of ADF that is administered under controlled compared with self-implemented conditions on body weight and coronary artery disease (CAD) risk indicators in obese adults.Design: Sixteen obese subjects (12 women, 4 men) completed a 10-wk trial, which consisted of 3 phases: 1) a 2-wk control phase, 2) a 4-wk weight loss/ADF controlled food intake phase, and 3) a 4-wk weight loss/ADF self-selected food intake phase.Results: Dietary adherence remained high throughout the controlled food intake phase (days adherent: 86%) and the self-selected food intake phase (days adherent: 89%). The rate of weight loss remained constant during controlled food intake (0.67 ± 0.1 kg/wk) and self-selected food intake phases (0.68 ± 0.1 kg/wk). Body weight decreased (P < 0.001) by 5.6 ± 1.0 kg (5.8 ± 1.1%) after 8 wk of diet. Percentage body fat decreased (P < 0.01) from 45 ± 2% to 42 ± 2%. Total cholesterol, LDL cholesterol, and triacylglycerol concentrations were lowered (P < 0.01) by 21 ± 4%, 25 ± 10%, and 32 ± 6%, respectively, after 8 wk of ADF, whereas HDL cholesterol remained unchanged. Systolic blood pressure decreased (P < 0.05) from 124 ± 5 to 116 ± 3 mm Hg.Conclusion: These findings suggest that ADF is a viable diet option to help obese individuals lose weight and decrease CAD risk.

Det funker altså like godt som andre former for CR. Jeg tror kanskje ikke vi er uenige - jeg mener faste er en flott måte å holde compliance oppe for de som trives med dette spisesettet. Men det er ikke magi, og en kan like lett spise 6 måltider om dagen hvis det fungerer for deg. Hva en spiser over en periode er uansett viktigste faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...