Gå til innhold

24-timers faste (Eat Stop Eat)


M.K.

Anbefalte innlegg

Tror dere det er greit å ta en proteinshake (100 kcal) etter trening selv om man faster? At det blir det eneste jeg spiser i hele fasteperioden. Eller kommer det til å bli veldig ødeleggende?

Ville ha ventet med å trene til du har brutt fasten. Har lest at det er de siste timene av fasten fettforbrenningen virkelig setter fart.

Du bryter fasten med en proteinshake :) Poenget med faste er jo å faste, right ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man skal kjøre dette opplegget så bør man ihvertfall legge det til dager man ikke har styrketrening. Man kan eventuelt startet fasten slik at det passer bra å avslutte den med BCAA + frukt rett før trening dagen etterpå.

Men studier på faste viser at faste over 16 timer ikke har ekstra effekt på forbrenning av fett (beklager om det er nevnt allerede i tråden, men gadd ikke lese alt her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut interessant ut! Hvordan går det?

Nå har jeg min andre faste! Spiste siste måltid kl 1130 (en boks tunfisk, 100 g mager kesam og en halv appelsin). Trente ganske hardt fra 1430 til 1630 (styrke overkropp og 45/15-intervaller i 25 min). Kjenner at det hadde vært godt med noen kalorier i skrotten, men er ikke så veldig sulten. Neste måltid blir lunsj i morgen kl 1130. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har utrolig lyst til å prøve men er redd jeg skal bli slapp og irritabel. Har ikke lyst til at hvordan jeg spiser (eller ikke spiser ;)) skal gå utover sønnen min.

Jeg anbefaler det på det sterkeste, en 24 timers faste gir deg et nytt perspektiv på mat, og det blir lettere å skille mellom sultfølelse og "har lyst på noe å tygge på."

Jeg ble overasket på min første 24 timers faste, jeg ble veldig "til stede", ikke irritabel eller slapp. Ikke sulten hele dagen, bare veldig intenst av og til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler det på det sterkeste, en 24 timers faste gir deg et nytt perspektiv på mat, og det blir lettere å skille mellom sultfølelse og "har lyst på noe å tygge på."

Jeg ble overasket på min første 24 timers faste, jeg ble veldig "til stede", ikke irritabel eller slapp. Ikke sulten hele dagen, bare veldig intenst av og til :)

Det høres kjempebra ut! Håper å at det kanskje kan hjelpe på den "matleiheten" jeg føler på om dagen. Ikke noe frister og ender da opp med lite og ikke alltid like bra mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kjempebra ut! Håper å at det kanskje kan hjelpe på den "matleiheten" jeg føler på om dagen. Ikke noe frister og ender da opp med lite og ikke alltid like bra mat.

Kan jeg ikke svare på , mitt problem er omvendt, jeg pleide å spise mat for å få tiden til å gå. Veldig greit på bulk, ikke så kult på diett:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål her om noen kanskje vet svaret?! At 24 timers faste gir et boost til forbrenningen har det noe med at glykogen lagrene tømmes helt mot slutten?

Tror det har noe med at kroppen gir deg tilgang til fettreserver så du har energi til å få tak i mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faste høres såå spennende ut.. men, er det noen som har barn som faster?

Tror mine ville lurt på hvorfor jeg ikke spiste i såfall...

Men er det en fastedag i uka som passer best?

Da forklarer du at det er noe voksne kan velge å gjøre av og til, og at de vill forstå det når de blir eldre. ( jeg har ikke barn så det er sagt :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faste gir ikke en boost til "forbrenningen". Ei heller senker den netto-forbrenningen i stor grad. Større prosentandel av det du brenner er fett, men til sist er det kaloribalanse som i størst grad bestemmer fettap i løpet av en periode, gitt at proteinkrav er møtt.

Det kan være et greit virkemiddel til å redusere kalorier over en tidsperiode, men har ingen andre fordeler over andre spisemønstre enn at det er et spisemønster som passer enkelte godt. Andre liker det ikke.

Som sagt før her: det handler bare om å finne et spisemønster som gjør at du selv vil kunne holde på en diett over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å ha 2 fastedager i uka (kun 1 de helgene jeg skal bort eller er invitert på middag på søndag). Den ene er fra tirsdag kl 11 til onsdag kl 11 og den andre er fra søndag kl 13 til mandag kl 13. Jeg skal finne ut hvordan det fungerer for meg iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste gir ikke en boost til "forbrenningen". Ei heller senker den netto-forbrenningen i stor grad. Større prosentandel av det du brenner er fett, men til sist er det kaloribalanse som i størst grad bestemmer fettap i løpet av en periode, gitt at proteinkrav er møtt.

Det kan være et greit virkemiddel til å redusere kalorier over en tidsperiode, men har ingen andre fordeler over andre spisemønstre enn at det er et spisemønster som passer enkelte godt. Andre liker det ikke.

Som sagt før her: det handler bare om å finne et spisemønster som gjør at du selv vil kunne holde på en diett over tid.

Det er jo forsket på om faste kan ha andre helsefordeler enn bare redusert kaloriinntak. Enkelte hevder at det er bra for kroppen og hjernen (se link i starten av tråden). Man kan jo velge om man vil tro på det eller ikke, for forskning kan påvise mye rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har noe med at kroppen gir deg tilgang til fettreserver så du har energi til å få tak i mat.

Ja, det var det jeg tenkte på :) Når glykogen lagrene er brukt opp henter kroppen ekstra energi fra fettreservene, men kan dette skje så raskt som på under 24 t? I såfall synes jeg ihvertfall 24 t faste er verdt et forsøk. Legge opp til å prøve det i morgen tror jeg, passer bra uansett da jeg ratt måtte frivillig fastet en stund uansett siden jeg skal trekke ei visdomstann :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen fordel å faste helt kontra å ta til seg nok protein i et kort vindu? For folk som ikke trener tror jeg 24-timers faste kan være greit, men jeg er redd for at musklene vil begynne å tæres på etter 18-20 timer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...