Gå til innhold

Noen som vet noe om muscle-ups ? Hvordan trener jeg opp til dem ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tor er som sagt spesialisten, men her er noen tips for å komme i gang.

Dra deg eksplosivt opp. Rett før du er på toppen "kaster" du beina oppover, knærne skal rett opp mot stangen. I det du får med deg beina prøver du å flytte over den ene armen. Når du får armen over må du flytte tyngdepunktet fremover slik at du ikke faller ned igjen. Med den ene armen oppe prøver du å få opp den andre armen, og når begge armene er oppe er det en dips som gjenstår :)

Ojj! Komplement. Kan forsøke å hjelpe deg selv om jeg ikke er noe spesialist. Og om Bar-BangerzUlrik (som har veldig mye bedre tenkikk på muscle up enn hva jeg har)er å dobbeltsjekker er du nok i gode hender :)!

Vegard har egentlig nevnt hemmeligheten ved det hele. Det trengs eksplosiv kraft fra både rygg og mage (magen som trekker beina enkelt fortalt) og dette må samkjøres slik at du får utviklet nok kraft til å få tid til å flytte hendene over stangen.

Det er veldig variert i fra hvordan materiale du holder i til hvordan grepsteknikken fungerer. Primært er det brukt stang for mange, men vær obs på at den minste variasjon kan være "forstyrrende" de første ukene.

Jeg kan anbefale deg å se over hva Falsegrip er, for noen er dette en redning. For andre et helvette. Med false grip slipper du "flytte" håndleddene slik at de kommer over stangen, men selve false grip teknikken er for mange noe som også må jobbes med over tid. Personlig syns jeg false grip på stang er det verste.

Ellers har Vegard og artikkelen som er vist til dekket det meste. Bare rop ut om det er noe som er uklart eller noe slikt :) Men som sagt eksplosivitet er nøkkelen :)

Annonse

Det meste er vel sagt allerede ja, riktig grep, kipping og eksplosivitet er nøkkelen. Men, jeg ville ikke akkurat anbefalt muscle-ups hvor den ene armen går opp før den andre, kan fort skade deg der. Et annet tips er å bruke endel momentum, sving inn, kipp og dra opp på vei tilbake, hvis det var mulig å forstå :p

Lykke til!

Men eh!

Dere som gidder å ta denne øvelsen hyppig: Hvordan unngår dere "skrubbsår" i håndflatene? Der jeg trener er det gummiert grep og det blir veldig mye friksjon.

Ellers ser jeg ikke helt fordelen med muscle ups; det blir litt som å bicepscurle mens man squatter. Fet rutine, men det virker litt meningsløst. De fleste er mye sterkere i dips enn chins, så dipsdelen vil jo gi nærmest insignifikant stimuli. Ser fett ut da, drar sikkert noen chicks.

En video av dette kunne virkelig gjort seg.

Har du en på lager, McBain?

;)

Hehe, har seff masse videoer av dette, men sliter med å få lastet opp full HD til Youtube :D

Ellers er utfall med bicepscurl en gjengs øvelse på diverse gruppetimer med styrke. Ironien er at man curler opp mens man faller frem, slik at motstanden blir minimal grunnet tyngdekraften. Beveger jo vekten mest på det horisontale plan.

Annonse

Men eh!

Dere som gidder å ta denne øvelsen hyppig: Hvordan unngår dere "skrubbsår" i håndflatene? Der jeg trener er det gummiert grep og det blir veldig mye friksjon.

Ellers ser jeg ikke helt fordelen med muscle ups; det blir litt som å bicepscurle mens man squatter. Fet rutine, men det virker litt meningsløst. De fleste er mye sterkere i dips enn chins, så dipsdelen vil jo gi nærmest insignifikant stimuli. Ser fett ut da, drar sikkert noen chicks.

Etter en stund blir teknikken så god at du ikke lengre vil dra de største skrubbsårene, noen bruker også hansker.

Den sammenligningen din syns jeg ikke stemmer helt.

1. Denne øvelsen jobber først og fremst med armer og rygg hele veien. Så at det blir det samme som bicepscurl og squatt faller bort allerede der. Du kan sammenligne den med f.eks Snatch eller Clean. Det kreves eksplosiv styrke og teknikk i alle tre.

2. Her er det ikke snakk om å trene dips, Muscle Up er primært en ryggøvelse. Om du ser nøye på personer som utfører muscle ups og har gjort dette over tid vil du se at de aldri er nede i en dip. De er såpass eksplosive at de går rett over i strak posisjon.

3. Men Msucle ups akilleshel er belastningen for skulderledd. Så før man kan kjøre veldig med volum er det svært hensiktsmessig å bygge opp en høyere toleranse og en bedre teknikk over tid. Dette gjør det til en krevende øvelse for å trene rygg, og mange nøyer seg med pullups og varianter av dette. For meg som ikke trener så mye med vekter er Muscle Ups det tyngste jeg kan gjøre for ryggen min.

Og jakter du på den rolige varianten som vist under, har du virkelig styrke mener jeg.

Om man får til den rolige varianten vil i stor grad også avhenge av biomekanikken. Jeg har eks. ganske korte overarmer, noe som gjør at jeg i toppposisjon er ganske lavt posisjonert ifht. stangen. I tillegg butter biceps mot underarmen, noe som samlet gjør det omtrent umulig å komme i en posisjon hvor man kan skyve fra stangen. Skal sies at jeg tar reps med 60 kg ekstravekt i hangups, så styrken er det ikke noe å si på.

Ellers er vel muscle ups en øvelse for viderekomne, den krever mer styrke enn folk flest har bare for å få den til. Dette, i kombinasjon med at den er teknisk vanskelig og slik jeg ser det underlegen konvensjonelle hangups (evt. med ekstravekt) ifht. stimuli av lats så skal det jo mye til før man bør anbefale noen spesielt å bruke den øvelsen. Med mindre de har veldig lyst. Det ser jo fett ut. Akkurat som dragon flag også ser fett ut, men det er ikke så anvendelig som mageøvelse.

Om man får til den rolige varianten vil i stor grad også avhenge av biomekanikken. Jeg har eks. ganske korte overarmer, noe som gjør at jeg i toppposisjon er ganske lavt posisjonert ifht. stangen. I tillegg butter biceps mot underarmen, noe som samlet gjør det omtrent umulig å komme i en posisjon hvor man kan skyve fra stangen. Skal sies at jeg tar reps med 60 kg ekstravekt i hangups, så styrken er det ikke noe å si på.

Så du sier at biomekanisk sett er det umulig for deg å gjøre en muscle up saktegående?

Ellers er vel muscle ups en øvelse for viderekomne, den krever mer styrke enn folk flest har bare for å få den til. Dette, i kombinasjon med at den er teknisk vanskelig og slik jeg ser det underlegen konvensjonelle hangups (evt. med ekstravekt) ifht. stimuli av lats så skal det jo mye til før man bør anbefale noen spesielt å bruke den øvelsen. Med mindre de har veldig lyst. Det ser jo fett ut. Akkurat som dragon flag også ser fett ut, men det er ikke så anvendelig som mageøvelse.

Den er absolutt for viderekommende, det er jeg enig i. Jeg ville ikke anbefale hvem som helst å bruke denne øvelsen som en del av sin treningsrutine sånn uten videre så der er vi også enige, men så må jeg påpeke at det har jeg aldri nevnt heller.

Men ifht til eksplosivitet og ekstravekt så kan jeg avsløre at det fint går an å bruke ekstravekt på Muscle Ups. Jeg skal ikke utale meg om stimuli på lats, for jeg har ikke lest noen muskelaktivitets målinger på Msucle ups vs hangups.

Men det er en ting jeg også lurer på, sammenlignningen din mellom Dragon Flag og Muscle up tilsier at det ikke er anvendelige øvelser. Kan du forklare nærmere?

Har ikke tid til å kommentere her nå, men bare et spørsmål: Eneste måten å bruke ekstra vekt på ved MU er vel vektvest? Ser for meg dinglende skiver i dipsbeltet ikke er helt ideelt mtp. balanse :D

Jeg har brukt både vektskiver, kjettinger og dumbbells og det fungerer helt fint. Ironisk nok har jeg aldri brukt vektvest selv om det også er et alternativ.

Yes, fin diskusjon her :) mye å lære !

Jeg har trenet med muscle ups i en uke nå, første dagen var helt jævlig :/ klarte ingen og måtte ha hjelp. Etterhvret fant jeg ut at den tekniske biten er veldig viktig. Så nå klarer jeg 3 onklige muscle ups :D :D problemet er at jeg blir helt ferdig etter dem og må går over til vanlige pull ups :( Vet dere hvor lang tid det tar før man klarer 10 muscle ups og kan kanskje kan begynne å legge på vekter, slik som dere har diskutert det tidligere ??

Btw har fått skrubbsår, men jeg kjøpte hansker og det hjalp :p

Yes, fin diskusjon her :) mye å lære !

Jeg har trenet med muscle ups i en uke nå, første dagen var helt jævlig :/ klarte ingen og måtte ha hjelp. Etterhvret fant jeg ut at den tekniske biten er veldig viktig. Så nå klarer jeg 3 onklige muscle ups :D :D problemet er at jeg blir helt ferdig etter dem og må går over til vanlige pull ups :( Vet dere hvor lang tid det tar før man klarer 10 muscle ups og kan kanskje kan begynne å legge på vekter, slik som dere har diskutert det tidligere ??

Btw har fått skrubbsår, men jeg kjøpte hansker og det hjalp :p

Slettes ikke unormalt å slite seg helt ut på noen få. Så ingen skam å måtte kjøre vanlige pullups etterpå. Hvor lang tid det tar er svært individuelt, stikkordet er uansett mengde. Kanskje vil en fornuftig progresjon for deg være å øke med ca 1 rep per 1 til 2 uker. Så fremst at skulderhelsa blir godt tatt vare på :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...