Gå til innhold

har startet lavkarbo, mye og sitte seg inn i


høyfaktor

Anbefalte innlegg

jeg er på min 3 dag med lavkarbo diett. syns det er mye å sitte seg inn å, om hva en kan spise og ikke spise, og drikke.

jeg har søkt litt på nett, å blir alltid litt klokere.

foreksempel idag så steikte jeg sei,bacon og kikerter. dæsjet oppå litt cottage cheese. er det ok?

så er det mengden..

hvordan hvet man at man hodler seg under så og så masse?

og kordan er det med drikke, hva er best og ok å drikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Det er en del karbohydrater i kikerter, bare sånn at du vet det: http://www.næringsinnhold.no/erter-kikerter-t%C3%B8rre.html

Vet ikke hvor mye av dette du spiser, men ville bare gjøre deg obs på det :)

Hva er det du skal holde deg under? Er det kalorigrense du tenker på? De skikkelig hardbarka lavkarberne har nemlig ingen kalorigrense, men spiser til de er mette siden de likevel ikke får i seg karbo. Relativt ubegrenset inntak :)

Ellers kommer det jo helt an på hvor mange kalorier du forbrenner, det ligger vel kalkulatorer ute her på fitnessbloggen bl.a der du kan regne ut ca hvor mye du kan regne med at du forbrenner. Ligger du noen hundre kalorier i underskudd hver dag (4-500) kan du vel regne med å gå ned rundt 0,5 kg i uken ettersom jeg har forstått (rett meg om jeg tar feil!).

Det beste å drikke er vel alltid vann ;) Men det er ikke farlig å drikke litt pepsi max o.l. uten sukker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg maten din på diett.no, vei maten din. Da vil du få regnet ut karbohydrater i antall gram, og dermed får bedre kontroll på hva du kan/kan ikke spise.

Legg inn maten før du spiser om du synes det er vanskelig, så ser du, ble det alt for mye karbo, så kan du bytte ut akkurat det med noe mer low-carb, evt bare spise mindre av akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj da d viste jeg ikke om kikerter,jeg syns eg leste det omvendte,da er d stopp på det :)

ja det var kalorigrense jeg tenkte på,har en veninne så mente at holdt jeg meg under 20 pr dag så gikk jeg raskt ned i vekt.:wub:

men jeg har ikke aning på det så jeg har no spist til jeg føler meg mett.

tusen takk for svar og tips,jeg er ganske så grønn!:rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

oj da d viste jeg ikke om kikerter,jeg syns eg leste det omvendte,da er d stopp på det :)

ja det var kalorigrense jeg tenkte på,har en veninne så mente at holdt jeg meg under 20 pr dag så gikk jeg raskt ned i vekt.:wub:

men jeg har ikke aning på det så jeg har no spist til jeg føler meg mett.

tusen takk for svar og tips,jeg er ganske så grønn!:rofl:

Jeg vil tro hun snakket om karbohydrater, ikke kalorier om hun snakket om 20 om dagen. Du kan ikke leve på 20 kalorier om dagen, da overlever du vel knapt uka.. :)

Men 20 gram karbohydrat kan hun nok godt ha snakket om. Personlig synes jeg det er VELDIG lite, om du spiser grønnsaker også (selv om du holder deg unna mais, gulrøtter og belgfrukter). Men et nivå ned mot 20 karbohydrater om dagen er absolutt mulig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20gram kabo er lite. Svært lite.

Har levd mer eller mindre mellom lavkarbo-veldig lav karbo og redusert karbo et års tid, som vektreduseringsmetode. Det funker iaf brillefint på meg. Regn med å være litt " uggen " første uka eller så, mens kroppen venner seg til å forbrenne fett / fungere ketogent.

For alle praktiske hensyn, tror jeg du kan " glemme " karboinnholdet i grønnsaker. Hold litt igjen på gulerot, og kålrot, og spis ellers så mye du vil av vanlige grønnsaker. Forsøk unngå / reduser frukt, spesielt søt frukt. Jeg takler veldig dårlig søt frukt, så jeg eter det i praksis ikke i det hele tatt. Å forsøke holde seg under 40-50gr karbo pr dag er OK, under 70-80 funker fint for meg, under 20 er ekstremt, da må du nok kutte veldig i meieriprodukter også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen magisk grense på 20 gram. Rundt 50 gram er grensen for om du er i ketose eller ikke (kan variere litt fra person til person). Under ketose kan det være litt lettere å begrense matinntaket siden de fleste ikke føler like mye sult når man er i ketose, men utover dette er det ikke noen store fordeler ved å være i ketose heller i forhold til moderat lavkarbo.

Anbefaler deg bare å kutte sukker, søtsaker, ris, brød, pasta, knekkebrød og poteter. Begrens frukt til et par om dagen (dette er ikke min generelle anbefaling, men siden du ønsker å gå på lavkarbo). Pass på å spis masse grønnsaker for å få i deg nok vitaminer. Dersom dette gir resultater er det ikke noe poeng i å gjøre det mer komplisert i starten.

På moderat lavkarbo kan du tillate deg å spise mer frukt og også litt poteter, søtpoteter og gulrøtter.

Her har du en god forklaring på forskjellige lavkarbo dietter:

Slik spiser du etter lavkarbo-prinsipper - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg bare å kutte sukker, søtsaker, ris, brød, pasta, knekkebrød og poteter. Begrens frukt til et par om dagen (dette er ikke min generelle anbefaling, men siden du ønsker å gå på lavkarbo).

Et Wasa havreknekkebrød inneholder ca 10gram karbo, og et knekkebrød fra Ryvita inneholder bare 7gram karbo så det tror jeg man fint kan spise etpar av om dagen. Sålenge det blir lav mengde. Jeg får fnatt om ikke frokosten min sier fra når den tygges, og spiser i praksis 2 ryvita hver morgen....

Jeg spiser nok ikke 2 frukt pr dag, mer i gata 1-2 pr uke. Blir ekstremt sulten av frukt, jo søtere jo værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er fullt mulig å leve på bare 20 g netto karbs om dagen. Man bytter jo ut karbohydratene med masse protein som metter lenge og er veldig bra for kroppen, og har selv ikke gått sulten en eneste gang hver gang jeg har vært i ketose.

Masse protein er strengt tatt ikke det man fokuserer på om man ønsker å være i ketose. Masse fett derimot.

Til trådstarter: Har flere artikler som omhandler lavkarbo her:

Lavkarbo | Frisk og Funksjonell

Anbefaler først og fremst denne:

En kort innføring i lavkarbokosthold og tilpasning til din livsstil | Frisk og Funksjonell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere mener at jeg tar feil så har jeg altså gått ned 15 kg på feil kosthold jeg da. Fortsatt i ketose.

Det er ikke feil, men det er heller ikke eneste måten å gå ned i vekt på. Energibalansen er det viktige. Spiser man mindre karbs vil man forbrenne mer fett, men spiser man mindre fett vil man lagre mindre fett. Det er lagring - forbrenning som forteller hvor mye underskudd du har hatt. Så totalt sett blir det ikke noen særlig forskjell om energien kommer fra fett eller karbohydrater, det er hvor stort underskuddet er som betyr noe.

At ketose kan ha andre fordeler som f.eks regulering av sultfølelse er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo heller aldri påstått at det er den eneste måten å gå ned i vekt på? Poenget mitt er jo at proteiner også spiller en stor rolle i lavkarbo, ikke BARE fett. Har ikke påstått at man ikke kan spise fett når man går på lavkarbo.

Selvsagt er vi enige om at proteiner er viktige uansett hvordan man setter opp dietten, men det er ikke de som definerer lavkarbo.

Du skrev at

Jeg vet det fordi med minst mulig karbohydrater går kroppen raskere over i fett-forbrenningsmodus. Hvis du kan lavkarbo er dette helt logisk.

Og her ville jeg ha frem at det kanskje ikke er fullt så svart/hvitt som teorien her vil ha det til. Greit nok at man raskere kommer i fett-forbrenningsmodus ved å spise mindre karbs, men erstatter man karbohydratene med fett vil man ikke gå noe raskere ned i vekt. Derfor vil en ketogen diett ikke gi noe bedre resultat enn en moderat lavkarbo eller forsåvidt høykarbo diett dersom kaloriinntaket er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye proteiner kan motvirke prosessen med å komme i ketose. Derfor er det ikke anbefalt å ligge høyt på proteinene om det å være i ketose er målet.

Uansett vil endring i kroppens energilagre utelukkende avhenge av energibalansen. Men inntak og forbruk påvirker hverandre, så sammensetningen av maten du spiser vil påvirke både hvor mye du spiser og hvor mye du ender opp med å forbrenne, så det nytter ikke å se på disse hver for seg.

Om du gikk opp i vekt av lite kalorier, så betyr det enten at forbruket ditt var enda lavere enn inntaket slik at energibalansen ble positivt, eller at vektoppgangen bestod av væske og andre ting enn kroppsvev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de proteinene man spiser når man følger lavkarbo inneholder jo omtrent ingen karbohydrater? Hvordan kan proteinene da motvirke ketosen? Jeg spiser relativt mye proteiner men er likevel i ketose? Tydeligvis noe jeg har gått glipp av her.

Overskudd av proteiner blir omdannet til glukose. Men når du er i et underskudd trenger også kroppen mer proteiner til å vedlikeholde muskelmassen og omdannelsen av protein til glukose er heller ikke særlig effektivt så om du har 50 gram proteiner til overs som kroppen "velger" å omdanne til glukose så blir det ikke 50 gram glukose igjen. Du må derfor spise veldig mye proteiner før du ender opp med å ikke være i ketose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...