Gå til innhold

Power cleans


sacrificetowin

Anbefalte innlegg

Prøver å lære meg power cleans. Begynte med power pull fra heng for seks dager siden, og fikk til klønete hang cleans på slutten av økten. Nå begynner jeg å nærme meg mer og mer, mangler draget fra bakken, hoftebevegelsen og generelt det å være litt kjappere (har trent mest ifht. styrkeløft, så har blitt litt seig og treg). Sliter også litt med timingen når jeg skal under stanga, men det kommer seg for hver økt. Har cleanet 60kg fra bakken, men har bare film av 40 og 50kg.

Er det noen som har noen tips??? Da tenker jeg spesielt på å få til å skyte hofta fremover. I draget fra bakken tror jeg det er mobilitet og eksplosivitet som er flaskehals. Fart kommer av seg selv, bare jeg får terpet mye på lette vekter og blir mer eksplosiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke at jeg er noen ekspert på cleans, men for meg ser det ut som om du trekker til deg armene alt for tidlig. Dette merker du ikke med lette vekter, men med en gang du løfter tyngre, har du ikke sjans å få opp stangen, dersom teknikken ikke sitter.

Kan også med letthet senke rumpen litt lenger ned mot bakken.

Jeg har mye av det samme problemet som deg, og har brukt burgener warmup mye for å terpe på teknikken.

Pass på at du har fått den eksplosive bevegelsen i hoftene, før du trekker. Selv pleier jeg å se litt oppover, samtidig som jeg trekker, det pleier hjelpe meg å få ut hoftene skikkelig.

Se på Pyrros Dimas hvordan man virkelig skal gjøre det ;)

Ta en pause på 13 sekunder, så ser du hvordan kroppen bør være før man trekker armene til seg og dropper under stangen.

http://www.youtube.com/watch?v=x8z8vZIgtyo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra svar, masse takk! En generell oppvarming som det der er jo helt konge.

Du har ganske rett i analysen av teknikken min (hehe), det jeg i praksis gjør er å dra stanga i hoftehøyde, hoppe, og så bruke momentet stanga får fra hoppet til å få den opp på skuldrene (kombinert med å sette meg selvfølgelig). Får ikke skutt hoftene fremover som Dimas i det hele tatt. Jeg har lange bein og kort torso, så jeg marker med noe mer utrettede bein enn andre, derfor setter jeg meg dårlig får jeg drar. Skal få satt meg bedre

Jeg trenger absolutt ikke noen ekspert på cleans der jeg er nå :) Jeg har bare trent øvelsen i en uke, så nå føler jeg at nesten alt hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjører du fra kloss? Du har jo Eleiko-skiver på gymmet ditt! Disse er jo helt i riktig høyde. Kjør fra bakken, det er det du ønsker å lære deg, nei? :)

Du må bli mye kjappere og mer bestemt med albuene når du tar imot stanga på skuldrene.

På videoen ser du også at skuldrene dine slipper etter i det stanga forlater gulvet. Trekk skulderbladene sammen og nedover når du starter, og hold dem slik resten av løftet.

Grunnen til at du kanskje føler at du ikke helt får til dette med å skyte hofta fremover er fordi du starter med den veldig høyt. Den første bevegelsen i løftet ditt er hovedsaklig ryggdominert. Den skal bendominert. Hofta lenger ned, og kjør bena gjennom platten i den første fasen. Vinkelen mellom overkropp og gulv skal ikke endre seg stort. Så skyter du hofta fremover, samtidig som du flytter balansen over tærne.

De du har fra heng på 50kg er ikke dårlige, altså. Synes du får god fart på stanga. Det er noen småting, riktig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eleikoskivene er forbeholdt PT-sonen. Utenfor den er det 20kg som er de eneste skivene som er høye nok. Har tilgang på konkurranseskiver på et annet gym, men der er alt under 15kg i ustandardiserte størrelser. Grunnen til at jeg kjører fra kloss/heng, er at jeg synes det er noe enklere. Men har selvfølgelig et ønske om å lære meg fra gulvet, så det blir det fremover :)

Satt meg bedre og fikk et mer bendominert drag fra bakken i dag, men jeg slitter fortsatt med å skyte hofte fremover. Sliter også litt med å holde stanga så nær kroppen som mulig. Får heller ikke satt meg under stanga, jeg hopper den heller rett opp på skuldrene. Er det dette som er power cleans? Forskjell på vanlig clean og powerclean? På olympiatoppen siden sider står det styrkevending/frivending, og da går jeg utifra at de mener det er det samme? Men det er jo ikke det?

Jeg blir så absolutt ikke lei meg når du sier at det er noen småting :p Takk for råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dette som er power cleans? Forskjell på vanlig clean og powerclean? På olympiatoppen siden sider står det styrkevending/frivending, og da går jeg utifra at de mener det er det samme? Men det er jo ikke det?

Er det noe som er "vanlig cleans"? Er det ikke enten full clean (ned i frontbøy) eller power clean (ikke ned i frontbøy) - på norsk kalt (fri)vendinger og styrkevendinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Vanlig cleans" = full cleans = [som oftest] = cleans. På norsk vendinger/frivendinger. "Power cleans" er styrkevending.

Vanskelig å gi noen øvrige kommentarer uten å se hvordan det ser ut, eller videre forklaring. Hvor i løftet er det stangen kommer langt unna kroppen?

Grunnen til at du ikke får satt deg under er fordi du har for lett vekt. ;) Det er ikke noe å sette seg under!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vanlig cleans" = full cleans = [som oftest] = cleans. På norsk vendinger/frivendinger. "Power cleans" er styrkevending.

Vanskelig å gi noen øvrige kommentarer uten å se hvordan det ser ut, eller videre forklaring. Hvor i løftet er det stangen kommer langt unna kroppen?

Grunnen til at du ikke får satt deg under er fordi du har for lett vekt. ;) Det er ikke noe å sette seg under!

Skal få filmet neste økt og lagt ut. Som dere sier, så ser jeg at hos dyktige vektløftere, er overkroppen nesten i samme posisjon helt til stanga når hofta (før dette er det stort sett bare kneleddet som rettes ut). Utretting av hofteleddet skjer ikke (i stor grad) før stanga er ved hofta? Det er her jeg sliter, for jeg napper veldig med ryggen. Det er ved knærne og oppover jeg merker at stanga kommer litt for langt unna kroppen. Og dette kan jeg kanskje løse med å få til et mer bendominant drag, kontra rygg

Merket jo også at alt føltes mer "riktig" så kjapt jeg fikk litt vekt på stanga enn med tom stang. 50kg er jo ikke mye i den forstand, men det stiller noe større krav til eksplosivitet enn det bare stanga gjør. Så jeg får prøve å forsiktig legge på litt mer kg så jeg får noe å sette meg under :)

"Vanlige" cleans hos meg referer bare til cleans ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om du har lyst til å lære deg dette. Bra innsats!

Det er nesten riktig som du sier. Den første bevegelsen skjer bare i kneleddet. Når stanga er ca halvveis oppå låret, starter bevegelse i hofte. Når den nærmer seg slutten retter også anklene seg ut, samt at en "napper" med trapezius. Her er det to skoler; De som tenker på denne nappingen som å få ekstra høyde på stanga, og de som tenker på det som å dra seg selv under stanga.

Det med at stanga forlater kroppen kan ha med skulderbladene dine og gjøre. Strammer du godt hele veien? Det kan også være balansepunktet ditt.

Det er nesten poengløst å øve med tom stang. :) Da jeg ble lært teknikken begynte jeg med 40kg. (Ikke at jeg har perfekt teknikk enda, altså!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om du har lyst til å lære deg dette. Bra innsats!

Det er nesten riktig som du sier. Den første bevegelsen skjer bare i kneleddet. Når stanga er ca halvveis oppå låret, starter bevegelse i hofte. Når den nærmer seg slutten retter også anklene seg ut, samt at en "napper" med trapezius. Her er det to skoler; De som tenker på denne nappingen som å få ekstra høyde på stanga, og de som tenker på det som å dra seg selv under stanga.

Det med at stanga forlater kroppen kan ha med skulderbladene dine og gjøre. Strammer du godt hele veien? Det kan også være balansepunktet ditt.

Det er nesten poengløst å øve med tom stang. :) Da jeg ble lært teknikken begynte jeg med 40kg. (Ikke at jeg har perfekt teknikk enda, altså!)

Veldig lyst!!!!!

Angående trapeziusnapping er det veldig interessant å høre at det finnes to "skoler" når det kommer til dette, veldig interessant. Hva foretrekker du? Har du noen formening om hva som er enklest å lære seg? Shrugging ser ut til å være noe jeg glemmer hver gang. Mangler veldig på eksplosivitet her

Her er dagens, ikke så mye bedring:

Andre reppen på film tre får jeg faktisk satt meg noe, men absolutt ikke bra nok.. Er klar over at det er dårlig vinkler, men det er litt vanskelig å få filmet på egenhånd, sjeldent jeg har med treningspartnere.

Takk for at du tar deg tid :) Det settes veldig pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett en del på teknikkfilmer på youtube, og jeg ser i hvert fall at du trenger å jobbe med hoftebevegelsen. På et visst punkt skal lårene/hofta treffe stanga - du har stanga relativt langt borte fra kroppen. På enkelte reps kan du nok også jobbe med å få armene enda raskere opp.

Jeg sliter forøvrig med akkurat de samme tingene. Syns uansett at det blir lettere rent teknisk når jeg bikker 45ish kg. Ved lavere vekter trenger jeg ikke å jobbe teknisk for å få stanga opp, og jukser derfor en del på lavere vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå starter du med hoftene altfor langt nede! Da må du rundt knærne, og du ender automatisk opp med stanga langt unna kroppen. I mange tilfeller er det bare å fikse ordentlig opp i startposisjonen, så ordner tingene seg videre. En kan gjøre alt riktig, men om en ikke har riktig posisjonering vil det ikke fungere. Se på det som et fundament.

Det ser også ut som om du drar veldig mye med armene, og hverken bruker hofta eller trapezius noe særlig. Slapp helt av i armene, men hold stanga fast. Armene skal ikke dra mest!

Angående trapezius så vet jeg ikke helt hvilken skole jeg tilhører; Jeg bare gjør det. :p Tenker egentlig ikke så mye over det, hehe.

Det Vegar sier kan mistolkes, og det er en enkel feil å gjøre (har vendt meg av med dette selv). Hofta skal overføre kraft til stanga, men bare oppover! Ikke bortover; Det er ikke lengdehopp en driver med. Dette er litt vanskelig å få til riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå starter du med hoftene altfor langt nede! Da må du rundt knærne, og du ender automatisk opp med stanga langt unna kroppen. I mange tilfeller er det bare å fikse ordentlig opp i startposisjonen, så ordner tingene seg videre. En kan gjøre alt riktig, men om en ikke har riktig posisjonering vil det ikke fungere. Se på det som et fundament.

Det ser også ut som om du drar veldig mye med armene, og hverken bruker hofta eller trapezius noe særlig. Slapp helt av i armene, men hold stanga fast. Armene skal ikke dra mest!

Angående trapezius så vet jeg ikke helt hvilken skole jeg tilhører; Jeg bare gjør det. :p Tenker egentlig ikke så mye over det, hehe.

Det Vegar sier kan mistolkes, og det er en enkel feil å gjøre (har vendt meg av med dette selv). Hofta skal overføre kraft til stanga, men bare oppover! Ikke bortover; Det er ikke lengdehopp en driver med. Dette er litt vanskelig å få til riktig.

Da handler det kanskjer mer om å sette seg litt bakover for min del? Har lange lårben, så hvis jeg skal slippe å gå rundt knærne må jeg enten sette meg bakpå, eller rette ut knærna mer. Men da får jeg ikke noe bendominant drag lenger? Er med på hele startposisjongreia.

Jeg har sett en del på teknikkfilmer på youtube, og jeg ser i hvert fall at du trenger å jobbe med hoftebevegelsen. På et visst punkt skal lårene/hofta treffe stanga - du har stanga relativt langt borte fra kroppen. På enkelte reps kan du nok også jobbe med å få armene enda raskere opp.

Jeg sliter forøvrig med akkurat de samme tingene. Syns uansett at det blir lettere rent teknisk når jeg bikker 45ish kg. Ved lavere vekter trenger jeg ikke å jobbe teknisk for å få stanga opp, og jukser derfor en del på lavere vekter.

Jepp, det blir speedmark med hopp på så lette vekter som jeg er på nå. Har liksom ikke helt det behovet for å sette meg under stanga. Er det lurt å legge på mer kg?

^angående hoftebevegelsen så ja, er veldig klar over det. Men det henger kanskje litt sammen med at jeg ikke får til shruggingen heller, overlapper ikke hoftebevegelsen og shruggingen hverandre litt, altså at de skjer samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har kontakt mellom stangen og lårene når du skyter hoften fram så vil du ikke få overført noen kraft til stangen. Det samme gjelder forsåvidt om du begynner å bøye armene før du rykker til.

som dette mener du? dvs kun å "hive" den opp

http://www.youtube.com/watch?v=IESCtyenQ24

Dette er en stund siden nå så det er 20kg under pers dette, men eneste filmen jeg har av råvending hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som dette mener du? dvs kun å "hive" den opp

http://www.youtube.com/watch?v=IESCtyenQ24

Dette er en stund siden nå så det er 20kg under pers dette, men eneste filmen jeg har av råvending hehe

Med ren styrke så vil man alltid få opp en viss vekt, så det ble litt lite presist formulert fra meg. Med strake armer og kontakt mellom stang og kropp vil man få overført mye mer kraft til stangen. Med andre ord, med bedre teknikk vil man kunne løfte mer på samme styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...