Gå til innhold

Drew Manning - Fetteksperimentet


Anbefalte innlegg

Når en svært overvektig person finner en fremgangsmåte som fungerer kommer resultatene fort, noe som gir økt motivasjon. Om man derimot ikke klarer å gjennomføre noe på riktig måte, og resultatene uteblir, er det nok desto lettere å miste motivasjonen :)

Dette er mer komplisert enn jeg på nåværende tidspunkt er i stand til å skjønne fullt og helt hvertfall. Men det kan nok også henge sammen med hormonelle forhold. Flere hormoner produseres i fettvevet, og flere fettceller = flere hormonproduserende celler. Generelt vil en økt fettmasse gi nedsatt adiponektin og økt TNF-a, noe som reduserer insulinsensitiviteten og er med å bygge oppunder begynnende insulinresistens/diabetes. Det kan tenkes at flere fettceller vil gi økt hormonproduksjon på samme fettmengde sammenlignet med færre fettceller, noe som kan være med å forklare hvorfor barnefedme predisponerer for fedme i voksen alder.

Det kan helt sikkert være vanskeligere å gå ned i vekt dersom forutsetningene er ugunstige!

Jeg trodde adiponektin sekresjon bare ble redusert ved at fett-cellen vokser ikke pga. økning i celler? Har du noen litteraturtips?

Hva står TNF-a for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde adiponektin sekresjon bare ble redusert ved at fett-cellen vokser ikke pga. økning i celler? Har du noen litteraturtips?

Hva står TNF-a for?

Niks, ingen litteraturtips, skal se om jeg får søkt litt etter at jeg er ferdig med bacheloren i morgen. Om adiponektinsekresjonen påvirkes av antall celler vet jeg ikke, men om det er slik så kan det være med å forklare hvorfor barnefedme disponerer for senere fedme.

TNF-a står for tumor nekrosefaktor alfa, som er et cytokin som skilles ut av fettvevet. Funksjonene er proinflammatorisk og redusert insulinsensitivitet. Jo mer fettvev, jo mer TNF-a. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Kult at han gjorde det, og veldig imponerende:) . Kan han bedre sette seg inn i overvektige sine problemer? Etter min mening: nei. For det første hadde han mye medie oppmerksomhet, og mye støtte rundt seg. For det andre hadde han alle de gamle vanene innebygd, og miljøet av mennesker han omgir seg med er antagligvis fitnessentusiaster. Han var heller ikke overvektig store deler av livet sitt.

Som tidligere overvektig må jeg innrømme at det faktisk er vanskelig for meg nå å sette meg 100 % inn i hvordan overvektige har det. Alt føles mye mer åpenbart når man har fått det til.

edit:

Må bare legge til at det Vegard Lysne skriver om ekstra fettceller, var min hovedunnskyldning for å ikke kunne gjør det ekstra for å oppnå kroppen jeg vill ha. Så for de som leser det og blir litt deppa, fokuser heller på det en kan gjøre noe med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, 100kcal i overskudd vil gi den samme økningen gitt at de andre forutsetningene er like (like mye blir til fett og muskelvev hos de to osv). Dersom energi ikke absorberes og havner i avføringen så kan ikke det regnes som en del av et overskudd, da overskuddet regnes utifra energi absorbert - energi forbrukt.

En person som har vært veldig overvektig som barn vil ha mer potensiale for å legge på seg som voksen enn en person som var tynn som barn, pga flere fettceller.

Og hvor er grensen på barn til voksen? Jeg var overvektig fra 18 - 20 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg forskning gjort ved Karolinskea institutet (KI) i Stockholm er det bare barn som får flere fettceller når de legger på seg. Etter en viss alder er antall fettceller konstant og kan hverken bli mindre eller flere. Det skal derfor være mye vanskeligere å holde vekten om man var overvektig for barn.

Link: Fettceller kan ikke slankes bort - VG Nett om Helse og medisin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...