Gå til innhold

Drew Manning - Fetteksperimentet


Anbefalte innlegg

En person som har vært veldig overvektig som barn vil ha mer potensiale for å legge på seg som voksen enn en person som var tynn som barn, pga flere fettceller.

Med flere fettceller vil jeg anta at fettet kan oppleves som vanskelig å mobilisere ved høyere fettprosent også? Dvs vanskeligere å bli helt ripped om man har vært overvektig i barndommen da hvis det er det som styrer hvor mange ekstra fettceller man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nja. Så du videoen? Det ble sagt noe der om at han gjennomgikk en slags personlighetsendring etter hvert som han la på seg.

Det er ulikt som kan gjøre folk feite, men med fettet kommer kanske latskapen med på lasset? Å konsekvent si at feite folk er feite fordi de er late blir for lettvint. Det er som å si at deprimerte mennesker bare kan ta seg sammen og slutte å grine. Å være feit er kanskje ikke en sykdom (og ofte ER det selvpåført), men det er en kobling mellom psyke og kropp som nok er mer kompleks enn å bare avfeie det som latskap.

Folk har forskjellige forutsetninger fysisk og mentalt for å takle utfordringer. Det har man på alle områder i livet. Ingen som sier at det er LETT, men har man viljestyrke så kan man ta seg sammen uansett motgang. Det å være feit og gå ned i vekt er jo stort sett kjempegreit, man får jo raskt resultater pga. høye leptinnivåer og store fettreserver m.m., og konstant kjenner at formen blir bedre. Man får jo nesten instant reward.

Har du vært i nærheten av feite folk og sett hva de SPISER? Jeeezuz f... christ. Kjenner en fyr som har fluktuert ÅTTIFEM KILO i vekt. 85! Smellfeit -> snart normal -> smellfeit -> slankeoperert -> snart normal -> spist seg opp igjen på smågodt, vaniljekrem, bacon og cheese. Vi snakker om en fyr som sukrer Colaen og sjokolademelken fordi det ikke er søtt nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når en svært overvektig person finner en fremgangsmåte som fungerer kommer resultatene fort, noe som gir økt motivasjon. Om man derimot ikke klarer å gjennomføre noe på riktig måte, og resultatene uteblir, er det nok desto lettere å miste motivasjonen :)

Med flere fettceller vil jeg anta at fettet kan oppleves som vanskelig å mobilisere ved høyere fettprosent også? Dvs vanskeligere å bli helt ripped om man har vært overvektig i barndommen da hvis det er det som styrer hvor mange ekstra fettceller man har.

Dette er mer komplisert enn jeg på nåværende tidspunkt er i stand til å skjønne fullt og helt hvertfall. Men det kan nok også henge sammen med hormonelle forhold. Flere hormoner produseres i fettvevet, og flere fettceller = flere hormonproduserende celler. Generelt vil en økt fettmasse gi nedsatt adiponektin og økt TNF-a, noe som reduserer insulinsensitiviteten og er med å bygge oppunder begynnende insulinresistens/diabetes. Det kan tenkes at flere fettceller vil gi økt hormonproduksjon på samme fettmengde sammenlignet med færre fettceller, noe som kan være med å forklare hvorfor barnefedme predisponerer for fedme i voksen alder.

Det kan helt sikkert være vanskeligere å gå ned i vekt dersom forutsetningene er ugunstige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xxxxxx
Folk har forskjellige forutsetninger fysisk og mentalt for å takle utfordringer. Det har man på alle områder i livet. Ingen som sier at det er LETT, men har man viljestyrke så kan man ta seg sammen uansett motgang. Det å være feit og gå ned i vekt er jo stort sett kjempegreit, man får jo raskt resultater pga. høye leptinnivåer og store fettreserver m.m., og konstant kjenner at formen blir bedre. Man får jo nesten instant reward.

Har du vært i nærheten av feite folk og sett hva de SPISER? Jeeezuz f... christ. Kjenner en fyr som har fluktuert ÅTTIFEM KILO i vekt. 85! Smellfeit -> snart normal -> smellfeit -> slankeoperert -> snart normal -> spist seg opp igjen på smågodt, vaniljekrem, bacon og cheese. Vi snakker om en fyr som sukrer Colaen og sjokolademelken fordi det ikke er søtt nok...

Stakkars fyr, blir litt lei meg når jeg hører om folk som holder på sånn:( Får jo bare lyst til å hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, 100kcal i overskudd vil gi den samme økningen gitt at de andre forutsetningene er like (like mye blir til fett og muskelvev hos de to osv). Dersom energi ikke absorberes og havner i avføringen så kan ikke det regnes som en del av et overskudd, da overskuddet regnes utifra energi absorbert - energi forbrukt.

En person som har vært veldig overvektig som barn vil ha mer potensiale for å legge på seg som voksen enn en person som var tynn som barn, pga flere fettceller.

Hva som er overskudd er vel et definisjonsspørsmål. Jeg brukte det i den betydning av at man inntar flere kalorier enn man forbruker.

Ble ikke så mye klokere av dette men ihvertfall utifra hva du sier så er det jo ikke riktig å si at man legger lettere på seg dersom begge personene ikke lagrer noe mer fett enn den andre ved samme overskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er overskudd er vel et definisjonsspørsmål. Jeg brukte det i den betydning av at man inntar flere kalorier enn man forbruker.

Hvis du regner alt som puttes i munnen som inntak, så regner vel du det som ikke absorberes i tarmen og heller havner i avføringen som forbruk?

Resultatet blir det samme. Ved likt energioverskudd vil fettlagringen stort sett være den samme. Poenget handler mer om at flere fettceller muligens kan gjøre det enklere å havne i energioverskudd. Hvis to personer spiser det samme og forbrenner det samme, så vil endringen i kroppsvekt også være den samme, men i virkeligheten er det mange flere faktorer som påvirker både inntak og forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har forskjellige forutsetninger fysisk og mentalt for å takle utfordringer. Det har man på alle områder i livet. Ingen som sier at det er LETT, men har man viljestyrke så kan man ta seg sammen uansett motgang. Det å være feit og gå ned i vekt er jo stort sett kjempegreit, man får jo raskt resultater pga. høye leptinnivåer og store fettreserver m.m., og konstant kjenner at formen blir bedre. Man får jo nesten instant reward.

Har du vært i nærheten av feite folk og sett hva de SPISER? Jeeezuz f... christ. Kjenner en fyr som har fluktuert ÅTTIFEM KILO i vekt. 85! Smellfeit -> snart normal -> smellfeit -> slankeoperert -> snart normal -> spist seg opp igjen på smågodt, vaniljekrem, bacon og cheese. Vi snakker om en fyr som sukrer Colaen og sjokolademelken fordi det ikke er søtt nok...

Jeg ER feit og vet utmerket hva jeg spiser som har gjort meg det. Og hvilke prosesser som skjer i hodet mitt, hva som rett og slett drar ned rullegardina etc. Jeg ser også hva som skjer med meg nå som jeg trener og liker det. Hvilke prosesser DET setter i gang. Hvor mye mer naturlig det er å ta gode, sunne valg nå enn for fem uker siden. Hvor mye mer LYST og ORK jeg har til å ta en sykkeltur med barna mine, eller ta omveien bare for å få rørt litt ekstra på meg.

Det går ikke bare på viljestyrke. Psyke, javisst, men det er mer komplekst enn bare å "ta seg sammen". Tror du han karen du kjenner har det bra med seg selv? Er man glad i seg selv behandler man ikke kroppen sin slik. Å si at man skal ta seg sammen er så lettvint for en som ikke har vært på andre siden selv. Det gjelder ikke bare slanking, men også depresjoner, bipolar lidelse, angst etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ER feit og vet utmerket hva jeg spiser som har gjort meg det. Og hvilke prosesser som skjer i hodet mitt, hva som rett og slett drar ned rullegardina etc. Jeg ser også hva som skjer med meg nå som jeg trener og liker det. Hvilke prosesser DET setter i gang. Hvor mye mer naturlig det er å ta gode, sunne valg nå enn for fem uker siden. Hvor mye mer LYST og ORK jeg har til å ta en sykkeltur med barna mine, eller ta omveien bare for å få rørt litt ekstra på meg.

Det går ikke bare på viljestyrke. Psyke, javisst, men det er mer komplekst enn bare å "ta seg sammen". Tror du han karen du kjenner har det bra med seg selv? Er man glad i seg selv behandler man ikke kroppen sin slik. Å si at man skal ta seg sammen er så lettvint for en som ikke har vært på andre siden selv. Det gjelder ikke bare slanking, men også depresjoner, bipolar lidelse, angst etc.

Det er jo en glidende overgang til hva en kan definere som psykiske problemer, og det klart at mye er fundert der for enkelte. Dette gjelder dog ikke så mange. Ja, det er ikke så lett når man er på ville veier, uansett hva det gjelder, men man har jo ikke noe valg med mindre man ønsker å forbli/ha/takle overvekt/fattig/uten utdanning/økonomiske problemer/sinnemestring eller whatever. Folk har problemer med alt mulig rart på samme måte som fedme. Det er så enkelt som å skjerpe seg. Det er enkelt, men det er ikke nødvendigvis lett. If you know what i mean ;)

Jeg tror han jeg kjenner ble tjukkas igjen fordi hans identitet var den "tjukke", noe som ga han masse unnskyldninger. Når han ble bortimot normalvektig så var han ikke unnskyldt lenger, og hans feil måtte stå for seg selv. Da er det like greit å gå tilbake til å være tjukk med unnskyldninger...

Noen mennesker har den evnen at de får til noe når de prøver, andre bare gir opp eller gidder ikke en gang å prøve. Det er delevolusjon i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du regner alt som puttes i munnen som inntak, så regner vel du det som ikke absorberes i tarmen og heller havner i avføringen som forbruk?

Resultatet blir det samme. Ved likt energioverskudd vil fettlagringen stort sett være den samme. Poenget handler mer om at flere fettceller muligens kan gjøre det enklere å havne i energioverskudd. Hvis to personer spiser det samme og forbrenner det samme, så vil endringen i kroppsvekt også være den samme, men i virkeligheten er det mange flere faktorer som påvirker både inntak og forbruk.

Det kommer vel litt an på hvor pragmatisk man ser på det, når jeg er på diett tenker jeg på hvor mye jeg kan putte i meg og gå ned i vekt, ikke hvor mye som blir tatt opp i tarmene og ikke. Men ja det er vel mest korrekt å definere forbruk utifra det som blir tatt opp :)

Akkurat, det skjønner jeg, men så lenge man passer på inntaket (og det gjør jo de fleste som holder seg i form) så kan jeg ikke se at det skal være noe stort problem. Derfor synes jeg det høres litt "myte" aktig ut, akkurat som at man automatisk blir bælfeit hvis man har høy muskelmasse og slutter å trene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om energioverskudd eller underskudd så er det balansen mellom inntak og forbruk, og da må nesten alle faktorer tas med. Det at inntak og forbruk ikke er uavhengige faktorer gjør at det vil være helt umulig å regne ut et eventuelt underskudd på forhånd. Derfor må man finne et utgangspunkt og justere derfra utifra resultater.

Syns du det høres myteaktig ut at overvektige barn er mer disponert for fedme som voksen enn normalvektige barn? Å være overvektig som liten er jo regnet som en av de store risikofaktorene for å utvikle alvorlig overvekt senere.

At man utvikler flere fettceller, spesielt i vekstfasen, er også dokumentert. At dette kan være en medvirkende årsak til at disse er mer tilbøyelige til å spise seg til alvorlig overvekt senere er fullt mulig. Husk at vi snakker ikke om å legge på seg mer ved et gitt energioverskudd, men om at man kan være mer tilbøyelig til å havne i overskudd enn andre pga mange faktorer som påvirker inntak og forbruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om energioverskudd eller underskudd så er det balansen mellom inntak og forbruk, og da må nesten alle faktorer tas med. Det at inntak og forbruk ikke er uavhengige faktorer gjør at det vil være helt umulig å regne ut et eventuelt underskudd på forhånd. Derfor må man finne et utgangspunkt og justere derfra utifra resultater.

Syns du det høres myteaktig ut at overvektige barn er mer disponert for fedme som voksen enn normalvektige barn? Å være overvektig som liten er jo regnet som en av de store risikofaktorene for å utvikle alvorlig overvekt senere.

At man utvikler flere fettceller, spesielt i vekstfasen, er også dokumentert. At dette kan være en medvirkende årsak til at disse er mer tilbøyelige til å spise seg til alvorlig overvekt senere er fullt mulig. Husk at vi snakker ikke om å legge på seg mer ved et gitt energioverskudd, men om at man kan være mer tilbøyelig til å havne i overskudd enn andre pga mange faktorer som påvirker inntak og forbruk :)

Det første der er vel de fleste på diett klar over :)

Neida, barn er jo en ting, men nå ble det jo i utgangspunktet snakket om denne Drew fyren. Men for all del det kan jo hende Drew var tjukk som liten også :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første der er vel de fleste på diett klar over :)

Neida, barn er jo en ting, men nå ble det jo i utgangspunktet snakket om denne Drew fyren. Men for all del det kan jo hende Drew var tjukk som liten også :p

Det kan være. Det som utløste diskusjonen var kommentaren om at han har dannet nye fettceller. Hvorvidt det skjer i stor grad når du først legger på deg i voksen alder vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...