Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Driver på å trener til halvmaraton i september og har møtt på et problem! For noen uker siden merket jeg at jeg fikk vond på venstre side av korsryggen (5 cm opp fra der buksa bruker å sitte og til venstre på den "kulen") Jeg stoppet å jogge i ca 1 uke og så forsvant det. Men merket igår at det kom tilbake, og merker det litt når jeg går. Har jogget nå i 6 måneder kontinuerlig med vektnedgang. De første månedene trente jeg også litt styrke i garasjen ( armhevinger, dips, planken osv) og da hadde jeg ikkje noe problem med rygg eller bein. Noe jeg burde gå til legen med, eller er det bare å ta det med ro og trene seg opp igjen? Er litt utolmodig siden det ikke er lenge igjen til halvmaratonnet jeg skal løpe.. :)

Løper nesten bare på asfalt, fordi har ikke mulighet til noe annet. Bruker ferdig treningsprogram, Jogger ca. 10 km (+1 km hver mandag). også 3 mindre joggeturer på ca 5 km.

Alle innspill er velkommne, trenger hjelp! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9156-belastningsskade-i-rygg-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Annonse

Fikk du vært hos legen i dag?

Dessverre ikke så altfor ofte legene kan hjelpe så mye med belastningsrelaterte ryggsmerter. Veldig vanskelig å hjelpe spesifikt med dette uten å ha sett deg, men ting å ta tak i er løpsteknikk, holdning, hoftebevegelighet og styrke/stabilitet i mage/rygg/hofter. Akkurat hvilke av disse punktene som er viktigst for deg er desverre umulig å si.

Det var ikke så mye han kunne gjøre. Fikk en time med røntgen av hele ryggen, bekken og hofta. Han sa at ryggen min var muligens litt skeiv. Får bare vente å se hva som skjer..:)

Fysioterapaut ol. kan hjelpe om røntgen skulle vise alt greit :)

Ville ikke gått til lege med ryggproblemer, med mindre noe er knekt/bristet.

Ville tatt turen til fysio eller kiropraktor.

Jeg har hatt så utallige mye ryggproblemer, alt fra litt stikkende smerter i rygg, til å ikke klare å gå pga smerter og pusteproblemer, og i det tilfellet har jeg alltid gått til kiropraktor.

Etter 1-4 timer så pleier alt å være helt bra igjen.

Jeg hadde valgt kiropraktor, ettersom mine problemer har alltid blitt løst med å knekke og kna opp.

Det er mitt tips iallefall :)

ja, viss ikke legen henviser meg til fysio/kiropraktor skal jeg ta kontakt selv :)

hva er egentlig fotskjellen mellom en kiropraktor og en fysioterapeut?

Grovt sett kan vi si at kiropraktorer er bedre på "knekking" og fysioterapeuter er bedre på trening. Men det er selvfølgelig store forskjeller fra terapeut til terapeut.

At legen sender deg til røntgen sånn du beskriver her synes jeg er helt på jordet, det hører rett og slett ingen plass hjemme med mindre du er 60+ år. De funnene de eventuelt skulle finne på røntgen har lite eller ingen klinisk relevans..

Annonse

• 2 uker senere...

fikk svar på røntgen idag. Jeg har skeiv ryggsøyle, både til venstre og høgre, 3 og 5 grader. Så jogging og halvmaraton var ikke så lurt, iallefall ikke mye jogging på asfalt. Var viktig å gå mye turer i skog å mark sa han. Det jeg tenker nå er vell å legge jogging på hylla, og muligens starte med f.eks sykling (?) som er litt snillere mot ryggen eller styrketrening? Tar imot tips på nye treningsmetoder!!

:D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...