Gå til innhold

SPM; Stående roing - Forskjellig grep? Dips - Nakken?


An0nym

Anbefalte innlegg

Hei.

Spørsmål angående stående roing med stang og dips, to fluer i en smekk.

Hvordan holder dere hendene deres? "Pullups" eller "chins"-grep? Og hva er fordelene med de forskjellige? Jeg føler at jeg mangler noe i midten (Tracepius?) på toppen av ryggen, begge grepene tar jo her? (Øvre rygg)

Og dips; Hvordan holder dere nakken under dips med ekstra vekter? Fikk fryktelig vondt i nakken i dag, selvom jeg prøvde å holde den så nøytral som mulig, men godt mulig skaden allerede var skjedd da :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Supinert ("pullups-grep") eller pronert("chins-grep") grep ;)

Supinert grep vil kjennes mer og ta mer av m.biceps brachii (overarmsmuskulaturen generelt) og motsatt.

Jeg kjører pronert grep og holder tommelen over, ikke rundt, stanga.

Hvorvidt øvelsen tar av ryggen avhenger av hvor foroverlent du er, jo mer oppreist, jo mer engasjement av øvre del av ryggen og mindre latissimus

Forsto ikke det siste spørsmålet ditt, men jeg prøver å ha hodet/nakken i en så nøytral posisjon som mulig mtp at det er enden av ryggsøylen din (gjelder også markløft).

Anstrengte du deg veldig og glapp spennet i skuldrene slik at trapezius overtok da kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supinert ("pullups-grep") eller pronert("chins-grep") grep ;)

Supinert grep vil kjennes mer og ta mer av m.biceps brachii (overarmsmuskulaturen generelt) og motsatt.

Jeg kjører pronert grep og holder tommelen over, ikke rundt, stanga.

Hvorvidt øvelsen tar av ryggen avhenger av hvor foroverlent du er, jo mer oppreist, jo mer engasjement av øvre del av ryggen og mindre latissimus

Forsto ikke det siste spørsmålet ditt, men jeg prøver å ha hodet/nakken i en så nøytral posisjon som mulig mtp at det er enden av ryggsøylen din (gjelder også markløft).

Anstrengte du deg veldig og glapp spennet i skuldrene slik at trapezius overtok da kanskje?

Nå ser det ut som du bruke omvendt betegnelse av pullups- og chinsgrep sammenlignet med det som er vanlig. Lettere å forstå om du skriver overhånds og underhånds ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt vondt i nakken når jeg har kjørt dips, så akkurat der har jeg ikke noe svar til deg. Prøv å få noen til å filme deg neste gang.

Vedr pullups og chins, så går pullups mer på øvre delen av lats. Jeg pleier å kjøre første settene med relativt brede pullups, deretter 1-2 sett med chins (smalt grep) der jeg tilter bena litt fremover. Dette sammen med markløft vil gi deg en ganske pen rygg :)

Tommel over eller under er vel en smakssak. Jeg pleier å ha tommel over, men det spiller ingen rolle. Grepet trenes ved markløft uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser her at jeg skrev det veldig komplisert og rart, er ikke chins og pullups jeg er ute etter hjelp.

Vet forøvrig forskjellen, dette Google Bilder-resultat for http://cdn.stronglifts.com/wp-content/uploads/pull-ups.jpg er pullups-grep, motsatt er chins.

(Hvordan legger du inn hyperlink her inne?)

Det jeg lurte på er STÅENDE ROING, og de 2 forskjellige grepene du kan bruke. Håndflaten nedover kontra håndflata oppover. Hva gjør dere og hvorfor? Regner jo med at med håndflata opp tar du med på biceps, men det går fint da jeg har gått over til å kun kjøre pullups.

Angående nakken tror jeg det faktisk kom av militærpressen, hvor jeg ikke holdt hodet helt nøytralt, og kanskje det ble bittelitt granne verre av dipsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg lurte på er STÅENDE ROING, og de 2 forskjellige grepene du kan bruke. Håndflaten nedover kontra håndflata oppover. Hva gjør dere og hvorfor? Regner jo med at med håndflata opp tar du med på biceps, men det går fint da jeg har gått over til å kun kjøre pullups.

Angående nakken tror jeg det faktisk kom av militærpressen, hvor jeg ikke holdt hodet helt nøytralt, og kanskje det ble bittelitt granne verre av dipsene.

Det er ingen av dem som er bedre enn den andre. Underhåndsgrep gir mer bicepsaktivering og treffer en anelse mer lats siden albuene er mer inn til siden, overhåndsgrep tar litt mer midtre/øvre rygg og bakside skulder. Det er kun hårfine forskjeller og på tunge nok vekter vil du neppe se noen forskjell i utvikling over lengre tid. Underhåndsgrep kan være ukomfortabelt for håndleddene, og av den grunn anbefaler jeg normalt sett overhåndsgrep.

http://myrevolution.no/forum/f4/overhandsgrep-eller-underhandsgrep-pa-foroverboyd-roing-4944/

Yates reiv av bicepsen sin på ro-varianten sin, ikke la det skje med deg. Jeg kan kjøre underhåndsgrep på chins men syns det blir for stor belastning på roing. Jeg liker heller ikke å kjøre mixed grip (overhånds+underhåndsgrep) på markløft, da må du i tilfelle være nøye med å strekke ut armene helt og ikke spenne bicepsen. Svært mange avrivninger som har skjedd der.

http://myrevolution.no/forum/f18/fremoverboyd-roing-6531/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...