Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tror ikke du trenger 6 uker mellom hver matvare for å utelukke dem. Du trenger jo i all hovedsak bare å luke ut hva det er du reagerer på, og da burde en uke-fjorten dager være evig nok.

Jeg krysser fingrene. Du sitter jo inne på alle mulige kunnskaper til å løse dette helt selv.

Fortsetter under...

Det var planen ja. Kutt ut det som sannsynlegvis er problemet og innfør ein etter ein igjen over tid for å sjå reaksjonen. Som det står nemnt i artikkelen Vegard posta er det enkelte som har eit toleransnivå for enkelte produkt. Det går fint å ete opp til det nivået, men over så reagerer dei. Når eg finn ut kva problemet er kan eg legge inn litt og litt over tid for å sjå om det blir merkbar forskjell ved eit bestemt nivå.

Eg har brukt mjølkeprodukt heile livet. Mest mjølk og ost, i seinare tid CC og Kesam. Det siste året har eg sikkert drukke over literen med mjølk dagleg. Tidlegare år har det kanskje vore mellom halvliteren og literen.

Brød og kornvarer et eg ikkje, med unntak av havregryn. Kan prøve glutenfritt havregryn etter kvart og sjå korleis det går.

Eg kryssa fingre for at det ikkje er mjølk og laktose som er problemet.

Ok, så det var planen ja. Er redd det er melken som er det du ikke tåler siden du har spist/drukket mye melkeprodukter. Men håper for din del det kun er melkesukkeret du ikke takler så du kan spise gulost og drikke laktosefri melk. Korn er lettere å holde seg unna og erstatte enn ost, synes jeg ihvertfall. Tofuost er ikke akkurat en god erstatning. Geitost og mozarella er ikke det beste det heller, synes jeg. Nøttemel , chiamel, hampmel, ertemel (kanskje ikke alene akkurat den), rismel og proteinpulver kan fint erstatte mel i bakst, og ofte best i en blanding.

Tror ikke du trenger 6 uker mellom hver matvare for å utelukke dem. Du trenger jo i all hovedsak bare å luke ut hva det er du reagerer på, og da burde en uke-fjorten dager være evig nok.

Jeg krysser fingrene. Du sitter jo inne på alle mulige kunnskaper til å løse dette helt selv.

Det spørs hva som er grunnen til plagene og hvor store de har vært. Tarmen kan trenge noen uker på å komme skikkelig på stell igjen, spesielt om plagene har vart lenge.

Eg tar det litt som det kjem. Einaste plagene eg har hatt er luft, gass, eller kva det no er som flyttar seg rundt inni der, opp og ned og i alle retningar, med til tider slitsame smerter. Kan ikkje hugse å ha hatt nokre andre plager. Sånn sett verkar det som det er ei matgruppe som skapar denne gassen, om det no er karbohydrat, mjølkeprodukt eller anna. Eg veit ikkje korleis tarmen reagerer på endringa eller om det er noko endring anna enn at det ikkje blir produsert like mykje gass lengre.

Skal sjå om eg kan lese meg litt opp på akkurat det emnet.

Hei! Så deilig å komme inn på en tråd der det er noen som har litt erfaring å dele på :)

Vurderer å starte på Low FODMAP for å finne ut av dette, da jeg ikke heelt klarer å "kontrollere" hva det er.

Men, så stusser jeg da. Hva spiser man på "blanke ark" ? Tehe, antar at dette er forskjellig fra folk, men vil det da si salat, utvalgte grønnsaker, og rent kjøtt? Eller, må jeg liksom finne et nivå hvor jeg er helt fin, og så fortsette derifra? PFSM dietten gjorde at jeg var veldig bra, men behøver mer energi pga. skole.

Jeg VET jeg reagerer på melk og fløte, hvete, gjærbakst, pasta (blir kjempetrøtt), ris og potet i middagsporsjon, mais. nesten all kunstig søtning, brus. Eple

Nå spiser jeg og drikker en generell blanding av glutenfritt brød om morgenen, egg, vann, kaffe, appelsinjuice, rent kjøtt, salat, grønnsaker og Cottage Cheese, men gjør trolig noen blunders her og der.

Men, synes det er vanskelig å få i nok mat, og jeg har ikke tid til å bake for øyeblikket.

Noen som har gjort dette før? Generellt sliter jeg med sterke-moderate magesmerter, rumling, gass, og trøtthet etter middag, betennelser og ukontrollert svetting/varmeslag.

For meg eskalerer det på en måte. Fikk kløende utslett i hele hodebunnen på lørdag og tørre områder i ansiktet, + har litt for mye hårtap mener nå jeg . Legen min blir i hvertfall ikke klok av dette. Har vært til gastroskopi, men var trolig totalt bortkastet.

Hvordan har du det nå da, når du har kuttet ut så mye? Høres ut som blanke ark det der, så mye som du har kuttet ut. Blanke ark generelt er vel å ta vekk de matvarene som folk vanligvis reagerer på, korn, melkeprodukter, tomat, nøtter m.fl. evnt.

Annonse

Nå er store deler av dagen veldig bra, så lenge jeg bruker hodet når jeg spiser, og ikke "magen"! Magen er bra store deler av tiden. Best frem til 15.00, men raper litt mye, hele dagen :p

Ta for eksempel i dag da,

09.30 2 små skiver glutenfritt brød, hjemmebakt med linfrø, og kaviar. +1 egg

14.00 Vannmelon ( ga bobler i magen) -> fortsatt til nå

16.30 Ytrefilet av okse + spinat

2 kopper kaffe, MASSE VANN (generellt veldig tørst) 1 glass appelsinjuice

Oi.. ja det er visst det ene jeg har spist i dag ( gå og hente mat)

Akkurat nå har jeg hatt vondt i magen, det har gått over, men som vanlig er det mye luft/ trykk.

I tillegg sliter jeg med plutselig dotrang. Ikke så gøy.

Og så sliter jeg med sultkontroll.. altså følelsen av å være sulten. Plutselig bråsulten og kvalm + slapp. Jeg er aldri litt sulten. Det slår ned brått og jeg kan til syvende og sist kaste opp hvis jeg ikke får noe å tygge på.

Vannmelon slår ut på fruktose>glukose, og siden du fra før reagerer på eple er dette sannsynligvis noe du tåler dårlig.

Ja, hehe, det spiste jeg FØR jeg kom over artikkelen din på Frisk og Funksjonell ang, Sue Shepherd.

Og vannmelom som er så godt!

Hvordan har du det nå da, når du har kuttet ut så mye? Høres ut som blanke ark det der, så mye som du har kuttet ut. Blanke ark generelt er vel å ta vekk de matvarene som folk vanligvis reagerer på, korn, melkeprodukter, tomat, nøtter m.fl. evnt.

Dagens diett for meg var:

6 egg

4 skiver bacon

15ml Omega-olje

50g valnøtter

300g laks

40g proteinpulver

Burde kanskje fått tak i nokre vitamintablettar. :huh:

Dagens diett for meg var:

6 egg

4 skiver bacon

15ml Omega-olje

50g valnøtter

300g laks

40g proteinpulver

Burde kanskje fått tak i nokre vitamintablettar. :huh:

i form av grønnsaker? Ja magnesium f.eks er noe de aller aller fleste får for lite av.

• 2 uker senere...

Liten update.

Eg hadde 1,75 liter mjølk ståande i kjøleskapet og tenkte eg skulle kjøre den nedpå først, pluss ein boks CC. Så bestemte eg meg for å avgrensa dietten til å kutte ut karbohydrat for at det ikkje skulle bli alt for trist. Etter snart 14 dagar har eg ikkje hatt ein einaste dag med ubehag. Då har eg drukke 1-1,5 liter mjølk kvar dag, pluss litt CC her og der.

Har ikkje rørt grønsaker, ris, poteter, korn eller liknande.

Prøvde meg med litt kvit ris til middagen i går, men ein time seinare var symptoma tilbake. Eg har lese at dei som har den slags problem ofte kan ete ris, men det ser ikkje sånn ut for meg.

Kjem til å eksperimentere litt framover med diverse matvarer. Eg er 99% sikker på at eg fekk problem med havregryn. Skal prøve med litt glutenfritt havregryn og sjå om det utgjer noko forskjell.

Ein ting eg lurte på er ketose. Forstår at det er ein tilstand ein kan få av lite karbohydrat. Eg ligg på rundt 70g karbohydrat om dagen, der 95% kjem frå mjølk. Er det eit problem og noko eg bør ta stilling til?

Annonse

Ein ting eg lurte på er ketose. Forstår at det er ein tilstand ein kan få av lite karbohydrat. Eg ligg på rundt 70g karbohydrat om dagen, der 95% kjem frå mjølk. Er det eit problem og noko eg bør ta stilling til?

Du er trolig ikke i ketose med så mye karbohydrater, men om du leser Lutz anbefaler han et inntak på max 72 g. dgl, så du ligger på et optimalt nivå ifølge han ihvertfall.

72 er et tall som er en grense hvor man hvis man øker over det må passe på hvor mye fett man inntar. Det med melk er et problem for meg også fordi jeg liker å bruke det men har erstattet det med soyamelk for å unngå karbohydratene, men er jo ikke så glad for soya heller, så det er ikke noe kuult. Klarer ikke te og kaffe uten noe i. Noen lavkarbo-folk bruker cocosa i kaffen! Det vil jeg ikke prøve engang. Noen bruker fløte, men jeg synes ikke det er noe alternativ heller. Mandelmelk om jeg hadde lagd det selv er et bedre alternativ. Å kjøpe det er veldig dyrt.

Jeg liker ikke kaffe, så det kan jeg ikke svare på. Jeg har kun brukt kokosmelk i mat, i feks chicken tikka masala og sånne retter. Jeg liker ikke kokos, men i denne retten kjenner jeg ikke noe kokossmak og syns det smaker godt :)

Du er trolig ikke i ketose med så mye karbohydrater, men om du leser Lutz anbefaler han et inntak på max 72 g. dgl, så du ligger på et optimalt nivå ifølge han ihvertfall.

72 er et tall som er en grense hvor man hvis man øker over det må passe på hvor mye fett man inntar..

Husk at denne grensen ikke er absolutt, men noe man kan ta utgangspunkt i. Det er alt for mange faktorer som spiller inn til at det kan være en slik grense som gjelder for alle :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...