Gå til innhold

Hvor mange måltider daglig?


Rmoldvik

Anbefalte innlegg

Selv prøver jeg å få i meg opp til 6 måltider hver dag. Kanskje for å vedlikeholde en høy forbrenning? Om jeg kutter ned på måltidene, og heller spiser mer for hvert måltid, ville det ha noe å si for forbrenningen på en negativ måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei.

The most extensive review of studies on various meal frequencies and TEF was published in 1997. It looked at many different studies that compared TEF during meal frequencies ranging from 1-17 meals and concluded:

"Studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging".

Since then, no studies have refuted this.

Top Ten Fasting Myths Debunked (Major Update Nov 4th) | Intermittent fasting diet for fat loss, muscle gain and health

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugsar ikkje bakgrunnen heilt, men eg meiner det var at det vart for lang tid mellom måltida i fasteperioden. Om det gjaldt kun PF eller generelt veit eg ikkje. Las det på Leangains meiner eg, men finn ikkje igjen den delen i mylderet av artiklar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ca en to ukers periode, har jeg holdt meg til 6 måltider, og hadde da en ekstrem dårlig forbrenning før den tid. Det var en skikkelig utfordring å legge om kostholdet og måltidene helt, men i dag har jeg allerede en mye bedre forbrenning, og får nå i meg nå mye mer proteiner enn jeg før klarte å få i meg! Kosten i seg selv har veldig mye å si på metthetsfølelse også, og blir nå fort sulten igjen. Vil påstå at kostholdet mitt er sånn høvelig greit! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ca en to ukers periode, har jeg holdt meg til 6 måltider, og hadde da en ekstrem dårlig forbrenning før den tid. Det var en skikkelig utfordring å legge om kostholdet og måltidene helt, men i dag har jeg allerede en mye bedre forbrenning, og får nå i meg nå mye mer proteiner enn jeg før klarte å få i meg! Kosten i seg selv har veldig mye å si på metthetsfølelse også, og blir nå fort sulten igjen. Vil påstå at kostholdet mitt er sånn høvelig greit! :)

Du blir jo fort sulten igjen fordi du spiser mindre måltider med høyere frekvens. Du blir ikke like fort sulten om du spiser større måltider med lavere frekvens og/eller måltider med rette makroer for deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er bakgrunnen for det, og hvem sier det?

Layne Norton er vel en av dem som sier det, det samme er Børge:

I wouldn’t usually recommend only 2 meals for anyone' date=' but if that’s what you desire I see nothing wrong with the way you have set it up. Glucose, amino acid and lipid kinetics get a little screwy on an IF pattern with only 2 meals, so you would have to look at total energy balance first. Any minor variations in fat oxidation vs. carb oxidation is difficult to quantify, having low’ish carbs (or even zero) with moderate proteins and fats in the early part of the day mimics some of the fasting effects, something I referred to in the BioRhythm Diet article.[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du har fått til gode endringer!Hva mener du med at forbrenningen har økt?

Før hadde jeg som sakt, dårlig forbrenning.. Jeg spiste lite, eller mye, uregelmessig, og helt varriert med tanke på usunt og sunt matvalg. Dermed hadde jeg lite energi og presterte dårlig i hverdagen. Nå som jeg spiser regelmessig lite og kontrollert av sunne og proteinrike næringskilder, blir jeg fort sulten etter et måltid og får mye energi til å få gjort mest mulig på kortest mulig tid. Dermed presterer jeg nermest som supermann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det Layne og Børge sier så er det ikke alle eksperter som er enige, og det har fortsatt status som hypotese så vidt jeg har sett:

Intervju med Layne Norton | Fitnessbloggen Forum

Alan Aragon bare ler av det (sjekk helt i begynnelsen av videoen). Dette er små detaljer som det ikke er verdt å fiksere over. Spis når du vil, det er ikke viktig.

http://www.youtube.com/watch?v=BMc0_s-M08I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som du gjør mye rett nå :)

Yeap :) Det kommer seg! Veide alt for lite, og fettprosenten i kroppen var nesten ikke eksisterende... Nå har jeg lakt på meg 6 kilo på to måneder, og det er IKKE fett, men muskler! *Klapp på skuldra* Har det supert, og treningsmotivasjonen blir bare større og større :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeap :) Det kommer seg! Veide alt for lite, og fettprosenten i kroppen var nesten ikke eksisterende... Nå har jeg lakt på meg 6 kilo på to måneder, og det er IKKE fett, men muskler! *Klapp på skuldra* Har det supert, og treningsmotivasjonen blir bare større og større :)

Hvis du veide for lite, så er det jo ikke rart at du hadde lav forbrenning. Kroppen iverksetter sparetiltak dersom kroppsvekten og inntaket blir for lavt. Vi snakker selvfølgelig om tilfeller hvor det blir svært lite inntak, som f.eks. ved en spiseforstyrrelse. Å hoppe over måltider eller mat en hel dag for en "frisk" person, gjør ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 personer spiser isokaloriske dietter: 200 g proteiner, 100 g fett, 200 g karbohyhdrater.

Person A spiser 2 måltider, kl 12.00 og kl 20.00. 100 g proteiner, 50 g fett og 100 g karbohydrater i hvert måltid. Måltid 1 vil fortsatt frigjøre aminosyrer og næring desom det består av vanlig mat når måltid nr 2 inntas, og avhengig av sammensetning kan det frigi næringsstoffer i alt fra 10-20 timer. Person A er da i den postprandiale fasen fra kl 12.00 til alt fra 06.00 til 16.00. Måltidene overlapper altså greit.

Person B spiser 1 monstermåltid som blir frigitt over 20+ timer. Han er i den postprandiale fasen i minst 20 timer. Megamåltidene overlapper hverandre.

Person C spiser 3 like måltider innenfor en 8-timers periode. Han vil få neonlunde lik overlapp som person A, men med mulighet for redusert tids frigivelse mot slutten.

Veldig forenklet, men den postprandiale fasens lengde bestemmes i stor grad av måltidets størrelse. En er altså like lenge i den postprandiale fase om en velger 10 måltider eller 1 iløpet av dagen - magesekken slipper sakte en jevn strøm på et par ml om gangen ned i tynntarmen, der opptaket skjer nokså jevnt.

Jeg har ikke pr dags dato sett noen bevis for at hypotesen med at 1 måltid er engang marginalt underlegent 3 måltider dersom dietten ellers er isokalorisk med lik makrosammensetning.

Ser hva du sier, og det gir mye mening når man ser det på den måten. Hadde vært interessant å høre hva som ligger til grunn for Børge sitt syn, for han har som regel et veldig godt svar på det meste :p

Bortsett fra det er jeg fan av å spise så mange måltider som passer best inn i ens egen hverdag. Har selv levd på 2 måltider om dagen i over ett år nå, og det er så utrolig mye enklere å gjøre det slik sammenlignet med å skulle forberede 4/5/6 måltider (mindre oppvask er også en bonus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...