Gå til innhold

De hersens karbohydratene


Anbefalte innlegg

Konklusjonen min blir at mesteparten av ditt energi inntak bør komme fra proteiner, dernest fett (gode kilder er her som kjent fet fisk) og toppe opp siste 20% med gode karbohydratkilder som grønnsaker. Litt kornprodukter (grove) kan du unne deg om morgenen.

Hvorfor bør mesteparten av energiinntaket komme fra protein? Er det en langvarig løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes dette ser veldig bra ut!

:)

Du sier at du ligger 500 kcal i underskudd pr.dag - og om det er riktig, så er det ikke så mye mer å finne på enn å justere treningsregimet slik at det passer inn med kostholdet og aktiviteten du ellers har på hverdagslivet. Å gå løs på ekstremdietter, som PSMF for eksempel, er alltids en mulighet, men det spørs da hvor viktig det er for deg å gå raskt ned i vekt. Alt har nemlig sin pris.

I forhold til det du spør om i forhold til karbohydrater, så ser det ut som om de du får i deg ikke er for mange og at de i all hovedsak kommer fra gode kilder. Prøv å holde deg under 72 gram pr.dag kan være et godt råd. Men du får sjekke matloggen din å regne ut omtrent hvor du er. Å spise litt ekstra karbs før trening kan ha noe for seg, men det spørs igjen hvor vant kroppen din er til å fungere med proteiner og fett som hovednæringskilder. Har du lenge vært lav på karbohydrater, så vil du kunne trene godt også uten å booste energinivåene med karbohydrater før trening.

Betenkelighetene du har i forbindelse med LCHF er det sikkert noen som vil avfeie som sludder og vås, men det skal du ikke bry deg om. Du skal bry deg om hva som fungerer for deg og så skal du velge dine eksperter med omhu med tanke på hva du tror vil gi deg enda bedre resultater. Slik jeg vurderer det så kan LCHF fungere veldig bra for folk som skal mye ned i vekt og/eller for folk som sliter med blodsukkersvingninger og begynnende sukkersykeproblematikk. Slik jeg leser ditt innlegg er du normalvektig, men ønsker deg - snarest - en mer "fit & lean" kropp, og da har jeg tro på en karbohydratrestriktiv meny som også har et våkent øye mot andelen av fett i kosten. Konklusjonen min blir at mesteparten av ditt energi inntak bør komme fra proteiner, dernest fett (gode kilder er her som kjent fet fisk) og toppe opp siste 20% med gode karbohydratkilder som grønnsaker. Litt kornprodukter (grove) kan du unne deg om morgenen.

Kostholdsplanen din ser veldig fin ut.

Tren styrke med moderat intensitet inntil du vedlikeholder igjen.

Tren cardio i moderat omfang inntil du vedlikeholder igjen.

Og - ta deg den tiden du trenger - du vil se både "fit & lean" ut.

Å bare se "lean" ut er ikke det samme.

Tusen takk for tips og råd. Det er litt hardt. Eller.. Akkurat passe hardt :D å spise og trene som jeg gjør nå, og det er utrolig deilig å få litt bekreftelse på at jeg gjør noe riktig. Da blir det litt enklere å gå helt og fullt inn for noe. Jeg har vel vært litt halvveis noen ganger, nettopp fordi jungelen av informasjon om hvordan spise, hvordan trene, er så ekstremt stor.

Har hatt måledag i dag. 100 cm på største punkt på magen er ikke kult! Skal måle igjen om ti dager. Blir spennende å se om det er noen endringer.

Etter nærmere utregning ligger jeg forresten ganske mye mer i underskudd enn jeg trodde. Beregnet kaloriforbruk er: 2250, mens inntaket er 1400. Bør vel justeres opp litt, så det ikke blir for lite, eller? Hmmm. Kanskje grunnen til at jeg har hatt så hodepine de siste dagene. Trodde nemlig at forbruket lå godt under 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bør mesteparten av energiinntaket komme fra protein? Er det en langvarig løsning?
Nå var hun ute etter å gå ned mest mulig (inntil 8kg) i løpet av en åtte ukers periode og det gav meg utgangspunkt for å svare som jeg gjorde.

:)

Jeg er enig i det du skriver om at det aller beste vil være å sette sammen et kosthold som kan fungere over tid. Ja, ikke bare fungere, men faktisk være trivelig og noe en gleder seg over. Mat skal være godt! Det betyr at over tid, så vil nok trådstarter, uavhengig av mitt råd, tilpasse dietten slik at den etterhvert ikke nødvendigvis har en overvekt av energiinntaket hentet fra proteinkilder. Hvordan hun vil gjøre det, vet vi jo ikke - men om hun ber om råd, så serverer vi glatt noen ved den korsveien også

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter nærmere utregning ligger jeg forresten ganske mye mer i underskudd enn jeg trodde. Beregnet kaloriforbruk er: 2250, mens inntaket er 1400. Bør vel justeres opp litt, så det ikke blir for lite, eller? Hmmm. Kanskje grunnen til at jeg har hatt så hodepine de siste dagene. Trodde nemlig at forbruket lå godt under 2000

1400 er lavt, ja. (Dessto viktigere å være nøye med å få i deg nok proteiner.)

Men hodepinen kan like gjerne skyldes at du er restriktiv på karbohydrater. Det er en kjent problemstilling når en går inn i ketose, og kanskje spesielt hyppig rapporteres dette av jenter. Om du fortsatt vil ligge så lavt som på 1400 kcal, så må du være spesielt nøye med hvordan treningen din er, ellers kan du fort brenne opp muskler - og det vil vi jo ikke!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningen min har hovedvekt på styrke. (Det er der jeg føler jeg har størst mestring, ergo det blir mest gøy :)) Jeg synes jogging er helt forferdelig. Liker ikke de "støtene" mot bakken. Derimot er jeg eksdanser, så synes danseinspirerte saltimer er ålreit for cardio, eller ellipsemaskin hvor bevegelsene er litt mer harmoniske.

Styrke 2 - 3 dager i uka, cardio 1 - 2 dager. Bør jeg gjøre det annerledes, for å ikke brenne opp muskler? Jeg vil nemlig også øke eller hvertfall bevare så mye som mulig av musklatur. Målet er ikke å bli "tynn", men fit og sterk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også som tidligere nevnt, steyerevnen, altså evne til å kjøre på med det samme over tid, LANG TID er det mange bommer grovt på. Å vingle og vakle gjør ting enda værre. Finn noe som fungerer, innprent deg selv at det er dette du skal følge og FØLG DET. Om det er Grethe Roede ( Sult deg slank med kaker ) Fedon ( unngå norsk mat ) eller lavkarbo ( et fett til du dauer / grønnsaker og magert kjøttkosthold teller pussig nok som " lavkarbo" begge to og skilles sjelden / aldri i kostholdsdbattene.

Å kjøre lavkarbo ibegynnelsen av mnd, snop og super-høykarbo i helgene ( torsdag-søndag )kombinert med nesten-ingen-mat varianten mot slutten av mnd når resultatene uteblir, er iallefall helt feil. Og veldig vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Treningen min har hovedvekt på styrke. (Det er der jeg føler jeg har størst mestring, ergo det blir mest gøy :)) Jeg synes jogging er helt forferdelig. Liker ikke de "støtene" mot bakken. Derimot er jeg eksdanser, så synes danseinspirerte saltimer er ålreit for cardio, eller ellipsemaskin hvor bevegelsene er litt mer harmoniske.

Styrke 2 - 3 dager i uka, cardio 1 - 2 dager. Bør jeg gjøre det annerledes, for å ikke brenne opp muskler? Jeg vil nemlig også øke eller hvertfall bevare så mye som mulig av musklatur. Målet er ikke å bli "tynn", men fit og sterk

Det du skisserer der er helt perfekt. Det er en stor fordel å velge kardioaktiviteter som du trives med så fortsett slik du gjør. Øktene på ellipsemaskinen kan gjerne være intervalløkter da dette er bedre enn langkjøring når målet er å øke muskelmasse og forbrenne fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personifiserte ernæringsråd vil absolutt være en mulighet i fremtiden, men per i dag finnes det ikke noen gode, vitenskapelig baserte, måter å gjennomføre dette på. Det foregår imidlertid en god del forskning på området, sånn at denne typen råd i fremtiden også kan ha en forskningsbasert basis :)

(Kan nevne at det er identifisert genetiske forskjeller som gjør at blant annet mettet fett og omega-3-fettsyrer vil ha svært ulik effekt hos ulike personer, men dette er ikke publisert enda).

Genenes favorittdiett er kanskje ikke så langt unna? Så zone\fedon er kanskje ikke helt på jordet, selv om det vil være endel individuelle forskjeller her og. Kanskje en gentest etterhvert kan avgjøre generell makrofordeling og tips til matvarer?

Problemet med sukker er vell først og fremst kildene til dem som brukes mest som godteri, kaker, brus osv, mens kilder til sukker som frukt, grønnsaker etc stiller i en helt annet klasse ift mettehtsfølelse, bidrag fra andre vitkige næringsstoffer osv. Jeg har ikke sett videoene til Lustig, men har forstått det sånn at det er industribruken til godteri, kaker, brus etc som han i hovedsak angriper, ikke epler og gulrøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du trener styrke ville jeg ikke bare sett på vekta men målt med målebånd også. Kanskje du ser resulateter da.

Om du spiser veldig lite karbohydrater, kanskje bare fra grønnsaker, er du nødt til å tilføre noe fett også, om dette er et langvarig prosjekt. Om du er redd mettet fett, noe du ikke trenger være så lite karbo som du spiser, kan du spise olje/frø/nøtter. Å gå ned 1 kg i uka er veldig urealistisk når du skal ned 8 kg bare. Noen er heldige og går ned en halv kg i uka på lavkarbo men de siste kiloene tar mye lengre tid. Drikk masse vann. For å forbrenne fett er vann nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, Eivind!

Jeg spiser frukt! Epler, pærer, nektariner og bær i massevis. Prøver å holde meg unna bananer, selvom det er nam ;) Men det er helst fordi jeg teller kalorier. Og siden det er opp mot hundre i en banan, føler jeg ikke det er helt verdt det i forhold til metthetsfølelsen :)

Det er der jeg ikke klarer å forene meg med LCHF. At grovt korn og frukt skal være nei mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke forstår, er VITSEN med personlige ærnæringsråd, når 10 av 8 ikke klarer følge det de VET er rett for ALLE.

Sukker er et godt eksempel, folk flest VET dette er fy, enda brukes sukker som aldri før. Ditto med salt og en rekke andre ugunstige varer. For ikke nevne snop, de færreste tror eller mener vel at dettte er BRA for kroppen, enda går det bare mer og mer snop, godis, potetgull ol ut fra butikkene.

Hovedproblemet som de færrste vil ta innover seg ( ikke trådstarter her altså ) er at man må begrense seg uansett hva man spiser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, Eivind!

Jeg spiser frukt! Epler, pærer, nektariner og bær i massevis. Prøver å holde meg unna bananer, selvom det er nam ;) Men det er helst fordi jeg teller kalorier. Og siden det er opp mot hundre i en banan, føler jeg ikke det er helt verdt det i forhold til metthetsfølelsen :)

Det er der jeg ikke klarer å forene meg med LCHF. At grovt korn og frukt skal være nei mat.

Veldig mye korn er genmodifisert, så i det henseende er jeg imot for mye korn. Også mange stygge sprøytemidler til både frukt korn og grønnsaker. Fra et nøytralt ernæringssynspunkt så er det overhode ikke noe galt i å spise litt frukt og korn. Tror mye av dette er blitt dratt ut av porsjoner. Antakelig begynt godt, men så har 5-minutters-ekspertene laget meninger både her og der.

At lavkarbo kan funke som diett i en periode er det ingen tvil om, men om man skal forbli sunn så er det et godt og variert kosthold som gjelder. Sunn fornuft :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig mye korn er genmodifisert, så i det henseende er jeg imot for mye korn. Også mange stygge sprøytemidler til både frukt korn og grønnsaker.

Siden du har så mye oversikt, hvilken kornsorter som er alment tilgjengelig i Norge er det som er genmodifisert ?

Og hva for sprøytemidler er så stygge at du er betenkt over å spise mat behandlet med disse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke forstår, er VITSEN med personlige ærnæringsråd, når 10 av 8 ikke klarer følge det de VET er rett for ALLE.

Sukker er et godt eksempel, folk flest VET dette er fy, enda brukes sukker som aldri før. Ditto med salt og en rekke andre ugunstige varer. For ikke nevne snop, de færreste tror eller mener vel at dettte er BRA for kroppen, enda går det bare mer og mer snop, godis, potetgull ol ut fra butikkene.

Hovedproblemet som de færrste vil ta innover seg ( ikke trådstarter her altså ) er at man må begrense seg uansett hva man spiser....

Vitsen er at enkelte matvarer kan utgjøre en helserisiko for noen, men ikke for andre. Å f.eks. identifisere at en person har gunstige effekter av en høy andel mettet fett mens en annen har uheldige effekter og bør begrense inntaket er et stort steg med tanke på individuell helse.

Sukkerforbruket har forøvrig snudd og er på vei ned :)

At lavkarbo kan funke som diett i en periode er det ingen tvil om, men om man skal forbli sunn så er det et godt og variert kosthold som gjelder. Sunn fornuft :)

Er ikke lavkarbo forenlig med et godt og variert kosthold da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har så mye oversikt, hvilken kornsorter som er alment tilgjengelig i Norge er det som er genmodifisert ?

Og hva for sprøytemidler er så stygge at du er betenkt over å spise mat behandlet med disse ?

For å være ærlig så er jeg usikker. Jeg vet at staten tillater genmodifiserte matvarer som "ikke er levende".

Prøver å holde meg til det økologiske når det gjelder frukt og korn :)

Aner en viss sarkasme i innlegget ditt, så kanskje du har noe god informasjon til meg?

Er ikke lavkarbo forenlig med et godt og variert kosthold da?

Kommer vel an på hvor lav karbo, og hvor høyt aktivitetsnivå, er du ikke enig?

Det at sukkerforbruket har snudd og er på vei ned, er vel i beste fall nettopp iverksatt.

Tror du er godt klar over fakta rundt dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på hvor lav karbo, og hvor høyt aktivitetsnivå, er du ikke enig?

Det at sukkerforbruket har snudd og er på vei ned, er vel i beste fall nettopp iverksatt.

Tror du er godt klar over fakta rundt dette...

Joda, et ekstremt lavkarbokosthold kan vel ikke betegnes som veldig variert, men min mening er at et moderrat lavkarbokosthold gir rom for veldig stor variasjon i matvarevalg.

Siden 2000 har sukkerforbruket per person i Norge sunket fra 120g/dag til 95g/dag, eller 44 til 31 kg/år. Vet ikke om du vil definere dette som nettopp iverksatt eller ikke, men det er hvertfall sånn utviklingen har vært :). Inntaket har forøvrig ikke vært så lavt siden før 50-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, et ekstremt lavkarbokosthold kan vel ikke betegnes som veldig variert, men min mening er at et moderrat lavkarbokosthold gir rom for veldig stor variasjon i matvarevalg.

Siden 2000 har sukkerforbruket per person i Norge sunket fra 120g/dag til 95g/dag, eller 44 til 31 kg/år. Vet ikke om du vil definere dette som nettopp iverksatt eller ikke, men det er hvertfall sånn utviklingen har vært :). Inntaket har forøvrig ikke vært så lavt siden før 50-tallet.

Allikevel, rundt om i verden, er flere folk obese nå enn i 2000. Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...