Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hehe:) kanskje litt drøyt, men... ok

Vanlig pushups: belastning for meg blir ca 50kg dvs 68% av kv

Pushups på knær: blir for meg ca 40 kg dvs 54% av kv.

Jeg mener:

Det kan blir ca 30kg belastning for en person på 55kg i kneposisjon, kan være i tyngstelaget for en utrent frk? Da er det bedre å bruke benk med barbell på 15 kg.

Det finnes alternativer til vanlig pushups dersom man ikke klarer vanlige, utenom å stå på knærne. Man kan gjøre dem opphøyde mot en boks/benk, i slynge, eller eksentriske.

Fortsetter under...

Det finnes alternativer til vanlig pushups dersom man ikke klarer vanlige, utenom å stå på knærne. Man kan gjøre dem opphøyde mot en boks/benk, i slynge, eller eksentriske.

Ja mot boks/benk med vinkel kan være en løsning, jeg ser ikke problemet med å bruke vanlig benk med 15 kg barbell, det er ikke spesielt tungt. Jeg kan ikke huske å ha trent med noen som ikke klarer det. Jeg har trent med noen ganske utrente og små damer. Da er det mulighet å øve teknikk fra første stund.

Rent praktisk er det lettere å løfte barbell på 15 kg en å bruke hantler med tilsvarende vekt.

Bør vel også vurder hvilke muligheter som er praktiske iforhold til utstyr etc.. ?

For eksempel ser jeg liten vits i å gjøre benkpress før man klarer å mestre pushups.

Jeg klarer vel 3-4 push ups og 20 kg x 8-9 i benkpress. Bør jeg ta push ups i stedet da? Hvorfor? Og hvor mange reps bør man klare før man går over til benk?

Ser vi er og blir sikkert ikke helt enige om dette, larskr :)

Jeg klarer vel 3-4 push ups og 20 kg x 8-9 i benkpress. Bør jeg ta push ups i stedet da? Hvorfor? Og hvor mange reps bør man klare før man går over til benk?

Jeg mener:

Jobb med benk når du greier det så bra. Du greier nok reps til å jobbe med teknikk i benk.

Dog, glem ikke pushups og hantelpress.:)

Annonse

Har pushups noen spesielle fordeler fremfor benkpress annet enn stabilisering av skulderbladet?

Kan lese om noen av grunnene til at jeg ville prioritert å mestre pushups her. Dessuten mener jeg at pushups er en grunnleggende bevegelse som man bør prioritere å mestre fremfør benkpress. Pushups gir mer "bang for your buck", spesielt i en nybegynnerfase i min mening. Jeg gjør både pushups og benk selv (selv om jeg SUGER i benkpress), men skulle jeg velge en av dem ut fra mine mål, ville pushups seiret.

Trådstarter spør jo om det finnes alternativer til de tre store, og det finnes alltid alternativer, og i min mening er benkpressen den minst viktige av dem. Hun ville også ha øvelser å gjøre hjemme, og hva bedre enn pushups? Jeg mener også at benkpress er en såpass teknisk krevende øvelse med høy risiko for slitasjeskader på skuldre og albuer ved feil utførelse, at hun kan fokusere mer på denne øvelser etter at pushups er på plass, og hun kan gjøre minst 10 med god teknikk.

Bør man ta push-ups med håndflatene tett mot eller langt fra kroppen? Eller begge deler? Hva er det som er viktig å ikke gjøre feil i utførelsen av benkpress med hantler? Trodde ikke den skulle være så vanskelig å gjøre riktig.

Hei, du trenger nødvendigvis ikke å trene disse øvelsene. MEN, for å få optimale resultater må du trene disse BEVEGELSENE: bevegelsen knebøy (knebøy, boks-bøy, frontbøy, zercher bøy,) bevegelsen av en markløft/strakmark (markløft, romanian deadlift, markløft fra/på kloss), press over hode (militærpress, skulderpress med hantler), en horisontal pressøvelse (benkpress, smalbenk, skråbenk oppver/nedover, floor press), en horisontal draøvelse (varianter av roing) samt er vertikal draøvelse (nedtrekk og varianter av hang-ups med ulike grep og grepsbredder).

Du trenger med andre ord ikke gjøre knebøy, men bevegelsen knebøy må være med i programmet!

Jeg er enig i mye av det du skriver, men en "hel teknikk-økt"? Det blir jo alltid en ren teknikk økt ettersom det er like viktig å gjøre alle øvelsene med riktig teknikk. :thumbsup:

Selvfølgelig er det viktig med teknikk uansett! Det jeg mente med "teknikk"-økt var at man fokuserer på teknikk en hel økt. Når jeg starter med en ny øvelse begynner jeg med lette vekter og venter med å øke til teknikken sitter. Hvis jeg da kun kjører nye øvelser på en hel treningsøkt går tida kun med til å trene teknikk med lette vekter og derfor foretrekker jeg å blande med øvelser jeg kan for å bli litt sliten også :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...