Gå til innhold

Samme vekt gjennom alle sett, eller utmattelse på hvert sett?


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som kjenner til de fysiologiske forskjellene på å nytte samme vekt (eks 10 kg) gjennom hele øvelsen, eller å trene til utmattelse i hvert sett slik at man må gå ned i vekt for å klare riktig antall repetisjoner? Den første varianten vil jo føre til at det første settet går ganske greit, mens det blir tyngre for hvert sett man utfører. Den andre varianten vil være skikkelig tung fra første sett.

Jeg kan beskrive to måter å trene på:

10 kg x 8 reps - 10 kg x 8 reps - 10 kg x 8 reps <--- samme belastning på alle sett.

eller

12 kg x 8 reps - 10 kg x 8 reps - 9 kg x 8 reps <--- utmattelse på hvert sett fører til mindre vekt på de to siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ah, den evige diskusjonen, og et tema som nesten aldri er presist definert abstrakter på styrketreningsstudier...

Cluet er at du skal få et passe mengde stimuli til musklene. Kjører du til utmattelse hvert sett vil du nok klare lite volum, kanskje det blir for lite...

Anbefaler deg å lese om RPE-trening og autoregulering. Da vil det der styre seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt avhenger jo av hva som er målet med treningen og hvordan du trener. Å trene alle øvelser hver økt til failure er ikke lurt, men det er heller ikke dumt å presse seg til failure i ny og ned. Gjør som Mcbain sier å se på RPE prinsippene eller så på denne linken om hvordan du kan periodisere treningen din etter hva som er målene dine.

EFS Classic: The Periodization Bible

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke tilfellet for meg..

Jeg kan ofte kjøre type 10kg x10, 10 kg x 10 og så går jeg opp i siste sett og kjører maks, eks 11 kg x 8.

Gjør jeg det ikke riktig?

Da tar du ikke så mange du orker de to første gangene da, vel?

Takk for at du legger ut en super link, DukeNukem! Den skal jeg ta vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Målet mitt er egentlig to i ett:p men selvfølgelig å bli sterkere er prio 1. Bruker å kjøre sånn:

Set 1 = lett rundt 12 rep, Set 2 = arbeidsvekt, Set 3 = arbeidsvekt , Set 4 = arbeidsvekt, og avogtil set 5 som er lett igjen til max.

Trener alltid til jeg slunterer med teknikk eller føler at jeg dør av ubebag.. nettopp fordi jeg har hørt at vi jenter naturlig gir oss for lett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...