Gå til innhold

forgiftet av proteiner?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har en hypotese om at karbohydrater fører til kreft :).

Fordi kreftceller vokser raskere når de tilføres karbohydrater må jo dette være sant. De vokser også raskere med oksygentilførsel så derfor må oksygen også være farlig...

forskning.no > - Kan bli forgiftet av proteiner

denne artikkelen her skal man vel være litt kritisk til ?

Nyreproblemer er jo ikke noe mer utbredt blant bodybuildere enn i resten av befolkningen så tror ikke man trenger være veldig redd for dette. Friske mennesker har en velfungerende metode for å skille ut ammoniakk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke andre betenkeligheter ved å ha masse ammoniakk i kroppen enn nyreproblemer? Er ikke overbevist om at store mengder protein er optimalt for god helse.

Kommer ann på hva du mener med store mengder.

Kroppen kvitter seg jo med ammoniakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønte ikke helt hvordan GI kom inn i bildet på slutten? :S

Krogdahl er kritisk til lavkarbo, og ville poengtere at GI ikke er et nyttig verktøy når man skal velge sunne matvarer.

Sistnevnte er jeg enig i, og jeg gidder ikke å tenke et sekund på hva maten gjør med blodsukkeret mitt i hvert fall.

Sånn generelt: Syke mengder proteiner er nok ikke bra. Men det samme kan sies om vann også, so what's the problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke andre betenkeligheter ved å ha masse ammoniakk i kroppen enn nyreproblemer? Er ikke overbevist om at store mengder protein er optimalt for god helse.

Når har man mye ammoniakk i kroppen? Vi har mekanismer som gjør at vi kvitter oss med overskuddsnitrogenet. Det Krogdahl skriver i artikkelen sin stemmer jo ikke overens med kroppens fysiologiske mekanismer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle gjerne likt å vite mer om dette: Rabbit starvation - Wikipedia, the free encyclopedia ettersom dietter med hovedsakelig protein som f.eks PSMF har blitt populære. Jeg har ikke hørt tilfeller der noen har fått det, så jeg regner med at terskelen er ganske høy.

Langvarige ekstremkurer som PSMF kan nok ha slike effekter, spesielt om man ikke har nok kroppsfett til å frigjøre den energien man trenger. Hvert kg kroppsfett kan frigi ca 70kcal/dag, så kan man regne derifra hvor stort underskudd man med optimal fettfrigjøring kan tåle over tid. Er du veldig overvektig kan du tåle PSMF over en lengre periode enn dersom du er normalvektig eller godt trent, og det er i alle tilfeller sunnere enn total faste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan da?

trollface.png

Soz, skikkelig usaklig, men jeg måtte bare kødde litt med deg :p

Det til side, så tror jeg både krogdahl og Pho mente at mye= en høy nok konsentrasjon til at det arbeides hardt i urea-syklusen. Vet ikke om du forstod det jeg mente, men jeg kan prøve å forklare litt bedre hvis ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har man mye ammoniakk i kroppen? Vi har mekanismer som gjør at vi kvitter oss med overskuddsnitrogenet. Det Krogdahl skriver i artikkelen sin stemmer jo ikke overens med kroppens fysiologiske mekanismer!

Ammoniakk som gjenstår etter nedbrytning av proteiner må omdannes til urea av diverse enzymer før det kan skilles ut i urinen. Disse enzymene kan kun prosessere en viss mengde. Dersom de blir brukt utover kapasiteten som ved overinntak av proteiner uten at de får tid til å bryte ned alt vil ammoniakk hope seg opp i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammoniakk som gjenstår etter nedbrytning av proteiner må omdannes til urea av diverse enzymer før det kan skilles ut i urinen. Disse enzymene kan kun prosessere en viss mengde. Dersom de blir brukt utover kapasiteten som ved overinntak av proteiner uten at de får tid til å bryte ned alt vil ammoniakk hope seg opp i kroppen.

Eh, what? Håper ikke du snakker om et friskt gjennomsnitts menneske nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammoniakk som gjenstår etter nedbrytning av proteiner må omdannes til urea av diverse enzymer før det kan skilles ut i urinen. Disse enzymene kan kun prosessere en viss mengde. Dersom de blir brukt utover kapasiteten som ved overinntak av proteiner uten at de får tid til å bryte ned alt vil ammoniakk hope seg opp i kroppen.

Kapasiteten for å skille ut urea er ganske stor da, så du må nok opp i et ekstremt inntak før det begynner å bli i nærheten av risikabelt. Det er ingen studier som indikerer negative effekter av et høyt proteininntak hos friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som motstrider at eit balansert og variert kosthold er det sunnaste? Det at mange av oss modifiserar kostholdet vårt for å manipulere kroppen mest mogleg, veit vel alle at det gjerast på eigen risiko, og for eiga rekning. Det som provoserar meg, er at alt vert blåst ut av proporsjonar. Poteter er kreftdannande, proteinar aukar ammoniakkproduksjonen og fett tettar blodårene dine. "Alle" som er bevisst på karbohydratinntaket drikker baconfett, og kjem til å døy av hjarteinnfarkt. Har alle gløymt historia om guten som ropte "ulv"? Eller er det så viktig med ei stor, ny mediasak at mennesker vert "collateral damage"?

Resultatet er jo at folk gir opp, og sluttar å bry seg om kostholdet sitt. Spesielt når mesteparten av maten vi får tak i er halvfabrikata.

Point being; Alt med måte, det veit vi jo alle. Skremselspropaganda basert på ei hypotese frå ein lavkarboskeptikar som er professor på vetrinærhøgskulen, er ikkje det eg kallar konkluderande forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg kritisk til de fleste slike artikler, både fra ulike medier og fra FB. Med det sagt føler jeg ikke dette som en skremselspropaganda, men mer en generell tankevekker til folket. Jeg har til gode å se forskningsartikler fra ulike hold som konkluderer med det samme, der de har målt effekten av LCHF eller LCHP over minst 20-30 år.

Og det er mange selvutnevnte kostholdseksperter der ute som folk følger slavisk. Pengene som tjenes på dette er en smule sjokkerende.Tror heller ikke damen er helt bak mål når det kommer til dyrefor, kyllinger skal spise heftige mengder før de stopper opp om det fortsatt ligger mat på bordet. Men her sies det ingenting om de stopper helt opp å spise den type mat, eller kun stopper opp for en liten stund før de begynner å spise igjen. Så for alt jeg vet kan det ligge mer bak det utsagnet.

Noen fungerer bedre på LCHP, mens andre er avhengig av karbohydrater i hverdagen. Og strengt tatt er jeg glad de prøver seg med diskusjon fra andre siden også. Det tvinger frem videre forskning slik at det en gang i fremtiden vil bli avklart mulige konsekvenser i den grad det er mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...