Gå til innhold

forgiftet av proteiner?


Anbefalte innlegg

Kapasiteten for å skille ut urea er ganske stor da, så du må nok opp i et ekstremt inntak før det begynner å bli i nærheten av risikabelt. Det er ingen studier som indikerer negative effekter av et høyt proteininntak hos friske.

Spørsmålet er hvor lista ligger.

A review of issues of dietary p... [int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006] - PubMed - NCBI her står det referert at "the

theoretical maximum safe intake range for an 80 kg person (285 to 365 g/d)". Jeg vet ikke hvor de har hentet det tallet, men det hadde vært interessant å lese om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålet er hvor lista ligger.

A review of issues of dietary p... [int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006] - PubMed - NCBI her står det referert at "the

theoretical maximum safe intake range for an 80 kg person (285 to 365 g/d)". Jeg vet ikke hvor de har hentet det tallet, men det hadde vært interessant å lese om.

Det tilsvarer 3,5-4,5g/kg, og er veldig langt over det de fleste ville klart å spise i løpet av en dag, hvertfall om man bare veier 80 kg. Etter min mening er det også et stykke over det som er fornuftig å spise, siden det er meget langt over det som kan brukes i proteinsyntesen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tilsvarer 3,5-4,5g/kg, og er veldig langt over det de fleste ville klart å spise i løpet av en dag, hvertfall om man bare veier 80 kg. Etter min mening er det også et stykke over det som er fornuftig å spise, siden det er meget langt over det som kan brukes i proteinsyntesen uansett.

I følge "The rapid fat loss handbook" av Lyle McDonald skal folk i kategori 1 som trener ved siden av innta 4.4g/kg med protein. Det er ikke uhørte mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge "The rapid fat loss handbook" av Lyle McDonald skal folk i kategori 1 som trener ved siden av innta 4.4g/kg med protein. Det er ikke uhørte mengder.

Da snakker vi vel om LBM (Lean Body Mass eller fettfri vekt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en velkjent sak i militæret ved overlevelsekurs at man MÅ få i seg karbohydrater etter noen uker, ellers blir man proteinforgiftet. Så det er ikke umulig å bli det.

Når det skal sies var din artikkel Vegard Lysne veldig bra :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da snakker vi vel om LBM (Lean Body Mass eller fettfri vekt)?

Jupp, man gjør det så vidt jeg har funnet ut av det, men jeg fant heller ikke ut hva som var anbefalt for Kategori 1 av protein inntak, men leste flere saker som hadde med Lyle å gjøre og fant anbefalinger på 1.2-2g/LBM.

Tar utgangspunkt i en person på 80kg med 15%.

68kg LBM

68 kg x 4,4g/kg = 299,2g Protein

Noe som gir ca 3,75 gram protein per kilokroppsvekt. Hvilket er en del, men jeg har enda ikke hørt om noen av Lyle sine "kunder"(vet ikke helt jeg skal kalle de) dø av proteinforgiftning. Så da antar jeg at en slik mengde med proteiner over en kortere periode i grunn bør gå fint?.. Ja dette til tross for PubMed sine studier. Og nei, jeg har ikke tenkt å gjøre det selv.

Det er jo en velkjent sak i militæret ved overlevelsekurs at man MÅ få i seg karbohydrater etter noen uker, ellers blir man proteinforgiftet. Så det er ikke umulig å bli det.

Når det skal sies var din artikkel Vegard Lysne veldig bra :=)

Jeg er rimelig interessert i hvilke overlevelseskurs i millitæret går ut på å være på en meget høy proteinrik kosthold hvor fraværelsen av karbohydrater og fett er understreket? For fleste av disse kursene som jeg vet om, og har hørt går ut på at deltakerne ikke får mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg opplyse deg WHEYcant at enkelte dyr har så lite fett innabords at dette blir faktisk et problem. Feks kaniner, enkelte gnagere etc.

Overlevelse skal du skaffe mat og spise den, lage ly, finne vann etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaninsult er et begrep som beskriver den tilstanden som oppstod hos urbefolkninger i perioder hvor de bare fikk tak i små byttedyr, som kaniner. Da ble fettinntaket alt for lavt (karbohydrater var ofte ikke tilgjengelig), og de spiste derfor nesten bare protein. Større byttedyr gav tilgang på fettrik innmat og fetere kjøttstykker.

Hvorvidt kaninsult skyldes for mye protein eller rett og slett for lite næring er jeg ikke sikker på, men jeg har en anelse om at det helst er det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har man mye ammoniakk i kroppen? Vi har mekanismer som gjør at vi kvitter oss med overskuddsnitrogenet. Det Krogdahl skriver i artikkelen sin stemmer jo ikke overens med kroppens fysiologiske mekanismer!

Paul Jaminet sier:

At a protein intake of 230 g/day (920 calories), the body’s ability to convert ammonia to urea is saturated. [3] This means the nitrogen from every additional gram of protein lingers in the body as ammonia, a toxin.

Clearly marginal dietary protein is toxic, via ammonia poisoning, at this intake level. A reasonable estimate for where toxicity begins is between 150 to 200 g/day.

Artikkelen han refererer: Maximal rates of excretion and synthesis of ur... [J Clin Invest. 1973] - PubMed - NCBI

Har sett litt på artikkelen, men hvordan han kommer frem til 230g/day kan jeg ikke se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, man gjør det så vidt jeg har funnet ut av det, men jeg fant heller ikke ut hva som var anbefalt for Kategori 1 av protein inntak, men leste flere saker som hadde med Lyle å gjøre og fant anbefalinger på 1.2-2g/LBM.

Tar utgangspunkt i en person på 80kg med 15%.

68kg LBM

68 kg x 4,4g/kg = 299,2g Protein

Noe som gir ca 3,75 gram protein per kilokroppsvekt. Hvilket er en del, men jeg har enda ikke hørt om noen av Lyle sine "kunder"(vet ikke helt jeg skal kalle de) dø av proteinforgiftning. Så da antar jeg at en slik mengde med proteiner over en kortere periode i grunn bør gå fint?.. Ja dette til tross for PubMed sine studier. Og nei, jeg har ikke tenkt å gjøre det selv.

.

Nå sa jo PubMed studien at opptil 4,5 gram pr kg var innenfor trygg mengde...

Har selv hatt en tendens til å ende på drøyt 3 x kroppsvekt i det siste. Nyrene er (forhåpentligvis) fremdeles inntakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den artikkelen er også fra 1973! I reviewen fra 2005 var konklusjonen at det ikke var noenting som tilsier at et høyt proteininntak er skadelig på noen måte.

Dersom det er noe feil med argumenteringa til Paul Jaminet vil jeg gjerne vite hva. Jeg kan ingenting om biologi/kjemi så skjønner ikke så mye av artikkelen. Jeg ser altså ikke hvordan han kommer frem til 230g/dag. Gjør han noe feil?

Målingene gjort i 1973 er vel ikke feil fordi de er fra 1973. Finnes det nyere målinger som motsier disse?

Artikkelen fra 2005 omhandler nyresykdom, ikke total helse eller hva jeg skal kalle det. Så kan ikke bruke den til å avfeie Jaminets argument på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er noe feil med argumenteringa til Paul Jaminet vil jeg gjerne vite hva. Jeg kan ingenting om biologi/kjemi så skjønner ikke så mye av artikkelen. Jeg ser altså ikke hvordan han kommer frem til 230g/dag. Gjør han noe feil?

Målingene gjort i 1973 er vel ikke feil fordi de er fra 1973. Finnes det nyere målinger som motsier disse?

Artikkelen fra 2005 omhandler nyresykdom, ikke total helse eller hva jeg skal kalle det. Så kan ikke bruke den til å avfeie Jaminets argument på noen måte.

Proteinforgiftning = overbelastning på nyrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke snakke for hvordan det vil gå med andre. Men jeg vet med sikkerhet at 2.5g/per dag med proteiner ikke utgjør noen fare.

Jeg tok blodprøver og urinprøver hos legen før jeg endret kostholdet en tid tilbake, telte kalorier og fikk i meg gjennomsnittlig rundt 215gram (2.5g/d) proteiner per dag i en periode over 2 måneder. Tok nye blodprøver og urinprøve, alt var i skjønneste orden. Den eneste endringen var en økning av ketoner i urinen.

Broscience på sitt beste.

Nope, real science bro :) :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...