Gå til innhold

Jogging, intervall eller styrke?


Celine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk, flere? Gjerne litt mer utdyppet?

Er helt nybegynner og vet veldig lite om kosthold og trening, har bare jogget og gjort styrke for å føle meg frisk og for å forbrenne litt. Men etter jeg leste at man forbrenner 5 kcal per minutt ved jogging, ble jeg ganske demotivert egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hater og avskyr jogging. det er mindre effektivt enn folk tror, det er veldig belastende på knær og rygg, og det øker produksjonen av kortisol, et muskelknedbrytende hormon.

Første prioritet ved vektnedgang er kosthold. Pioriter protein, og begynn med å kutte ut sukker og kornprodukter.

Andre prioritet er å trene slik at du bevarer muskelmasse. Dette gjør du ved å trene tung styrketrening. Baseøvelser med få reps pr set, pluss støtteøvelser.

Tredje prioritet er å sørge for en ekstra forbrenningsboost av treningen. Dette får du allerede litt av ved styrketrening, men kan øke mer med korte intensive intervaller, comlpexes, medisinballarbeid e.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips!

Er villig til å trene 3 ganger i uken, det er det jeg har tid til. Har ikke spesielt god kondisjon i det hele tatt, pleier å løpe 3km vanligvis + litt styrke 3 ganger i uken og av og til noen bakkeløp.

- Hvor mange bakkeløp burde jeg løpe/hvor lenge? Eller burde jeg løpe intervall i ikke bakke, men på rett vei?

- Hva slags styrke? Bruker store brusflasker til vekter, siden jeg ikke har ekte vekter. Er dette for lett?

Er jente på 16, 155cm høy og veier rundt 45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Er villig til å trene 3 ganger i uken, det er det jeg har tid til. Har ikke spesielt god kondisjon i det hele tatt, pleier å løpe 3km vanligvis + litt styrke 3 ganger i uken og av og til noen bakkeløp.

- Hvor mange bakkeløp burde jeg løpe/hvor lenge? Eller burde jeg løpe intervall i ikke bakke, men på rett vei?

- Hva slags styrke? Bruker store brusflasker til vekter, siden jeg ikke har ekte vekter. Er dette for lett?

Er jente på 16, 155cm høy og veier rundt 45

Brusflaskene er alt for lette ja. De veier 1,5 kg. Meld deg inn på et studio, det er en investering i helsa di.

Du kan gjerne løpe bakkeløp noen dager, og intervaller andre dager, du må ikke velge 1 av dem. Sats på 6-8 løp, der et løp varer i ca 10 sekunder, med MAKS intensitet. Intervallene kan du variere mellom 15sek og 1 min, men det er viktig å huske at korte intervaller krever lenger pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brusflaskene er alt for lette ja. De veier 1,5 kg. Meld deg inn på et studio, det er en investering i helsa di.

Du kan gjerne løpe bakkeløp noen dager, og intervaller andre dager, du må ikke velge 1 av dem. Sats på 6-8 løp, der et løp varer i ca 10 sekunder, med MAKS intensitet. Intervallene kan du variere mellom 15sek og 1 min, men det er viktig å huske at korte intervaller krever lenger pause.

Okei, takk! Burde jeg jogge i tillegg? Hvor tunge vekter ca? Og hvis jeg ikke vil trene med vekter, men bare gjøre eks glute bridge, er det like bra, så lenge jeg gjør flere repetisjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg synes ingen burde jogge, så nei..

Du bør få hjelp til å lære et lite utvalg av baseøvelser. Når du melder deg inn et sted, får du ofte 1 eller 2 veiledningstimer, spør om de kan lære deg disse:

  • Rumenske markløft
  • Bulgarske utfall
  • Omvendt roing
  • Pushups

Du kan feks legge opp programmet slik

Rumenske markløft 3x6 reps

Bulgarske utfall 3x8

Omvendt roing 3x8

Pushups 3x opp til 10reps

Hvis du ikke vil trene med vekter, vil du ikke få samme resultater heller. Flere repetisjoner vil ikke være det samme som å løfte tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg synes ingen burde jogge, så nei..

Du bør få hjelp til å lære et lite utvalg av baseøvelser. Når du melder deg inn et sted, får du ofte 1 eller 2 veiledningstimer, spør om de kan lære deg disse:

  • Rumenske markløft
  • Bulgarske utfall
  • Omvendt roing
  • Pushups

Du kan feks legge opp programmet slik

Rumenske markløft 3x6 reps

Bulgarske utfall 3x8

Omvendt roing 3x8

Pushups 3x opp til 10reps

Hvis du ikke vil trene med vekter, vil du ikke få samme resultater heller. Flere repetisjoner vil ikke være det samme som å løfte tungt.

Takk for god hjelp!! Da får jeg melde meg inn på treningssenter eller bestille meg noen tunge vekter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg hater og avskyr jogging. det er mindre effektivt enn folk tror, det er veldig belastende på knær og rygg, og det øker produksjonen av kortisol, et muskelknedbrytende hormon.

Første prioritet ved vektnedgang er kosthold. Pioriter protein, og begynn med å kutte ut sukker og kornprodukter.

Andre prioritet er å trene slik at du bevarer muskelmasse. Dette gjør du ved å trene tung styrketrening. Baseøvelser med få reps pr set, pluss støtteøvelser.

Tredje prioritet er å sørge for en ekstra forbrenningsboost av treningen. Dette får du allerede litt av ved styrketrening, men kan øke mer med korte intensive intervaller, comlpexes, medisinballarbeid e.l

Dette er gode greier. Et sunnere kosthold der du spiser mer proteininnholdige matvarer, mindre sukker og mettet fett er en god start! Anbefaler mer fisk, mer kylling og moderate porsjoner. Ikke stapp deg full, spis fornuftig og hold deg mett :)

Synes du er rimelig ung (16 år); og vil derfor advare litt mot å ha et voldsomt fokus på maten. Kosthold er det viktigste redskapet når du skal ned i vekt, men det er viktig å starte rolig! Anbefaler også et vitamintilskudd og tran. Spis den anbefalte daglige dosen! Har stor tro på at dette vil gi veldig positive utslag for deg som fortsatt vokser :p Er misunnelig jeg.

Styrketrening er viktig fordi du bevarer mer muskelmasse samtidig som at du går ned i vekt. Baseøvelser er viktige fordi de er oppskriften på en velkoordinert og gjennomført sterk kropp :) Start rolig, lær deg teknikken ordentlig og kos deg! :)

Som forbrenningsboost vil jeg anbefale intervaller. Grunnen til dette er at du er 16 år, og intervaller er en rask og effektiv måte å øke kondisjonen på. Dette vil du tjene på uansett i mine øyne, og en god start er 4x3 minutter intervall. Det vil si, 4 intervall der du løper i 3 minutter og hviler i 1 minutt. Første intervallet kan du ta som oppvarming, der du holder en moderat hastighet. De neste tre intervallene skal du presse deg litt :) Skaff deg noen gode løpesko tilpasset dine føtter, og løp gjerne ute! Sommertider nå, finnes ikke bedre enn en god løpeøkt ute da. Det har ingen betydning om du løper i motbakker, om du løper på bane ute, eller om du løper på en rett vei. Du tilpasser bare hastigheten etter hvor stor motstand du får som følge av stigning i terrenget. Bland alt for variasjon om du ønsker det :)

Jogging vil jeg egentlig ikke anbefale for mye av, fordi det har en tendens til å lettere bryte ned mer muskelmasse enn intervaller. Grunnen til dette er at du må løpe lenger for å forbrenne like mange kalorier som du gjør med en kortere intervall økt. Jo lengre du løper, jo mer vil kroppen etterhvert komme i en katabol fase som betyr at kroppen begynner å bryte ned mer muskelmasse for å hente energi til koppen.

Få gjerne veildning av erfarne folk der du trener, og ha et fokus på å ha det moro på trening! Ikke ta helt av i starten, start rolig og jobb deg oppover. God sommer :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja spiser masse fisk, siden jeg elsker fisk og er ikke særlig glad i kjøtt. Så det går i fisk og kylling egentlig. Men spiser veldig masse godteri, det er jo ikke så braa. Men de intervallene, skal jeg liksom løpe fort eller spurte? For klarer nok ikke spurte i 3 minutter, men tusen takk for masse tips og informasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre! Fisk er aldri feil! :) Godteriet er ikke bra nei... er litt pyton å venne seg av med i starten men jo lenger du klarer å gå uten jo mer venner du deg til det. Spiser selv kun smågodt på lørdager, og selv da er det ikke noen nødvendighet lenger. Men det er en ting du med trygghet kan begrense betraktelig :)

Intervallene skal ikke spurtes, du skal holde et tempo som lar deg gjennomføre alle de tre intervallene. Her må du føle deg litt fram, for jeg vet ikke hvilket ugangspunkt du har. Det er individuelt, så om du starter litt for lett de første gangene så er ikke det noe problem :) Å sprenge seg første gangen er som regel lite motiverende for mer. Forsøk å øke litt i hastighet hver uke, så skal du se at det går av seg selv! Lær deg god løpeteknikk også, det er utrolig energibesparende og moro å løpe da.

Ikke noe problem, håper du koser deg med treningen etterhvert som du får fremgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal løpe i tre min. skal du løpe slik at du akkurat ikke klarer å snakke, det skal være tungt, men du skal ikke ha melkesyre. t 3 min er et såkalt "langintervall" så en skal ikke spurte.

Å trene intervall er vanskelig i begynnelsen. Det krever at du kjenner kroppen din godt, og vet hvor mye du kan "pushe" på for å klare gjennomføre alle intervallene i relativt likt tempo, med samme intensitet. Øvelse gjør mester :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...