Gå til innhold

Bortkastet tid?


Anbefalte innlegg

Nok ett påtryne problem ifra meg...:whistling:

Jeg skal da som halve norge ned i fett %, nå til den hellige sommeren...

Trener nå X - size 4 g uka. Etter disse øktene, bruker jeg å gå raskt ( men ikke utlagsgivende for pulsen) m stigning på mølla i 20 - 30 min. Men nå etter å ha lest litt rundt og forbi, er jeg jammen usikker på om dette bare er bortkastet tid? Burde jeg heller ertsatte denne gåinga med intervaller ?

Kan nevne at jeg også har to dager, med langkjøring og 3x4 intervaller... Vet at kostholdet selvfølgelig er det som blir avgjørende her.. Men vil ikke "kaste" bort tid på gåing som nå, om jeg heller burde pusha mer på intervaller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gåing er ikke bortkasta tid, men du kan gjerne like godt legge til andre tidspunkter enn rett etter styrkeøkter. Jevnlige gåturer er bra både for forbrenninga og restitusjon.

Vil heller anbefale deg å bytte ut langkjøringa med sprint eller tempointervaller (10-30 sek varighet, 1-2 min pause mellom settene) slik at du får 2 intervalløkter i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tips av en PT der jeg trener om å jogge rolig 20-30 min etter hver styrkeøkt. Han gjorde visst det (og han ser veldig godt trent ut), men jeg er usikker selv altså. Har hørt begge deler, altså både det med å kjøre cardio etter styrke og det å legge det til andre tidspunkter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For de av dere som får dette rådet, spør gjerne PTen om hvorfor dette vil være annerledes enn å gå denne turen en annen tid på døgnet. Hva er så magisk med å gjøre det etter trening?

Åh, du vet Vegard, kalorier er ikke bare kalorier. De har klokke, humoristisk sans og fri vilje. :D

Det skal sies at dersom man er meget sliten i muskulaturen vil man bevege seg med mindre effektivitet. Samtidig kan man bare gå et par prosenter fortere uansett.

Man kan vel også så vidt argumentere for at man vil gjøre dette på et tidspunkt hvor glykogenlagrene gjerne er tommere enn ellers, og kroppen derfor vil trekke mer energi fra fett. Dersom man kombinerer dette med tilpasset spising vil det kanskje føre til bedre næringspartisjonering. Jeg vil dog tro at det i praksis blir minimal forskjell. Man bør også ta med at dette kan være negativt for styrkeutviklingen også, altså at man lager et energiunderskudd når musklene har mest "glede" av næringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, du vet Vegard, kalorier er ikke bare kalorier. De har klokke, humoristisk sans og fri vilje. :D

Det skal sies at dersom man er meget sliten i muskulaturen vil man bevege seg med mindre effektivitet. Samtidig kan man bare gå et par prosenter fortere uansett.

Man kan vel også så vidt argumentere for at man vil gjøre dette på et tidspunkt hvor glykogenlagrene gjerne er tommere enn ellers, og kroppen derfor vil trekke mer energi fra fett. Dersom man kombinerer dette med tilpasset spising vil det kanskje føre til bedre næringspartisjonering. Jeg vil dog tro at det i praksis blir minimal forskjell. Man bør også ta med at dette kan være negativt for styrkeutviklingen også, altså at man lager et energiunderskudd når musklene har mest "glede" av næringen.

Enig, enig!

Dessuten så kompenseres et økt fettforbruk under trening med et høyere glukoseforbruk senere på dagen, og omvendt. Så det er like greit å fokusere på å f.eks. få bedre oksygenopptak (harde intervaller), som gir en mer effektiv fettforbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til syvende og sist tror jeg personlig det som ofte avgjør tingene er gener. Rett å slett hvordan man er satt i sammen.

Noen kan trene, trene og trene. gjøre alt riktig men av en aller annen grunn vil ting ikke skje. Så finnes disse som mer eller mindre er født genfreaker og får resultater uansett. Og selvfølgelig de som trener, trener og trener. spiser bra og oppnår som jeg ser det, det man kan forlange og hva som burde være nesten en "selvfølge/minimum" etter år med trening. Selv er jeg i den siste.

Dette er bare hva jeg selv tror. Om det er tilfelle vet jeg ikke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at denne gåinga er etter styrkeøktene, er rett og slett fordi jeg ikke kan få det til noen andre tider på døgnet...

Men da er konklusjonen klar da - fortsett å gå som du gjør.

:)

En kan alltid endre på opplegg, tidspunkt, mengder, intensitet, også videre - men en bør ikke gå ned på aktivitet om en samtidig ønsker å redusere fettprosenten. (Gitt at du lar kostholdet være som det er.) Men gå nå ikke så mye og så hardt at resultatene av styrketreninga forringes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er konklusjonen klar da - fortsett å gå som du gjør.

:)

En kan alltid endre på opplegg, tidspunkt, mengder, intensitet, også videre - men en bør ikke gå ned på aktivitet om en samtidig ønsker å redusere fettprosenten. (Gitt at du lar kostholdet være som det er.) Men gå nå ikke så mye og så hardt at resultatene av styrketreninga forringes.

Flotters! I`mma keep walking.. Men 2 av dagene vil jeg jogge istendenfor ( rolig). Som sagt denne gåinga er ikke noe særlig utslagsgivende for puls og grunnen til at jeg kun kjører intervaller 1 dag i uka, er for at jeg rett og slett ikke orker dette etter styrkeøktene ellers...:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått beskjed av min PT om å gå raskt med stigning i 20-60 minutter etter en økt for å forbrenne mer men uten å ha høy intensitet som kan bryte ned..:mellow:

Fikk tips av en PT der jeg trener om å jogge rolig 20-30 min etter hver styrkeøkt. Han gjorde visst det (og han ser veldig godt trent ut), men jeg er usikker selv altså. Har hørt begge deler, altså både det med å kjøre cardio etter styrke og det å legge det til andre tidspunkter..

Jeg har fått streng beskjed om å ikke kjøre kardio før eller etter styrkeøkter. Helst ikke samme dag om det kan unngås :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

slenger meg på ulven....gjør kardio på de dagene du ikke trener styrke, om det lar seg gjøre. Helst unngå kardio etter beinøkter, det er en gyllen regel.

Jeg har fått streng beskjed om å ikke kjøre kardio før eller etter styrkeøkter. Helst ikke samme dag om det kan unngås :)

Men da er det vel snakk om typ intervalltrening? Rask gange kan vel ikke skade?? Om jeg kun skal gjøre dette dager jeg ikke trener styrke ( forutenom intervall dagen) har jeg bare 2 dager å gjøre dette på.. :mellow: Kommer også til å legge inn enda en dag i uka for rumpe / bein for å makse frem til sommeren, og da har jeg egentlig kun 1 dag igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det vel snakk om typ intervalltrening? Rask gange kan vel ikke skade?? Om jeg kun skal gjøre dette dager jeg ikke trener styrke ( forutenom intervall dagen) har jeg bare 2 dager å gjøre dette på.. :mellow: Kommer også til å legge inn enda en dag i uka for rumpe / bein for å makse frem til sommeren, og da har jeg egentlig kun 1 dag igjen..

Kommer jo ann på hva du mener med rask gange. Jeg går alltid ganske fort f.eks. Men utholdenhetskardio er vell strengt værre, om jeg ikke husker feil er poenget bak at man sender mixed signals til musklene. Først får de beskjed om å vokse, så om å bli utholdene, eller noe i den duren. ( Dette er derimot noe pt'en min ikke har sagt, mener bare huske Berkhan skrev om det en gang ).

Du kan jo ta hurtig gange senere på kvelden eller tidligere på dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke tid til å gå en tur en annen dag? Husk at du ikke trenger å dra på treningssenteret og gå på tredemølle, du kan ta deg en tur ute f.eks. før du spiser middag eller i stedet for å se et tv-program på kvelden.

Seconded. Tredemølle suger, tur ute er jo mye kjekkere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har egentlig ikke mulighter for å gå noe tur på ett tidligere eller senere tidspunkt. Selvfølgelig går alt om man planlegger osv... MEN jeg skal tross alt trives med livet mitt, og skulle jeg flyttet denne gåinga ville jeg vært veldig stressa mtp andre ting.. også dette med å gå ute kontra mølla. Hadde jeg hatt en stor park eller noe form for løyper i nærheten ville jeg brukt disse..Men å gå sånn i sentrum 1 times tid på feks kveldstid, frister ikke så mye:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt handler om prioriteringer, og trivselen er helt klart viktig! Du trenger jo ikke nødvendigvis denne gåingen heller, om treningen er så tidkrevende, men husk at hverdagsaktiviteten er den klart viktigste aktiviteten. Totalen er ikke nødvendigvis bra selv om du trener 6 ganger i uken om du sitter i ro resten av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...