Gå til innhold

Hvor mye laks er det sunt å spise ?


Espen

Anbefalte innlegg

Vi er veldig glade i fisk.

Det er raskt, ganske rimelig og kan varieres i det uendelige. Veldig lett å lage en variant til hver persjon også, basert på hva man liker av krydder, oljer, smør, rømme osv.

Selv om vi ”liker ” andre typer fisk, er laks favoritten. I 9 av 10 tilfeller steker vi denne, enten frosne fileter fra frysedisken, eller sånne nye aluformer som er pakket i beskyttende atmosfære

Vi ”kan ” spise torsk, seifilet, sild, makrell og andre fiskesorter også, men både smaken, konsistensen og tilberedningen vår går i favør av laks. Den smaker rett og slett best etter vår mening.

Men – og dette er noe vi ikke har nok kunnskap om, bør vi tenke på dette med miljøgifter ?

Vi vet jo at laks fra oppdrettsanlegg fores med bla.a fiskeavfall, dette er helt normalt siden laks også i vill tilstand er ”kannibal” av natur.

Problemet er jo at eventuelle miljøgifter vil hopes opp i hvert ledd, og siden disse jo i stort omfang lagres i fettstrukturen vil man jo få i seg dette som konsument av fisken.

Finnes det sikre / pålitelige data om hvor mye oppdrettsfisk som er ”maksdose ” for å være på den sikre siden ?

Jeg forstår på ene siden de som ikke vil ha dette produktet på sin tallerken, men har egentlig ikke akkurat tenkt å kutte det ut. Men bør vi forsøke begrense oss ?

Kan vel legge til at vi ikke spiser laks HVER dag, men 2-3ganger pr uke kan det lett bli, noen ganger flere.

Bør vi være bekymret, eller er det bare å kjøre på ?

og nei, alternativet er nok dessverre ikke torsk ellr annen fisk, alternativet blir kylling, storfe eller svinekjøtt…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Felles for det meste jeg har funnet, er at artiklene er eldgamle, dårlig dokumenterte ( meninger, ikke fakta ) eller har en agenda som skal selges. Eventuelt fler av de tidligere nevnte.

Visste ikke at Coop selger villaks, må sjekkes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smaker villaksen noe forskjellig fra oppdrettalaksen?

Norsk villaks smaker bedre enn oppdrettslaks etter min mening. Fettet er mer jevnt fordelt i kjøttet. Villaksen de selger på coop er stillehavslaks og denne spiser ikke like mye reker som den norske og er dermed ikke like rød i kjøttet. Den smaker bra, men ikke like godt som norsk villaks.

Var nylig en studie på skotsk laks som konkluderte med at man bare burde spise oppdrettslaks et par ganger i året pga de høye dioksinverdiene, men fant ikke igjen link til denne.

Fra begge sider av saken er det mye propagandainformasjon så det er vanskelig å finne god dokumentasjon på dette. Både oppdrettsnæringen og myndigheter (oppdrettslaks er vel norges nest største eksportartikkel) tjener mye penger på laksen og prøver selvsagt å rosemale sunnheten til norsk oppdrettslaks (fiskeriministeren er selv storaktør i oppdrettsnæringen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser nesten bare ørret filèt, smaker nesten det samme og koster halvparten.

30 spenn på bunnpris!

Hmm, i de fleste tilfeller er ørret en del dyrere enn laks.

Angående dioksiner og tungmetaller så havner disse stort sett i fiskeleveren, så du trenger ikke å være redd for å spise laksefilet et par ganger i uken for å si det sånn. Hadde dette vært farlig ville mattilsynet satt ned strenge restriksjoner, noe de ikke har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestefar(76år) står opp 5 hver morgen og stikker ut og drar garn og fisker, han spiser fisk opp til 5-6 ganger i uken altså varierte fiske arter og kan så og si at eg aldri har sett en så frisk eldre mann enn han! tror ikke kroppen har vondt av å spise mye fisk, man kan godt variere fisken, det er ikke ett "must" å spise bare laks, ørret, sei og torsk:) det er sjelden han spiser oppdrettsfisk (han spiser annet kjøtt i helgene):) håper minst hvertfall å ha hans fysikk og ikke minst legger når jeg er på hans alder :p

Once a Sjømann, Always a Sjømann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dioksiner og tungmetaller så havner disse stort sett i fiskeleveren, så du trenger ikke å være redd for å spise laksefilet et par ganger i uken for å si det sånn. Hadde dette vært farlig ville mattilsynet satt ned strenge restriksjoner, noe de ikke har gjort.

Greit nok, men fins dokumentasjon på dette ?

Og hva med 3-4-5 gange pr uke ?

( vet at jeg spør teit, men det er nå forumers natur da, å diskutere de underligste problemstillinger )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...