Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi er veldig glade i fisk.

Det er raskt, ganske rimelig og kan varieres i det uendelige. Veldig lett å lage en variant til hver persjon også, basert på hva man liker av krydder, oljer, smør, rømme osv.

Selv om vi ”liker ” andre typer fisk, er laks favoritten. I 9 av 10 tilfeller steker vi denne, enten frosne fileter fra frysedisken, eller sånne nye aluformer som er pakket i beskyttende atmosfære

Vi ”kan ” spise torsk, seifilet, sild, makrell og andre fiskesorter også, men både smaken, konsistensen og tilberedningen vår går i favør av laks. Den smaker rett og slett best etter vår mening.

Men – og dette er noe vi ikke har nok kunnskap om, bør vi tenke på dette med miljøgifter ?

Vi vet jo at laks fra oppdrettsanlegg fores med bla.a fiskeavfall, dette er helt normalt siden laks også i vill tilstand er ”kannibal” av natur.

Problemet er jo at eventuelle miljøgifter vil hopes opp i hvert ledd, og siden disse jo i stort omfang lagres i fettstrukturen vil man jo få i seg dette som konsument av fisken.

Finnes det sikre / pålitelige data om hvor mye oppdrettsfisk som er ”maksdose ” for å være på den sikre siden ?

Jeg forstår på ene siden de som ikke vil ha dette produktet på sin tallerken, men har egentlig ikke akkurat tenkt å kutte det ut. Men bør vi forsøke begrense oss ?

Kan vel legge til at vi ikke spiser laks HVER dag, men 2-3ganger pr uke kan det lett bli, noen ganger flere.

Bør vi være bekymret, eller er det bare å kjøre på ?

og nei, alternativet er nok dessverre ikke torsk ellr annen fisk, alternativet blir kylling, storfe eller svinekjøtt…

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/7900-hvor-mye-laks-er-det-sunt-%C3%A5-spise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å kjøpe fileter av villaks som de selger på coop. Billig er det også, 49 kr for 4x125g. Eller spise selvfisket laks, men har ikke stor nok frys til å lagre nok til hele året (som om det var eneste problemet...) ;)

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Stiller-slappere-giftkrav-til-fisken-1794482.html#.T4q7GO1WZXt

Felles for det meste jeg har funnet, er at artiklene er eldgamle, dårlig dokumenterte ( meninger, ikke fakta ) eller har en agenda som skal selges. Eventuelt fler av de tidligere nevnte.

Visste ikke at Coop selger villaks, må sjekkes ut.

:confused: Finnes det virkelig så lite dokumentasjon på dioksiner at man ikke kan sette faste grenseverdier?? Skremmende! Kanskje på tide å justere på et gammelt munnhell: Only in EU!

Annonse

Smaker villaksen noe forskjellig fra oppdrettalaksen?

Norsk villaks smaker bedre enn oppdrettslaks etter min mening. Fettet er mer jevnt fordelt i kjøttet. Villaksen de selger på coop er stillehavslaks og denne spiser ikke like mye reker som den norske og er dermed ikke like rød i kjøttet. Den smaker bra, men ikke like godt som norsk villaks.

Var nylig en studie på skotsk laks som konkluderte med at man bare burde spise oppdrettslaks et par ganger i året pga de høye dioksinverdiene, men fant ikke igjen link til denne.

Fra begge sider av saken er det mye propagandainformasjon så det er vanskelig å finne god dokumentasjon på dette. Både oppdrettsnæringen og myndigheter (oppdrettslaks er vel norges nest største eksportartikkel) tjener mye penger på laksen og prøver selvsagt å rosemale sunnheten til norsk oppdrettslaks (fiskeriministeren er selv storaktør i oppdrettsnæringen)

Spiser nesten bare ørret filèt, smaker nesten det samme og koster halvparten.

30 spenn på bunnpris!

Hmm, i de fleste tilfeller er ørret en del dyrere enn laks.

Angående dioksiner og tungmetaller så havner disse stort sett i fiskeleveren, så du trenger ikke å være redd for å spise laksefilet et par ganger i uken for å si det sånn. Hadde dette vært farlig ville mattilsynet satt ned strenge restriksjoner, noe de ikke har gjort.

Min bestefar(76år) står opp 5 hver morgen og stikker ut og drar garn og fisker, han spiser fisk opp til 5-6 ganger i uken altså varierte fiske arter og kan så og si at eg aldri har sett en så frisk eldre mann enn han! tror ikke kroppen har vondt av å spise mye fisk, man kan godt variere fisken, det er ikke ett "must" å spise bare laks, ørret, sei og torsk:) det er sjelden han spiser oppdrettsfisk (han spiser annet kjøtt i helgene):) håper minst hvertfall å ha hans fysikk og ikke minst legger når jeg er på hans alder :p

Once a Sjømann, Always a Sjømann!

Angående dioksiner og tungmetaller så havner disse stort sett i fiskeleveren, så du trenger ikke å være redd for å spise laksefilet et par ganger i uken for å si det sånn. Hadde dette vært farlig ville mattilsynet satt ned strenge restriksjoner, noe de ikke har gjort.

Greit nok, men fins dokumentasjon på dette ?

Og hva med 3-4-5 gange pr uke ?

( vet at jeg spør teit, men det er nå forumers natur da, å diskutere de underligste problemstillinger )

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...