Gå til innhold

Spesiell teknikk når man løfter opp manualene fra gulvet?


HelenH

Anbefalte innlegg

En ting jeg ofte lurer på når jeg er på trening er rett og slett; hvordan løfter jeg opp manualene når jeg skal bruke dem?

Mellom settene i feks flyes på flatbenk bruker jeg å legge manualene ved føttene mellom settene, og bøyer meg ned for å plukke dem opp når jeg starter igjen, mens jeg fortsatt sitter på benken. Da blir ryggen krum. Kan jeg skade meg selv ved å gjøre det sånn? Finnes det noen bedre og riktigere metode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rippetoe har svaret som alltid ;)

Se fra 13:15

22731612

Jooo.. Men hva om man ikke vil sette manualene tilbake mellom hvert sett? :whistling: Har prøvd å balansere de på knærne istedet da. Men jeg tror jeg har for smale knær. Det går i alle fall ikke så bra. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "markløfter" manualene mine til hantelroing fordi de er litt tunge og ligger nederst på stativet. Men på det meste annet løfter jeg så lett at jeg ikke bryr meg. I eksempelet med flyes er det den øvelsen hvor jeg bruker lettest manualer, så da tenker jeg at kroppen takler det. Hvis noen forteller meg at jeg må "markløfte" opp femmerne mine såå vil jeg si det får da være grenser :p

edit: HAR lurt på det samme, men, hvis det ikke gjør vondt så er det sannsynligvis ikke farlig, tenker jeg. Kroppen sier fra når den ikke liker noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skremmende å se at folk ikke bryr seg om hvordan man løfter manualene opp fra gulvet.

Man løfter stort sett en og en manual, og har derfor veldig lett for og bruke kun ene siden av ryggen mer enn den andre.

Dette kan når man kommer opp i litt vekter fort gi strekk og lignende. Jeg mener man derfor alltid bør tenke litt over hvordan man løfter vektene opp fra gulvet.

Jeg selv løfter som om det skulle være markløft ( bare en og en manual da ), Først en fra gulvet opp til kneet så den andre opp fra gulvet til kneet før jeg setter meg ned på benken.

Begge to med en liten bøy i beina, og så strakk rygg kroppen tillater der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende å se at folk ikke bryr seg om hvordan man løfter manualene opp fra gulvet.

Man løfter stort sett en og en manual, og har derfor veldig lett for og bruke kun ene siden av ryggen mer enn den andre.

Dette kan når man kommer opp i litt vekter fort gi strekk og lignende. Jeg mener man derfor alltid bør tenke litt over hvordan man løfter vektene opp fra gulvet.

Jeg selv løfter som om det skulle være markløft ( bare en og en manual da ), Først en fra gulvet opp til kneet så den andre opp fra gulvet til kneet før jeg setter meg ned på benken.

Begge to med en liten bøy i beina, og så strakk rygg kroppen tillater der og da.

Jeg er helt enig eivind!

Å løfte en 40kg manual opp fra golvet skeivt kan være mye farligere enn å løfte 100kg markløft feil, nettopp pga man løfter fra ene siden, og er da mye mer utsatt for å kunne få prolaps. er skremmende lite som skal til!

Jeg løfter også opp som om jeg skal ta markløft, eller setter manualene på hver sin side av beina mine og løfter begge opp som en "koffert" mens jeg bøyer beina. Går litt an på hvor tungt det er osv, men prøver alltid å tenke over det. er skremmende lite som skal til, og ser på det som en billig forsikring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit:

1) Markløft med manualene

2) Holde de foran, så de hviler mot knærne/låret hvis du setter deg ned

3) Sett deg ned på benken.

4) "Vipp" bakover med avstivet hofte, slik at vekten av overkroppen din fungerer som en brekkstang på vektene som hviler på bena.

5) Simultant curler du og går over i press som en del av kroppsrotasjonen bakover.

Voila!

Funker på vekter nesten uansett % av 1 RM om du ikke er en klønete laban. Kan være greit å teste med mellomtunge vekter før man prøver på de tyngste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kjører man superhardcore vekter er det heller ikke noe i veien for og få noen til å løfte manualene opp til deg i det du allerede sitter :) Man vil jo ikke bruke unødig mye energi på å løfte fra gulvet når man heller kan bruke energien i selve øvelsen ;)

Det finnes ikke hardcore. Det finnes prosenter av 1 RM :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En skal ikke henge seg opp i "hvordan løfte riktig", da det ikke er en "riktig" måte å løfte på. ofte er hva vi anser som et "riktig" løft faktisk en dårlig uvane.

Fra tidligere lærte vi å løfte med bena og rett rygg, og for mange ligger dette så innprintet at man tyr til denne metoden ved ryggvondt og når man skal ta i et tak.

Ulempen er at man spenner opp alt av muskler i ryggen og gir ikke kroppen mulighet for en normal bevegelsesbane.

Ja, skal man løfte TUNGT bør man kanskje løfte som man ville tatt mark/drag. Men mindre manualer har ryggen din bare bra av å krumme seg godt og bli aktivisert litt :)

Dette er informasjon de gir ut og praktiserer ved Kysthospitalet (underavdeling av Sykehuset i Vestfold), og de spesialiserer seg på fysikalsk medisin og rehabilitering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i industrien og på en måte så går jobben i å flytte ting hit og dit... Stort sett så er alt av stål og dermed tungt. Nå nærmer jeg meg 10 års jubileum og har gjort meg følgende erfaringer...

Gutta (Lite jenter hos oss..) som konsekvent tenker rygg og bruker beina når de skal løfte uansett hva det måtte være er mindre sykemeldt pga rygg enn de andre gutta som bare "løfter"

Jeg har opplevd at kolleager har fått seg en smell i ryggen ved å løfte lette ting, men med bøyd rygg eller med vridning i ryggen..

Vet det finnes studier på det meste etterhvert, men min soleklare erfaring når det kommer til dette er at det å løfte "riktig" er mega viktig for å bevare en sprek rygg.

Derfor så passer jeg alltid på å løfte manualer og vektskiver som om jeg skulle marke, uansett hvor lett manualen skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...