Gå til innhold

Hva skal jeg spise når jeg ikke kan trene på flere uker!!?


Weronica

Anbefalte innlegg

Jeg skal operere meg neste uke, og kan derfor ikke trene ordentlig på 4-5 uker. Så da lurer jeg på hva jeg kan spise for å gå ned i vekt? Vet vel at jeg må kutte veldig ned på karbo, noe jeg er alt for glad i ...

Jeg syns det er såå vanskelig å spise sunt når jeg ikke trener ..... Er det bare jeg som er sånn? :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye protein holdig mat så beholder du muskelmasse men forbrenner fett:) Søk på Google etter protein holdig mat:)

Ikke slank deg for mye når du IKKE får trent styrke for da mister du fort muskelmasse og ikke fett:)

Forøvrig helt enig i at det er mye enklere å spise sunt når man trener for fullt ja hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det med andre ord korrekt at kaloriunderskudd ved operasjoner kan føre til at skaden ikke leges fullstendig? I hvert fall tregere? Mener ikke å mase her, hehe, men jeg skal muligens operere en skulder og synes det er interessant å vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig vil det gå tregere. Kroppen vil jo ha lite tilgang på næringstoffer, eller kroppens byggestener som Tine meierier ville sagt det. Spørs naturligvis hvor mye du ligger under da.

I 2008 ble jeg operert og fikk totalforbud mot trening i 4 uker. Dag 4 benket jeg 10 reps på 150 kilo :D Gikk fint det, men fikk i ettertid vite at operasjonen blant annet medførte kutting/sammensying av en pulsåre i lysken. Hadde KANSKJE vært greit om den ikke sprakk på trening :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved skader og operasjoner bruker kroppen mye energi på å reparere skadene - hvor mye avhenger av omfanget. Jeg opplevde nylig brudd i nakken - flere brudd faktisk, kombindert med en meget forslått kropp og hjernsrystele. Nakkekragen gjorde at det var meget ubehagelig å spise, og jeg kunne fint gå rundt å kun spise når magen hylte etter mat--- MEN -- jeg snakket med ernæringsfysiolog og muskel-og-leddterapeut som sa at dersom jeg ville at denne skaden skulle leges så er det avgjørende å spise! Også behovet for karbohydrater skulle jeg ikke undervurdere. På dager hvor jeg er helt i ro mente han at jeg minimum må få i meg 1500 kcal - helst 2000.

Tenk på det slik: ligger du i underskudd risikerer du at skaden din ikke leges optimalt. Det er ikke sikkert - men det er en viss sjans for det. Er det verdt å ta sjansen? Det kan medføre mye smerter i ettertid, og eventuelt en enda lengre periode uten å få trene. Dersom du klarer å spise sunt og godt disse ukene vil du derimot kunne returnere til treninga med mye energi og et mye bedre utgangspunkt for å trene og bygge oppigjen skulderen. OG - spiser du rundt 2000 kcal hver dag i 4 uker vil det si at du maksimalt ligger med 500 i overskudd (for å forenkle). Dvs maks TO kilo opp i vekt på fire uker...og disse forsvinner nok av seg selv når du er tilbake i gamle ruteiner... MAKS to kilo opp i vekt vs enda lenge skade-tid ?! Burde ikke være noe særlig vanskelig valg... perspektiv ;)

sannsynligvis vil ikke vekten stige så mye heller.. Du beveger deg nok litt, pluss at kroppen bruker energi på å fordøye det spiser, og energibehov pga skaden.. så er det virkelig verdt det å risikere å ikke lege optimalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...