Gå til innhold

Hva kan man putte i seg som er sunt?


joa488

Anbefalte innlegg

så då bler det altså, kjøtt, frukt og grønnsaker framøve og ikke någe brø?

passa på at det e lite fett og karbohydrater pr 100g

.

For all del. Spis så mye brød,ris,potet du bare vil, sålenge du har et kontrollert energi inntak i forhold til måle ditt. Om det er slanking,vedlikehold eller muskelbygging.Men gjærne kutt ut på litt fett om du skal spise mye karbs eller omvendt.

Nesten alle produkter i sin mest naturlige form er sundt sålenge man kontrollerer hvor mye man spiser. Så får noen skyte meg om de synes jeg tar feil :)

Eks - En halv liter pils er jo sunt, men i store mengder njaa:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

så då bler det altså, kjøtt, frukt og grønnsaker framøve og ikke någe brø?

passa på at det e lite fett og karbohydrater pr 100g

Frokoster, lunch og mellommåltider så spise eg någe kjøtt gjerna me någe grønnsaker.

Hva er målsetningen din? Ned i vekt, opp i muskelmasse, eller bare vedlikeholde vekta og spise sunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du muligens har fått med deg så handler det ikke om den bestemte matvaren er sunn eller usunn men mere mengden av den bestemta matvaren.. For eksempel så inneholder sjokolade og nøtter mye kalorier per 100gram, noe som "kan" medføre til overspising hvis du ikke har god selvdisiplin, for 100gram sjokolade metter ikke lenge, og som regel ender det med at du spiser mere for å få den metthetsfølelsen noe som fører til kalorioverskudd.

Skal man ned i vekt / fettprosent må man ha kaloriunderskudd (spise mindre / være mere i aktivitet). Derfor vil jeg anbefale reine matvarer som kjøtt, grønnsaker, frukt og bær. Kjøtt har proteiner og er ikke proppet med kalorier pluss at det gir metthetsfølelse. Grønnsaker og bær har lite kalorier per 100gram, noe som betyr at du kan spise en del av det og vil få bedre metthetsfølelse pluss at grønnsaker og bær inneholder mineraler, vitaminer og antioksidanter. Frukt er som grønnsaker og bær bare at det inneholder bitte litt mere kalorier per 100gram.

Ved å velge de "lure" matvarene så slipper man å føle seg sulten, noe som er gull verd på diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i hele verden er sunt til en viss grad. Gluten, laktose og raffinert hvitt sukker er noe alle burde holde seg unna. Du må spise etter målsetning. Usunn mat er bare mat som inneholder mye kalorier per 100g.

At energitettheten sier noe om en matvare er sunn eller ikke = FAIL.

Olivenolje er utifra denne argumentasjonen noe man skal holde seg unna, og rent sukker kommer ut som et bedre alternativ.

Jeg skjønner hva du egentlig prøver å si her, men måten du sier det på blir veldig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At energitettheten sier noe om en matvare er sunn eller ikke = FAIL.

Olivenolje er utifra denne argumentasjonen noe man skal holde seg unna, og rent sukker kommer ut som et bedre alternativ.

Jeg skjønner hva du egentlig prøver å si her, men måten du sier det på blir veldig feil.

Så klart. 1g fett er 9kcal, så den er mer energitett. Har beklaget meg ovenfor, og vet fremover at jeg er nødt til å forklare og utdype meg bedre dersom jeg ønsker å bli forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så nøtter er usunt da mener du? ;) masse kcal per 100g

De fleste nøtter har en ugunstig omega 6 til omega3 ratio, og ville derfor være usunt i en del kontekster. F.eks noen som allerede inntar veldig lite omega 3.

edit : altså nøtter er veldig sunt i begrensede mengder og i et kosthold hvor en får i seg bra med omega 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nøtter har en ugunstig omega 6 til omega3 ratio, og ville derfor være usunt i en del kontekster. F.eks noen som allerede inntar veldig lite omega 3.var

edit : altså nøtter er veldig sunt i begrensede mengder og i et kosthold hvor en får i seg bra med omega 3.

Ja, Det var jo hele poenget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...