Gå til innhold

Hva kan man putte i seg som er sunt?


joa488

Anbefalte innlegg

Som tråden sier så lurer jeg på hva man kan putte i seg som er sunt. :)

Har lest litt rundt på forumet og søkt en del på google men finner aldri svar på dette.

Hva som er sunt kan man egentligt stappe i seg? Vel jeg får jo på en måte svar når det står ditt og datt om karbohydrater og proteiner osv, men jeg er som jeg er og vel jeg forstår ikke bære av hva som egentligt står i de artikklene.

De viser bilder av flotte frokoster og måltider hvor det steikes kylingfiletter osv til frokost og dette har jeg rett og slett ikke tid til på morningen.

Så det jeg håper og få ut av denne tråden er altså hva som egentligt er sunt og kan puttes i munnen. '

Slik som jeg som står opp og må nesten ut av huset med engang kan ikke begynne og steike kyllingfiletter så hva kan jeg da spise?

Det jeg og håper på som svar er at hvis for eks at leverpostei er sundt så skriv det, ikke si at jeg skal ungå karbohydrater og få i meg proteiner får jeg forstår rett og slett ikke hva som har det i seg og ikke.

Slik jeg forstår det utifra det jeg leser så steiker man enten noen fileer eller lager en shake og det fortsetter man med hele dagen får og liksom være ''sunn'' men da tenker jo jeg at det må være noe mer en og bare steike fileer dagen lang. Ha noe kyllingfile til middag må jo være greit, men høres stort sett ut som man skal spise det resten av livet.

Så i bunn og grunn hvilke andre ting finnes det en kyllingfile resten av livet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke har tid til å steike kyllingfiler om morgenen så er det jo mulig å steike kyllingene når du faktisk har tid, så legge de stekte kyllingene i kjøleskapet for så å spises når nødvendig?

Forslag:

Cottage cheese - Mager kesam - Laks - Sai - Ørret - Kylling :) - Biff - Paprika - Gulrot - Sukkererter - Blomkål - Brokkoli - Egg - Jordbær - Blåbær - Skogsbær - Bjørnebær - Banan - Eple - Pære - Druer - Fullkorsn pasta - Fullkorns ris - Ost....... Må bare være kreativ ;) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor?

Utdypet meg kanskje litt dårlig, men du skal få et skikkelig svar nå.

Så lenge du setter opp et kostholdsprogramsom som er skreddersydd etter vekt, trening, kropp og mål kan de aller fleste matvarene i verden passe inn. Over tid så er det kalorier inn vs kalorier ut som er interessant. Alikevel påvirker matvalg fysiologiske prosesser i kroppen, og jeg tror du er enig i at det er bedre med 500kcal fra kylling, ris og avocado - enn 500kcal fra sjokolade? Du får ikke mye næringsstoffer i deg fra sjokolade.

Gluten har en inflammatorisk virkning og er en synder for menneskeheten, enzymet laktase som bryter ned laktose er svekket hos mange mennesker og at hvitt sukker (50% glukose, 50% fruktose = sukrose) kan virke negativt med tanke på at kroppen bare kan takle en viss mengde med fruktose. De aller fleste vil føle seg mye bedre uten gluten, laktoseprodukter og sukker.

Som oftest er usunn mat matvarer som inneholder mye kalorier per 100g, især da karbohydrater. Hvis du vil ned i vekt kan du gjerne spise 3g protein per kg kroppsvekt og få resten av fettet og karbohydratene fra chips og sjokolade. Hvor lenge vil en person trives på dette? En sunn kropp skal både ha et sunt forhold til kropp og sjel. Det er over tid du vil få de beste resultatene. Målrettet jobbing over tid. Ting kommer ikke av seg selv. Det er forskjell på en sunn livsstil og en usunn besettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en boks med cottege cheese/kesam/skyr, med den smakstilsetningen du liker (fun saft, essenser, sukrin, kanel, proteinpulver, kako osv) og frukt og bær i? raskt og enkelt å lage, og dødsgodt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr 'sunt'?

"Mens sana in corpore sano" - En sunn sjel i et sunt legeme

Det å være sunn handler om så mye mer enn mat. Alt er relevant. Det handler om mål, planlegging, fysiologi, viljestyrke, gjennomføringsevne - alt. De aller fleste som ønsker å oppleve og utfordre kroppens evne forstår dette. Det at du har et sunt kosthold betyr slettes ikke at du har en sunn livsstil. Jeg har selv vært der, du har sikkert selv vært der. Veiing av mat, dag ut, dag inn. Du kan låse deg selv inne en lørdagskveld med selleriroten på tallerkenen mutters alene, eller du kan velge en mer sunn tilnærming der du får opp livskvaliteten og ser verdien av valgene du tar.

Det er når tanker og atferd i forhold til mat og vekt begynner å begrense livsutfoldelsen og forringe livskvaliteten at du er på feil vei. Alle mennesker ønsker å leve livet så optimalt som mulig. Jeg har selv i lange perioder bare hatt dager der alt jeg gjorde var å sove 12 timer, lage mat og trene. Alt dette for å skape så optimale forhold for en estetisk og vakker kropp - og alt helt uten ulovlige preparater, men gjett hva jeg fant ut etter 1 års optimalisering? Selv om jeg har fått veldig gode resultater, så fant jeg ut at TING TAR TID. Du må følge en opplegg du trives med. Det er jo selve veien til målet som skal være interessant og lærerikt. "Enjoy the road to success, that will make it a daily pleasure not just a moment of happiness" Børge Fagerli. Det å spise, sove og trene er ikke vanskelig i det hele tatt - det er alle fristelsene og de negative tankene, motivasjonen og det mentale som er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for et gjennomtenkt svar!

Hvordan sjokoladen, kyllingen, risen og avocadoen kommer på skalaen kommer an på kostholdet ellers, hvem som spiser dem, hvilken sjokolade vi snakker om..Men uten å være vanskelig, jeg skjønner hva du mener.

Hvor mange har cøliaki eller glutenintoleranse? Hvor mange mangler laktase? Hvor mye fruktose takler kroppen?

Personlig liker jeg begrepet kaloritett bedre enn usunn. Målet er ikke å spise så lite som mulig av alt annet slik at resten av kostholdet kan bestå av kokosboller og sjokolade, men å se denne typen matvarers plass eller ikke i et kosthold og ikke unngå dem fordi de er 'usunne'..Noe som kommer helt an på mengde og kontekst.

Jeg er ikke interessert i hvor mange som har glutenallergi eller glutenintoleranse, hvor mange som mangler laktase eller hvor mye fruktose kroppen takler. Det er bare å lete litt på nettet. Hadde jeg brydd meg om det hadde jeg kunne skrevet det opp direkte. Mye av det som er relevant for meg kostholdsmessig har jeg kontroll på. Alt jeg vet er at jeg føler meg bedre uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutenintoleranse = 6% av verdens befolkning (kilde: wikipedia)

Laktase =75% av voksne i verden viser nedsatt evne av laktase gjennom voksenlivet. Ellers varierer det med alt fra 5% i nordeuropa til 71% i Sicily og mer enn 90% i noen afrikanske og asiatiske land (kilde: wikipedia)

Kroppens evne med tanke på fruktose = ca. 50g daglig fruktose mener jeg Lyle McDonald skrev en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle noe som over 90% av verdens befolkning tåler greit for 'en synder for menneskeheten' er litt ekstremt.

Det er stor forskjell på nedsatt evne til å innta mesteparten av karbohydratene sine i form av laktose som spedbarn og å ha 'svekket laktaseenzym' som gjør at en skal holde seg unna melkeprodukter. Det mangler, såvidt meg bekjent, vitenskapelig grunnlag.

At du mener Lyle McDonald skrev noe en gang er litt tynt grunnlag . Det kan høres kjent ut at han har skrevet at lipogenese fra fruktose først inntreffer i meningsfulle mengder ved et inntak på over 50 g fruktose om dagen, men å trekke konklusjonen derfra til at kroppen ikke tåler det er igjen å dra det langt.

Jeg er glad for at du svarer saklig og backer opp påstandene dine. Jeg er ikke ute etter å ta deg på noe vis eller være vanskelig, men de meningene du legger frem om sukker, laktose og gluten deles av mange uten et særlig god dokumentasjon. Dersom en føler seg bedre uten, flott, men det er ikke nødvendig å gå kategorisk ut mot noe en tror en ikke tåler greit selv.

Ja jeg har nok vært litt ekstrem, enig der. Jeg mener ihvertfall fremdeles at mange av dagens kroniske plager og sykdommer kan kures/forbedres dersom uten hvete, melk og sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...