Gå til innhold

Milkeshake - mulig også på diett?


vindahoo

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er på diett og har fått en stor craving, craving for milkshake, jordbærmilkshake vel og merke. Jeg har enda ikke gitt etter for dette behovet (sterk :D). Jeg har tenkt at i stedet for å sprekke og kaste i meg 1000 kcal på milkshake kan jeg spørre dere om tips for å lage hjemme, på en sunnere måte. Kanskje jeg på den måten kan la milkshake inngå i matbudsjettet mitt en gang i blant? :D Hadde vært fantastisk.

Jeg har tenkt litt på sånn lett is blandet med frosne jordbær. Kan det bli bra?

Vil for øvrig gjerne ha tips til andre ting man kan lage på diett som kan stille et søtsug, men som ikke er særlig kaloritett. Jeg har lest litt om fun-light gele. I grunn interessant, men for meg er assosiasjonen mellom gele og overspising i barnebursdager for sterk til at jeg er så fristet til å prøve det med det første ;-) Andre ting? Noe med eggehviter f.eks? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

  • 4 uker senere...

Ta:

ca 150 g frosne jordbær

ca 50 (+) gram frosne bringebær

snaut 2 dl vann

og 30 gram prottis

Tin jordbærne i mickron' på laveste varme i ca 30 sek - 1 min. De skal fremdeles være frosne, men mulig å kjøre med stavmikser uten at du må jobbe til du får pump i underarmen. Tilsett prottis og vann. Kjør med stavmikser i ca 3- 4 minutter. Tilsett så bringebærne på slutten (trenger ikke tines) jo mer fronse bringebær jo mindre flytende/tykkere blir prottissmoothien.

Er i grunnen samme fremgangs måte som på proteinfluff, bare at man bruker stavmikser isteden for ballongvisp/maskin, så det blir ikke like mye luft.

De mest milkshakeaktige smoothiene får du med blandingsprotein, de blir mer kremete enn det bare myseprotein blir.

Jeg kan anbefale Syntrax Matrix Strawberry Cream smak som 'base', så kan du tilsette litt annet prot for å variere smaken

Scitec Delite har flere nydelige på smaker, Ananas Vanilje er ganske sterk og må gjerne blandes med en annen type, Raspberry Youghurt er god både for seg selv og blandet, samme gjelder Strawberry with whitechocolate (det smaker litt som om man har forsøkt å forsyne seg av bare jordbærisen i tricolor pakka, men fått med litt sjokolade). Prøve også nylig Iron Maxx Bringebær, og den smaker som Nidars bringebær drops, men den er kun myse så da må man helst ha ett blandingsprotein å blande med for å få den veldig kremete konsistensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverger til fryst banan i blender (pluss litt væske, vel og merke) anytime! Skal jeg ha en annen smak enn kun banan er det bare å tilsette for eksempel proteinpulver og/eller frosne bær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd med skyr i milkshake'en?

Melk + skyr + sukkerfritt syltetøy (f.eks det fra lerum)

Som Frida nevner, en banan kan bidra med både fylde og søthet. Du vil naturlig nok få litt banansmak på shaken, men jordbær og banan pleier å være en god kombinasjon!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du ikke frotser skal det jo ikke skade så mye med litt is, spørs hvor strikt denne dietten din er!

http://www.hennig-olsen.no/artikkel.aspx?m=21

Hiver du innpå 200g is i shaken, vil jeg påstå at du har ganske mye is i. Da for du i deg 400kcal + 44g karb + det som er i melk da..

Men vil tro at med 200g is og melk har du fått i deg mye milkshake, og du havner kanskje på rundt 500kcal, kan jo ikke være så ille.. er bare å ta seg en ekstra joggetur den dagen eller kutte ned på noe annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Obs(sporten) selger et fitness protein-pulver med smaken strawberry cream, og den funker fint for fylde og søtning! En lavfetts yoghurt is, eller bare litt naturell yoghurt eller syrnet melkedrikk med en god neve jordbær og søtning? Melk, bær og proteinpulveret jeg snakka om?

Selv sverger jeg til en sjelden sprekk..; kjøper tricolor-is og blander 2-3 isskjeer med sjokolade is med en halv banan og en skvett melk for å få fart på blenderen. Når det virkelig er fest, så har vi bananlikør oppi:D *kremt*

Før pleide jeg lage følgende smoothie, til noen fikk meg til å kutte banan og havre pga karbs:p:rolleyes::

*ca 5 jordbær(frossne)

*ca 5 kirsebær(fr.)

*halv banan

*liten neve havregryn

*ca 3dl cultura naturell

Sunne, gode bær, fiber fra havre og gode bakterier for magen! Smakte himmelsk..:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...