Gå til innhold

Trener ofte, ser liten framgang?


Helle G

Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg har drevet med styrketrening av og på i flere år, men nå i det siste har jeg tatt meg sammen og satset på styrketreningen :-)

Kjører RYP ekstrem muskelvekst, og er inne i 3. uken nå (8x4). Greier å henge med på økning av vekter, men føler ikke at jeg ser så mye framgang rent kosmetisk sett.

Kjører RYPen mandag, onsdag og fredag, og trener litt andre øvelser tirsdag, torsdag og evt. søndag. Er altså på treningssenteret hver ukedag, og det blir ofte mye av de samme muskelgruppene som trenes.. Har liksom ikke fått satt opp noen god oversikt over hva jeg bør trene når enda.

Slik det er nå trener jeg om lag 2 timer ren styrke hver dag (hele kroppen). Er dette for lenge, rett og slett? Jeg sliter ikke med å være sliten eller støl, har aldri vondt noe sted og føler meg egentlig ganske bra selv om jeg har trent slik i 1-2mnd nå.

Jeg er student og har få timer på skolen, jobber ikke så veldig mye i uken, så jeg har nok av tid å ta av. Er med andre ord ikke stresset og presser inn treningen i et tett tidsskjema, mer som at jeg trives på trening og liker å bruke litt tid der.

Vil jeg få større utbytte av all treningen om jeg tar f.eks. skuldre, rygg, triceps og biceps man, ons og fre og kjører bein (har ikke så veldig mange øvelser på bein enda..), mage og korsrygg de to dagene "imellom" (tirs, tors)? Kommer til å kjøre belastningen og repetisjonene fra RYP-programmet, men slik det er nå trener jeg mandagens RYP kommende tirsdag, og onsdagens RYP kommende torsdag, om dere skjønner.. Er dette rett og slett for mye til at jeg får noe særlig utbytte av det..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får ikke dobbelt så stor framgang av å trene et annet opplegg i tillegg til RYP ekstrem muskelvekst. Muskelvekst programmet er laget for å gi de nødvendige signalene for muskelvekst. Legger du til masse annen trening på de andre dagene i uken vil du kunne sende motstridende signaler eller det blir rett og slett for mye trening og kroppen får ikke mulighet til å bygge opp musklene dine.

Vil du absolutt på treningssenteret 6 dager i uken kan du bruke de andre dagene på mobilitetsøvelser og skadeforebyggende trening. Egenmassasje med skumrulle kan anbefales. Når musklene er gode og myke vil du også lettere oppnå muskelvekst.

Og ja, som de andre sier her, mat må til. Skal du opp i muskelmasse må du spise så mye at vekta øker litt med jevne mellomrom. Står vekta stille så spiser du ikke nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :-)

Jeg tror kanskje ikke jeg har et kosthold som holder i lengden. Jeg har veldig lett for å glemme å spise, og har alltid vært småspist. Teller heller ikke kalorier, så det er ikke så veldig enkelt å holde track bestandig. Lurer på å begynne å notere meg ned hva jeg spiser på en uke, og se om det er nok eller om jeg bør tilegne nye matvaner :-)

Spisepause har jeg og hørt at kan være fordelaktig om man skal trene mere enn 60-90minutter i slengen, men da blir vel alternativet å gå ned i garderoben og hive i seg en banan eller to - er det nok da?

Når det kommer til de mellomdagene, funker det om jeg trener ben de dagene, og tar overkropp på ryp-dagene? Det eneste av bentrening som ligger i ryppen er knebøy, og det kan jeg jo gjerne flytte til en annen dag. Minus knebøy så er det egentlig bare ni øvelser som ligger i programmet, men jeg pleier å slenge med dips og innover og utoverrotasjon i skuldre i tillegg. Jeg sliter med at skuldra kommer ut av ledd, så det er snakk om 20x3 innover og 20x3 utover pr skulder. Med andre ord er nok den en bidragsyter til at jeg bruker 2 timer på trening :p Føler ikke at dette er for mye for en dags trening egentlig?

Kostholdet ligger ofte på et par brødskiver med salat, salami, ost og paprika til frokost, så frokostblanding og egg eller tunfisk og egg en time før trening, proteinshake etter, så middag eller noe av det allerede nevnte litt senere.. Har vel kanskje 4 måltider om dagen (minus shaken), for jeg er sjelden sulten nok til å ha lyst på mat uten å måtte tenke på hvor lenge det er siden sist måltid var.. Drikker mye melk og vann.

Vekten holder seg stabil uansett hva jeg foretar meg, virker det som. Så jeg lurer på om jeg gjøre noe galt her? Jeg vil øke i muskelmasse, for så å få ned fettprosenten nærmere sommeren. Høres dette idiotisk ut? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville ha logget maten min over periode på 14dager... bruk gjerne www.diett.no for å få en klar oversikt over hvor mye du faktisk får i deg av næring... jeg fikk selv en a-ha opplevelse og skjønte at jeg måtte øke kcal inntaket mitt for å oppnå ønsket muskelvekst...

Her kan du se hvordan jeg logger maten

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/streken-jakter-kj%C3%B8leskapet-form-s-14-26-29.2019/page-30

Jeg har og trappet ned trening fra 6 dager i uken på gymmen... til 4 dager... med disse 2 justeringen har jeg blitt både sterkere og mer fit... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg også synes 2 timer styrke virker veldig mye. Kroppen klarer heller ikke å yte maksimalt over så lang tid med tung styrketrening.

Du burde absolutt begynne å loggføre maten din på diett.no. Jeg trodde lenge at jeg lå på et ok kaloriinntakk, og så viste det seg at jeg lå på 1000-1200 kalorier om dagen og trente 7 ganger i uken! :thumbsdown: (Nå ligger jeg på rundt 1800 kcal, og trener styrke 3 ganger i uken og kondisjon 2 ganger i uken)

Sørg for at du får i deg nok kalorier og ikke minst nok proteiner slik at kroppen din klarer å bygge muskler. (ca. 2,5 x kroppsvekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Da er det kanskje et godt poeng i å få med seg hva man spiser.. :) Men jeg spiser jo ikke det samme hver dag, logger dere for hver ulik dag da eller? Tror ganske sikkert jeg ligger på for lavt inntak kalorier. Blir spennende å finne ut av :D

Funker det bra med styrke 3 ganger i uken og kondisjon 2? Har du splittprogram på styrkedelen da, eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Da er det kanskje et godt poeng i å få med seg hva man spiser.. :) Men jeg spiser jo ikke det samme hver dag, logger dere for hver ulik dag da eller? Tror ganske sikkert jeg ligger på for lavt inntak kalorier. Blir spennende å finne ut av :D

Funker det bra med styrke 3 ganger i uken og kondisjon 2? Har du splittprogram på styrkedelen da, eller? :)

Jeg logger for hver dag. Du trenger kanskje ikke gjøre det for alltid, men en ukestid eller to uker kan være greit så du lærer litt mer om hva du spiser egentlig inneholder.

For meg har styrke 3 ganger og kondisjon 2 ganger fungert veldig bra. Og jeg trener fullkropp hver gang. Jeg merket stor forskjell bare etter én uke og har gått ned mange cm overalt på kroppen. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å trene to timer om dagen er da fullt mulig om man ikke stresser seg gjennom hver øvelse og tar lange pauser mellom hvert sett. Dessverre er ikke RYP lagt slik opp. Tror ikke jeg har brukt 1 time engang de gangene jeg har kjørt RYP. Det er også sånn at jo mer trening jo mer mat må man ha, selv om det er fryyyktelig fristende å spise mindre, for man fungerer jo - en stund. Det går bare en stund, alle møter veggen på ett eller annet vis på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ok. Men et spørsmål til om det å logge maten - hvor detaljerte er dere, skriver dere også ned hvor mye av hva dere steker maten i? Og i går var jeg på Graffi og spiste - hvordan noterer dere hva dere spiser på restaurant? Aner jo ikke hva det inneholdte eller var stekt i, for den del :p

Velvet, jeg har lagt til en god del øvelser i ryppen, så den er ikke slik den opprinnelig er til meg. Så jeg har ikke sjangs til å komme under en time :p Men ja, det går jo ganske fort unna med settene :)

Har fungert vel og bra i over en måned slik, men det er vel best å gjøre det optimalt når man først legger ned litt tid i treningen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal logge maten så lønner det seg å være detaljert.

f.eks;

  1. 3 skiver Prior kyllingfilèt 2% fett
  2. 3 frokost knekkebrød

Eller gjøre som andre gjør her, at de selv regner sammen antall kalorier, fett etc etc som BirtheV gjør i sin loggbok

Energi 1408

null.gif Fett 54 % (82,5 g)

null.gif Protein 39 % (133 g)

null.gif Karbohydrat 7 % (24,9 g)

null.gif Alkohol 0 %

Jeg trener styrke omtrent 10 timer i uken +- som utgjør 2 timer hver dag og jeg slenger i meg en proteinbar eller 2-3 bananer halvveis i programmet. Nå er jeg så heldig at de har kaffen klar når vi kommer på gymmen så blir også en god del kaffe under treningen.

Hvis det er så at du har lagt til flere øvelser enn det som opprinnelig er satt opp i programmet så lønner det seg kanskje å bytte ut noen øvelser eller spe på med en ekstra styrkedag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg vil fortsette med å trene i 2 timer hver dag, for jeg har ikke noen problemer med det, føler jeg (enda). Men jeg skal absolutt ta til meg tipset ditt, Pro JB, med å hive i seg banan halvveis i treningen! :) Merker ikke at jeg er sulten mens jeg trener, men det er vel lurt å fylle på litt ekstra uansett ;)

Programmessig tror jeg jeg beholder det slik det er, men trekker ut knebøy til "mellomdagene" - så får jeg kanskje trent litt bein og. Og på den måten får overkroppen fri hver dag etter ryppen :)

Kanskje jeg og skal slenge meg på disse loggbok-greiene? Kan jo være lurt for min egen del å få en oversikt over framgangen min, det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...