Gå til innhold

Belte


GrommiZ

Anbefalte innlegg

Konstantinovs bruker belte i knebøy, og har brukt i markløft ved flere anledninger. Regner med at det er fordi han får noe ut av det :)

Sier ikke at det nødvendigvis er BEDRE å trene med belte, eller at du MÅ gjøre det. Jeg har respekt for de som velger å løfte "nazi-raw". Men at så å si alle vil få noe ut av belte er nok rimelig sikert, selv om noen tjener mer på det enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Konstantinovs bruker belte i knebøy, og har brukt i markløft ved flere anledninger. Regner med at det er fordi han får noe ut av det :)

Sier ikke at det nødvendigvis er BEDRE å trene med belte, eller at du MÅ gjøre det. Jeg har respekt for de som velger å løfte "nazi-raw". Men at så å si alle vil få noe ut av belte er nok rimelig sikert, selv om noen tjener mer på det enn andre.

Mitt sticking point er helt i starten av løftet. Så lenge jeg klarer å få stanga i bevegelse klarer jeg alltid å fullføre løftet. Tyder ikke det på at det er hamstrings som hindrer meg i å løfte mer, og ikke kjernen? I så fall drar jeg mindre nytte av belte enn en som er sterk i beina, men svak i magen f. eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt sticking point er helt i starten av løftet. Så lenge jeg klarer å få stanga i bevegelse klarer jeg alltid å fullføre løftet. Tyder ikke det på at det er hamstrings som hindrer meg i å løfte mer, og ikke kjernen? I så fall drar jeg mindre nytte av belte enn en som er sterk i beina, men svak i magen f. eks.

Litt vanskelig å si nøyaktig hvilke muskler som holder tilbake.

Hvis en failed rep ser sånn ut:

1: Du begynner å løfte, tight rygg

2: Stanga går kanskje noen centimeter opp, ryggen like tight

3: Du stopper opp, og klarer ikke løfte, ryggen er like tight

.. Så har du du nok ikke fullt så mye utbytte av belte.

Men forhåpentligvis har du planer om å styrke hamstrings? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å si nøyaktig hvilke muskler som holder tilbake.

Hvis en failed rep ser sånn ut:

1: Du begynner å løfte, tight rygg

2: Stanga går kanskje noen centimeter opp, ryggen like tight

3: Du stopper opp, og klarer ikke løfte, ryggen er like tight

.. Så har du du nok ikke fullt så mye utbytte av belte.

Men forhåpentligvis har du planer om å styrke hamstrings? ;)

Jeg løfter absolutt ikke pent :).

Jeg tror jeg skal gi beltet en ny sjanse, og ja, jeg skal jobbe bra med lårene også :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der interesserer meg. Jeg får ikke lov av leger osv. pluss min mamma (lol), til å ta maksløft, ettersom det gir større sjanse for ny blødning i hode. Er det fullt mulig å bygge bra uten å løfte maks i det hele tatt? Jeg trener alltid på 80/90 % tipper jeg. Taper jeg mye på at jeg ikke kan gi 100% ?

Med mindre du er en styrkeløfter så har du egentlig ingenting å vinne på å løfte mer enn 90% av 1RM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke sikker på hva du mener med fra 60-80 vis du tenker på fra økt til økt kan den både senkes og heves en del, Men når det kommer til dem fleste i toppen av norsk styrkeløft så ligger det på +-70 i løpet av uka dette fordi dem fleste der følger dietmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80-90% av 1RM eller 80-90% av den maksimale innsatsen? Er det 80-90% av 1RM er det bare bra :)

Har du hatt hjerneblødning eller lignende før, og det er lett å få på nytt ved store anstrengelser? Om jeg forsto "ny blødning i hodet" rett. :)

Ja, og det var det jeg fikk beskjed om. Men legene er ikke veldig klare på hva som er farlig og hva som bare høres farlig ut, hvis det gir noen mening. Trur ikke dem har så god ekspertise generelt. Snakker altfor ofte med almennleger, når man trenger spesialister.

Jeg er litt usikker på hva du mener, men generelt utfører jeg alle øvelser med 80/90 % styrke av hva jeg føler jeg kan trykke ut. Går jeg høyere kjenner jeg at jeg ikke klarer å holde pusteteknikken skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, og det var det jeg fikk beskjed om. Men legene er ikke veldig klare på hva som er farlig og hva som bare høres farlig ut, hvis det gir noen mening. Trur ikke dem har så god ekspertise generelt. Snakker altfor ofte med almennleger, når man trenger spesialister.

Jeg er litt usikker på hva du mener, men generelt utfører jeg alle øvelser med 80/90 % styrke av hva jeg føler jeg kan trykke ut. Går jeg høyere kjenner jeg at jeg ikke klarer å holde pusteteknikken skikkelig.

Da forstår jeg deg, best å prøve å få rekvisisjon til en spesialist da, sikkert. :)

1RM betyr 1 repetisjon maximum, så hvis du greier 100kg i benkpress 1 gang er det din 1RM. 80% av 1RM blir dermed 80kg, osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...