Gå til innhold

Tine fjerner fett fra H-melk


Anbefalte innlegg

Tine tapper nå fett fra H-melk og kan egentlig ikke lengre kalle melka si for H-melk etter melkeforskriftene.

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/Tine-fjerner-fett-fra-helmelken-6795104.html#.T4G5_dV1baw

Først trodde jeg dette var en spøk, og så begynte jeg å kjenne etter på smaken på min egen melk - og den er definitivt noe endret. De fjerner altså deler av fettet i melka, som en god del av oss setter både pris på og mener er sunt.

Å fjerne fettet fra melk skal visstnok være ett ledd i løse smørkrisa, og ikke for at vi skal får i oss mindre fett. Er dette en grei løsning eller finnes det andre metoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

For noe lureri. Kjøper heller Q-melk heretter!

Finnes helt klart andre metoder enn å tukle med produkter på den måten. Og jeg trenger ikke "fett-barnevakt", vil jeg ha ekte vare eller lett-produkter er opp til meg selv og ikke Tine å bestemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at aftenposten forklarer hele saken da...

TINE har ønsket å levere et helmelksprodukt med fast fettinnhold, noe næringsmiddelindustrien og det profesjonelle kjøkken har etterspurt over tid. Vi ønsker også å gi norske forbrukere eksakt informasjon om fettinnholdet i melken de drikker. Det er Mattilsynet som har gitt norske meieriaktører adgang til dette, sier konserndirektør Eirik Selmer-Olsen, leder for Tines forsknings- og utviklingsavdeling.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.8053647

--------------------------

en ting til bare sånn for og ta den biten med smørmangel..

– Vi har rådet myndighetene til å fjerne melkekvotene frem til 1. mars 2012, sier Olav Håland, kommunikasjonssjef for Tine region Sør og Vest.

Lavkarbodietter, lav melkeproduksjon og julebakst har ført til smørmangel over det ganske land. I butikker over hele Norge blir meierismøret revet bort fra hyllene, og Tine klarer ikke å produsere nok smør frem til jul.

Derfor vil Tine nå fjerne avgiften for overproduksjon av melk i landbruket med umiddelbar virkning.

http://nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.7901087

Så hvem regulerer melkekvotene??

jo det er Statens Landbruksforvaltning og Landbruksdepartementet

Det er jo litt "artig" at staten bestemmer hvor mye melk som skal lages, hvor mye den skal koste, og i tilegg straffer for overprodusjon og enda til når det blir for lite, og produsenten vil løse problemet inenfor de kvotene som er. Så faen meg det gæli og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La merke til at det plutselig sto 62kcal og 3,5 gram fett per 100ml på kartongen, før var det 66kcal og 3,9gram tror jeg.

Q-meierienes helmelk er vel fortsatt 67kcal og 3,9 gram fett?

Kommer nok til å se en del Styrkeløftere miste masse kg på totalen fremover etter dette :(

Hvor mye kan man miste på totalen på 4 kcal på 100ml? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe. lett ftw, skummet melk er jo blå, nesten gjennomsiktig:confused: Men du som drikker skummet, bruker du hel melk som fløte?

Kommer an på hva jeg lager. Jeg er ikke "redd" for fløte, men hvis det skal brukes i bakst, og bare trenger bittelitt melkesmak, ja da blander jeg ut lettmelka. Men skummetmelk + litt kesam eller melk + fortykningsmiddel kan gi en fløteaktig konsistens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...