Gå til innhold

Tine fjerner fett fra H-melk


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Aner ikke! Men jeg gidder i hvert fall ikke kjøpe min egen skummetmelk, så da vanner jeg ut lettmelka som vi har i hus :blush:

Hvorfor vanner du den ut og hvordan klarer du å drikke det? Det har jeg prøvd i fattige studentdager og det smaker pyton :p

__________________

Dette med smør og fløtekrise syns jeg er litt interessant. Det er ikke så lenge siden jeg leste at man brant inne med flere tonn importert smør som Tine hadde fått stuet vekk.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Her-har-Tine-stuet-vekk-konkurrentens-smor-6786697.html#.T4Lm2NV1baw

Når man leser dette så skulle man tro at det for det første nå ikke var noen smørkrise å ta av, og for det andre skal være ganske så lett å få importert smør dersom det skulle vise seg å være en mangelvare. Jeg har værtfall ikke merket noe til noen smørkrise verken før jul eller nå - men jeg skjønner at alle andre har det.

Den utopiske løsningen på dette er svært enkelt: Det er nok smør til alle dersom enkelte slutter å kjøpe 2-3 BRETT smør i slengen hver gang de er på butikken. Fåtallet av oss trenger så mye smør på en gang. Det kommer dof ikke til å skje ettersom hamstregenet sitter tett i mange.

Bonus: Det tar 15 minutter å lage ditt eget smør og da får du også smakssatt det slik du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tine sitter igjen med rundt 900 tonn industrismør og 576 tonn forbrukerpakket smør,

Den klare meldingen fra handelen er at folk heller vil ha norsk smør, sier Roald Nes, leder for markedsreguleringen i Tine.

Mens avisene de siste månedene har vært fulle av artikler om smørmangel, sitter Tine nå med et lager på nesten 1 500 tonn utenlandsk smør.

- Industrismøret vil enten selges eller anvendes i egen produksjon. Dette vil også bidra til å styrke den totale melkefettsituasjonen, og være et tiltak for å unngå lignende tilstander i 2012. Det importerte forbrukerpakkede smøret vil brukes i smøroljeproduksjonen, forteller Roald Nes.

Han avviser at dette vil bli dyrt for Tine.

- Smøret blir viktig fordi vi bruker det som en ingrediens i vår produksjon, samtidig som det skaper en sikkerhetsbuffer for fett. Derfor skaper ikke dette noe store ekstrakostnader for oss. Det gir oss trygghet og leveringsevne, sier han.

- Hvorfor importerte Tine så mye smør?

- Vi ønsket å være sikre på at vi hadde tilstrekkelig nok smør til norske forbrukere og industri. Det var også en sikkerhetsvurdering i forhold til fremtidig fettsituasjon, sier Roald Nes.

Finden er utsolgt

Synnøve Finden importerte rundt 260 tonn smør under smørkrisa, og opplyser at alt er solgt.

http://www.bondebladet.no/mat-og-marked/2012/03/15/her-er-smoeret-vi-ikke-vil-kjoepe.aspx

:huh:

Det artige er jo at de er vi som er forbrukere som har sørget for at det ligger 200 og noe tonn med smør på lager som med tia blir trått.. Alt som er nytt er farlig vettu, er en grunn til at lidl pakka sekken og dro og.. Men på den anna side, Norge trenger bonden, så støtt han. Dyrt?? Kutt ut alt det vi ikke hadde for 30 år siden, som du strengt tatt ikke har bruk for.. Som mobiltlf, tv, internett, og treningssenter, Og du kunne glatt ha hatt 2500kr mere i mnd og handle mat for.. Du hadde sansyneligvis hatt tid til og plukke bær, jakte litt og lage mat og... bare en tanke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vanner du den ut og hvordan klarer du å drikke det? Det har jeg prøvd i fattige studentdager og det smaker pyton :p

Det er en stund siden jeg har drukket melk alene, så jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke vet om jeg har prøvd å "vanne" ut lettmelken og drukket det. Men jeg gjør det innimellom hvis jeg lager noe etter en oppskrift. Det kommer helt an på oppskriften også. Noen ganger kan man bytte ut all melken med vann, andre ganger kan noe av melken kuttes ut og andre ganger kan den ikke kuttes ut i det hele tatt. Det skal tross alt smake også - da spiser jeg heller mindre, enn å spise noe som ikke smaker. Jeg har ikke noen "regel" for hvordan jeg gjøre det. Jeg bare gjør noe, og så håper jeg på at det går bra.

Jeg foretrekker å ta ting litt på slumpen. Da lærer jeg å "kjenne" ingrediensene på en helt annen måte enn om man skal måle og veie hele tiden. Nøyaktige mål gjør heller ikke godt for et spiseforstyrret hode, så jeg har i grunn best av å ikke vite. Selv om det ikke er så enkelt hele tiden da :blush:

Uansett, skummetmelk inneholder 33 kcal, lettmelk inneholder 43 kcal. Skummetmelk inneholder altså 3/4 av kaloriene til lettmelk.

Hvis en oppskrift krever f.eks. 2 dl melk, så vil jeg anta at det går bra å ta ca. 1,4 dl lettmelk og 0,6 dl vann = ca. det samme som skummetmelk. Dvs, det blir ikke helt det samme ift. makronæringsstoffer da:

Utvannet lettmelk VS. skummet melk

Kcal: 33 kcal/33 kcal

Fett: 0,9 g/0,1 g

Proteiner: 2,475 g/3,3 g

Karbohydrater: 3,525 g/4,8 g

Men har de ikke også redusert fettet i lettmelken? Trodde den inneholdt 1,5 % fett, men nå inneholder den visst 1,2 %, hm. Vet at Q-meieriene sin lettmelk inneholder 1 % fett, men trodde at Tine sin inneholdt 1,5 % fett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synnøve Finden importerte rundt 260 tonn smør under smørkrisa, og opplyser at alt er solgt.

http://www.bondebladet.no/mat-og-marked/2012/03/15/her-er-smoeret-vi-ikke-vil-kjoepe.aspx

:huh:

Haha, men leste du kommentarfeltet under der? Her blir det påstått at det er propaganda skapt av Tine, og at at vinklingen er helt feil. Hva skal man tro på egentlig?

Jeg har jobbet med markedsføring og veit innmari godt hvor mye posisjonering i markedet har å si for salget, samtidig som man spiller på forbrukernes følelser når det gjelder merkevarer. Dette utspeiler seg jo ofte i matbutikken. Tine er "trygt og godt" og vi veit at smaken er helt grei. Straks osten vår er merka euroshopper eller first price så steiler vi. Hvorfor? Fordi vi assosierer merket med en annen smak og konsistens enn hva det "skal være". Det er derfor ikke helt utelukkende at vi assosierer ett annet merke smør som ikke "trygt" å bruke 20-30 kroner på når vi handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har de ikke også redusert fettet i lettmelken? Trodde den inneholdt 1,5 % fett, men nå inneholder den visst 1,2 %, hm. Vet at Q-meieriene sin lettmelk inneholder 1 % fett, men trodde at Tine sin inneholdt 1,5 % fett....

De har redusert fettet i lettmelken også, men det er ikke "ulovlig" i forhold til melkevareforskriften siden lettmelk allerede er ett "bearbeidet produkt", mens helmelk derimot skal ha alle bestanddelene tilgjengelig for å kunne kalles helmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...