Gå til innhold

Plater under hælene på knebøy/knebøysko


sg8

Anbefalte innlegg

Jeg har litt fleksibilitetsproblemer i ankler/legger og litt hofter. Så hvis jeg kjører knebøy i sokkelesten eller sko som converse krummer ryggen seg i bunn.

Jeg prøvde bare hjemme å putte 1,25 plater under helene for så å utføre en knebøy, og kom faktisk i perfekt knebøyposisjon. Bør jeg fortsette med dette? Kan gode knebøysko/vektløftersko gi samme effekten?

Jeg jobber nesten daglig med mobiliteten min og vet at jeg må ordne årsaken til problemet også.

Har noen evt. noen anbefalinger med opphøyet hæl? Hvor får man dette evt. i Norge? Vil helst ha noen som ikke koster skjorta.

Er det forskjell på hvilke sko olympiske løftere og styrkeløftere bruker?

Har sett litt på disse:

http://www.google.no/imgres?q=wei-rui+weightlifting+shoes&um=1&hl=no&client=opera&sa=N&rls=nb&channel=suggest&tbm=isch&tbnid=bR0GSdpdwJJwmM:&imgrefurl=http://wlshoes.com/&docid=fYuC_0lyFN6j2M&imgurl=http://files.wlshoes.com/wp-content/uploads/2011/09/wei-rui-warrior-shoe.jpg&w=212&h=120&ei=9-B-T-_NOYqB4ASV_aj4Bw&zoom=1&iact=rc&dur=338&sig=104911054810788971860&page=1&tbnh=88&tbnw=156&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:10,s:0,i:87&tx=90&ty=29&biw=1024&bih=585

og

http://www.dynamic-eleiko.com/products/shoesFR.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knebøysko kan gi sammen effekten ja, sliter med samme selv, brukte små vektskiver før for å komme dypt nok :) Knebøysko koster fra 800-1400 kroner ca...jeg er fornøyd med de jeg har ( adidas )

Hvilke adidas sko bruker du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg også bruker små vektskiver, har brukt det helt siden jeg startet og syns det funker bra. Tar jeg de vekk klarer jeg verken gå dypt nok eller holde balansen, det blir rett og slett ubehagelig og skal man kjøre tunge løft bør ting være behagelig (bortsett fra at musklene skal ha det grusomt da)

Går utifra at det gir samme effekt som det å bruke knebøysko så ser ingen grunn til at det skal være skadelig heller. Men om det er, please do tell me! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det står i post 1 så er det jo pga dårlig fleksibilitet en må bygge opp under hælene.

Så det er jo bare en midlertidig hjelp. Løsningen er jo å få bedre fleksibilitet ved å tøye legger, hamstring og rævmuskler..

Selv har jeg alt for dårlig fleksibilitet og er for dårlig å tøye, men kommer seg sakte men sikkert. Bruker knebøysko som jeg kjøpte på kappi.no De bygger ikke bare opp litt som jeg trenger, men har en såle som ikke gir etter og fjærer slik som joggesko, samt de er veldig stabile og gode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker ikke gode løpesko til styrketrening? :confused:

Nei

Og spesielt ikke på Bøy, Mark og lignende øvelser..

I bøy vil løpesko være ustabile og fjære som kan føre til skader, og de kan eksplodere/sprekke dempingen på dem..

I mark kommer du for langt forover med løpesko som ofte harr hæler.. fivefinger sko derimot kan funke i mark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkleste er bare å kjøre en god oppvarming på anklene, om problemet ligger der.

Å legge en stang med vekt på knærne når man setter nede i bunnen og tvinger knærne langt frem fungerer veldig bra.. eller ved å varme godt opp anklene med litt mer dynamiske bevegelser. Begge gir nesten umiddelbare resultat. :-)

Squat to stand som ledd av oppvarming, og mobilitet:

Knebøy med strikk for å varme opp rumpen, og lære å presse knærne ut:

Goblet squat (lære dybde, og presse knærne ut)

Når det kommer til fottøy så er det enten uten sko, eller med stabile sko eller sko med høyning. Sko med høyning anbefaler jeg iallefall om man skal ta olympisk eller high-bar knebøy.

Finnes også mange andre ting som er greit å "vite".. f.eks om man har stram hofteleddsbøyer (illiopsoas) eller rectus femoris, stram TFL, mobilitet i brystryggen osv. De to første merker man godt i bøy ved at overkroppen blir "dratt fremover".. brystryggen kjenner man godt ved at det er vanskelig å opprettholde et godt spenn (også i markløft og benkpress).

Men nå skal ikke jeg bable videre.. håper dette hjelper noen en eller annen gang iallefall. Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Enkleste er bare å kjøre en god oppvarming på anklene, om problemet ligger der.

Å legge en stang med vekt på knærne når man setter nede i bunnen og tvinger knærne langt frem fungerer veldig bra.. eller ved å varme godt opp anklene med litt mer dynamiske bevegelser. Begge gir nesten umiddelbare resultat. :)

Squat to stand som ledd av oppvarming, og mobilitet:

Knebøy med strikk for å varme opp rumpen, og lære å presse knærne ut:

Goblet squat (lære dybde, og presse knærne ut)

Når det kommer til fottøy så er det enten uten sko, eller med stabile sko eller sko med høyning. Sko med høyning anbefaler jeg iallefall om man skal ta olympisk eller high-bar knebøy.

Finnes også mange andre ting som er greit å "vite".. f.eks om man har stram hofteleddsbøyer (illiopsoas) eller rectus femoris, stram TFL, mobilitet i brystryggen osv. De to første merker man godt i bøy ved at overkroppen blir "dratt fremover".. brystryggen kjenner man godt ved at det er vanskelig å opprettholde et godt spenn (også i markløft og benkpress).

Men nå skal ikke jeg bable videre.. håper dette hjelper noen en eller annen gang iallefall. Hehe!

Jeg kjører knebøy med stangen høyt oppe (ikke typisk styrkeløft), men jeg fokuserer likevel på å kjøre knærne ut og svaie i ryggen for så og sette meg ned (er jo naturlig at rompa kommer litt bak også), kjører også litt bredere en skulderbredde stance, så er langt fra noen vektløftingbøy der jeg knekker i knea først, er mer en blandingsting - kan ikke kjøre stanga lenger ned på ryggen pga skulderhelsen. Jeg kommer såvidt til parallell med nøytral rygg. Nøytral rygg er vel ok?

Du anbefaler sko med opphøyning - men dette vil jo ikke fjerne problemet?

Hva med å begynne med 5x5 på ca. 40 kg og så jobbe seg oppover 2,5 kg for hver gang og bare gå ned til rett før bekkenet vipper, da vil jo fleksibiliteten komme vel?:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...