Gå til innhold

Aerob trening og kortisol


mumlegaasegg

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål angående aerob trening og eventuelle negative konsekvenser denne treningsformen kan ha. Jeg trener hovedsakelig styrke med baseøvelser i femrepfasen tre ganger i uka, men ønsker å drive kondisjonstrening ved siden av. Da kjører jeg helst 4x4 intervall to ganger i uka. Jeg har hørt påstander om at aerob trening vil gi forhøyede kortisolnivåer, redusere de androgene hormonnivåene, skape oksidativt stress og øke inflammatoriske tilstander i kroppen. Vil dette også gjelde med såpass lite og kortvarig kondisjonstrening (to økter i uka med en varighet på ca 40 minutter)?

Merk at jeg ikke kommer med noen rigide påstander om aeorb trening her. Jeg ønsker først og frems å bli opplyst og å høre hva dere mener om disse spørsmålene.

Jeg legger ved to linker som et eksempel på hvordan disse påstandene formuleres. Jeg kan overhodet ikke gå god for troverdigheten eller soliditeten til disse kildene.

http://www.charlespoliquin.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/734/Hvordan_Motvirke_De_Mange_Ulempene_ved_Aerob_Treni.aspx?lang=NO

http://www.charlespoliquin.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/728/(De_mange)_Ulempene_med_Aerob_Trening.aspx?lang=NO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første disse to artiklene slakter jo aerob trening helt, i følgen forfatteren er det INGENTING bra med aerob utholdenhetstrening. Så hvor pålitelig er de? Han henviser til forskningsartikler men linker ikke i det hele tatt til noen av dem, dette gjør artiklene med en gang ganske upålitelig. Samtidig så skriver han på en måte som pressen ofte gjør, en side av saken. Så hva skal man tro? Ok, først ren fornuft, vi ha drevet med aerob utholdenhetstrening i flere hundre (sikkert tusen år) og det er ikke det som tar livet av oss. Det som tar livet av oss og som gjør at vi nå heller har en synkende gjennomsnittsalder i verden er inaktivitet og usunn livsstil. Forskning opp igjennom mange år viser at aerob utholdhetstrening har mange gode helseeffekter så med en gang kan du stryke halvparten av det forfatteren sier, men noe av det han sier er ikke helt feil. Kan henvise til den artikkelen her om frukt, bær, grønnsaker og antioksidanter http://fitnessbloggen.no/derfor-er-frukt-bra-for-deg/ .

Det jeg vil si er at kroppen aldri har godt av for mye ensidighet. Om det gjelder trening, mat, jobb eller fritidsaktiviterer. Vi vet at for mye av en type mat ikke er bra for kroppen, vi vet at 10 timer om dagen foran pc skjermen ikke er bra, og det samme er om man bare trener aerob utholdenhetstrening og da mye; det er ikke bra for kroppen, vi trenger variasjon. Vi har godt av å trene aerob utholdenhet og vi har godt av å trene styrke (forfatteren nevner også anaerob utholdenhet som kjempe bra, men det fra mitt synspunkt og ut i fra den forskningen jeg har lest så trengs det bare å trenes om du trener mot det spesifikt). Når du trener så setter du kroppen under stress og ja det forbrennes utrolig mye viktig i kroppen også. Derfor vi må fylle på med næringsrik mat. Og kroppen vår har den evnen at den bygger seg opp når vi har utført trening, derfor er vi bedre til å takle stresset ved neste trening. Virker som forfatteren av de artiklene ikke har fått det med seg.

Så mitt råd til deg: tren styrke og tren 4*4 intervallene dine med god samvittighet. Er du redd så spis litt ekstra bær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aerob trening får virkelig høre det for tiden. Her er noen flere artikler

http://www.psychologytoday.com/blog/p-nu/201103/cardio-may-cause-heart-disease-part-i

http://perfecthealthdiet.com/?p=3474

2x40 minutter i uka er vel langt fra såkalt "kronisk cardio", tror ikke vi skal bekymre oss for litt løping i blant. Men å starte med maratontrening eller massive mengder med sykling i uka som er så trendy er jeg ikke sikker på er så sunt lengre altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

H

Jeg har noen spørsmål angående aerob trening og eventuelle negative konsekvenser denne treningsformen kan ha. Jeg trener hovedsakelig styrke med baseøvelser i femrepfasen tre ganger i uka, men ønsker å drive kondisjonstrening ved siden av. Da kjører jeg helst 4x4 intervall to ganger i uka. Jeg har hørt påstander om at aerob trening vil gi forhøyede kortisolnivåer, redusere de androgene hormonnivåene, skape oksidativt stress og øke inflammatoriske tilstander i kroppen. Vil dette også gjelde med såpass lite og kortvarig kondisjonstrening (to økter i uka med en varighet på ca 40 minutter)?

Merk at jeg ikke kommer med noen rigide påstander om aeorb trening her. Jeg ønsker først og frems å bli opplyst og å høre hva dere mener om disse spørsmålene.

Jeg legger ved to linker som et eksempel på hvordan disse påstandene formuleres. Jeg kan overhodet ikke gå god for troverdigheten eller soliditeten til disse kildene.

http://www.charlespoliquin.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/734/Hvordan_Motvirke_De_Mange_Ulempene_ved_Aerob_Treni.aspx?lang=NO

http://www.charlespoliquin.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/728/(De_mange)_Ulempene_med_Aerob_Trening.aspx?lang=NO

Jeg bygger kroppen med aerob styrketrening. Godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan snakke av personlig erfaring på dette feltet. Det er stort sett bare kroppsbyggere som er livredd kardio.

Det største hinderet ifht. treningsprogresjon er at det forstyrrer energibalansen din, da man fort bruker mye energi om man er i god form. Med dette mener jeg eksempelvis en to timers løpetur ved 70% av HR-max, noe som fort blir 1500-2000 kcal for meg. Om jeg ikke spiser for å kompensere for dette vil det jo hindre restitusjonen og utbyttet av styrketreningen.

Jeg sitter på en tablet, så gidder ikke finne kilder, men jo bedre trent du er jo mindre kortisol vil du produsere ved belastning. Så det å være i god form kondisjonsmessig kan faktisk senke ditt gjennomsnittlig kortisolsnivå. Vil minne om at jeg ikke får verifisert påstanden min siden jeg er på tablet.

Jeg har trent ca. 70% kondisjons det siste året, inkl. fullføring av maraton og flere løp. Jeg har trent styrke i 15 år før dette, og perset 205 kilo utstyrsfritt i benk og 45 chins. Jeg trente lite styrke i dette året og trente mye kondisjon. Har tatt et par uker nå med mindre kardiovolum (men høyere intensitet) og litt mer styrketrening. Tipper jeg skulle benket 195 kilo i dag. Skal sies at jeg er 5 kilo lettere også enn da jeg perset 205. Dette sier mye om hvor lite skadelig kardio er. Jeg har trent masse kardio og knapt styrke, og mistet omtrent ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortisolutskillelse under trening trigges for å øke glukoseverdiene i blodet ved å tømme glykogenlagrene eller stimulere glukoneogenese. Sørg for å få i deg mye karbohydrater under trening så vil dette begrense kortisolutskillelsen. Som McBain sier er kortisolresponsen mindre utpreget dersom man er vant til trening.

Kardiotrening er ikke så ille som man skal ha det til dersom man tar sine forhåndsregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...