Gå til innhold

Tråden for ubrukelige/overprisede kosttilskudd


Lame Nordstrom

Anbefalte innlegg

Jeg oppretter denne tråden for å forhindre at folk kaster bort tusenvis av kroner til kyniske kosttilskudd-leverandører som bevisst villeder dere for å tjene mest mulig penger.

"Avansert" kreatin: Kjøp vanlig, standard kreatin monohydrat. Å betale tre ganger så mye for Kre-Alkalyn eller hva det nå heter bare fordi de har forandret litt på molekylformelen er bortkastede penger.

"Avansert" whey-proteinpulver: Her gjelder det samme som for "avansert" kreatin. Kjøp et billig proteinpulver som smaker godt. Om det heter isolat eller konsentrat er så godt som ubetydelig, og du merker bare forskjell på lommeboka, ikke kroppen.

BCAA/aminosyrer: BCAA kan ha en hensikt ifbm. fastende trening, men å drive å ta dette imellom vanlige måltider er helt bortkastet så lenge man har et fornuftig proteininntak. BCAA fra pulver og BCAA fra f. eks. kylling er strukturelt identisk og har samme effekt på proteinsyntesen. Det at pulveret tas opp fortere betyr ingenting ettersom kroppen tar opp alt uansett, og det er langtidsinntaket som er av betydning.

Glutamin: Det gir i hvert fall ikke bedre gains: Viktig kunnskap om glutamin - Fitnessbloggen

Udo's choice o.l.: Maritim omega-3 er ti ganger bedre enn vegetabilsk omega-3, så bruk heller tran eller lignende. Ikke bruk udos choice - Fitnessbloggen

Carbo fuel, vitargo osv.: Sitat fra PF sine nettsider: "Den viktigste bruken av Carbo Fuel er rett etter trening blandet sammen med protein. Dette vil resultere i at glykogen kompenseringen og transport av protein og aminosyrer vil gå raskere ut i muskulaturen, samt at restitusjonstiden kortes ned betydelig."

Dette er bare bullshit/løgn fra ende til annen for å ta pengene dine. Man trenger ikke raske karbohydrater, eller karbohydrater generelt, rett etter trening. Styrketrening er langt ifra så glykogen-tappende som de vil ha det til.

Gainere: Jeg ser hensikten med disse for folk som har store problemer med å spise nok mat, men når f. eks. havregryn er ti ganger billigere per kalori og i tillegg mer næringsrik, så bør folk tenke seg om før de bruker penger på vektøkningspulver.

Fettforbrennere: Disse produktene er generelt ekstremt overprisede i forhold til effekten.

Dette får være en start, så legger jeg til flere etterhvert og utdyper ved behov :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gainere er sånn klassisk ting unggutter kjøper når de skal bulke eller bare generelt opp i vekt og tror det er den eneste løsningen :) Personlig tenker jeg det er bedre å få det gjennom vanlig mat! Når gutter på min alder bulker på maks 3000 kan de søren meg spise fast føde. Det er da virkelig ikke så vanskelig å få i seg 3000.

Og fettforbrennere... uff, jeg lurer på hvor mange kvinner som har forbrent lommeboka på slike opp igjennom årene :unsure: Det og slankeapparater fra tv-shop! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle disse punktene dine, men akkurat BCAA er genialt om man driver med fastet trening (periodisk faste)

Dessuten er det veldig merkbart bedre energi og trøkk gjennom hele treningen om man bruker bcaa kontra å trene uten. :)

Edit: og da mener jeg selv om man ikke har fastet, og tar bcaa rett før trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det og slankeapparater fra tv-shop! :thumbsup:

Detr morsomme med alle de fantastiske apparatene man får kjøpt på tv shop er at det som regel følger med en "bok" med kostholdstips.. Og det reklameres; for bare xxxkr får du xxxx apparat og for 0 kr ekstra får du med denne trenings dvd`n og denne kostholdsboken. Dyr booklet spør du meg, for uten kosthold så er vel ikke de apparatene så fordømt fantastiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange som går i fella og tror at man trenger det og det med en gang man begynner med trening. Ser jeg ofte når folk kommer og melder seg inn så går de inn i kostholdsdelen og kjøper seg masse dilldall. Finnes sikkert 20 forskjellige kreatintyper.

Og som mange erfarne og eldre inne treningsmiljøet sier, du skal ta dette over laaaaaaaaaaang tid før du virkelig får utbytte av det.

Men med fengende navn som "anabolic", spesielt "anabolic" på pakkene så går jo fjortissene av skaftet.

Jeg mener, har du virkelig råd til å bruke flere tusen kroner i mnden på kosttilskudd, be my guest.

Veldig mange produkter som har avanserte navn feks bioprynonoxciidferamondihydrat kunne vært noe enkelt som "sukker/bakepulver". Men det ser mye bedre ut på pakken og ha det kjemiske navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Enig med alle disse punktene dine, men akkurat BCAA er genialt om man driver med fastet trening (periodisk faste)

2. Dessuten er det veldig merkbart bedre energi og trøkk gjennom hele treningen om man bruker bcaa kontra å trene uten. :)

Edit: og da mener jeg selv om man ikke har fastet, og tar bcaa rett før trening

1. Det var akkurat det jeg sa ;).

2. Placebo-effekt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig på alle punkter bortsett fra Whey protein. Her er det store forskjeller i kvalitet fra leverandør til leverandør. Tenker da særlig på at mange konsentrat er tilsatt mange stoffer som ofte ikke akkurat er topp for tarmfloraen i kroppen, uten å gå mer i detaljer på dette. I tillegg er det endel av pulverne som mangler enzymer som gjør at aminosyrene ikke blir tatt opp like effektivt i kroppen som i fra vanlig mat. Jeg for min del er laktoseintolerant og desverre finnes det få av de billigere pulverne som er gode på smak og passer til laktoseintolerante. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig på alle punkter bortsett fra Whey protein. Her er det store forskjeller i kvalitet fra leverandør til leverandør. Tenker da særlig på at mange konsentrat er tilsatt mange stoffer som ofte ikke akkurat er topp for tarmfloraen i kroppen, uten å gå mer i detaljer på dette. I tillegg er det endel av pulverne som mangler enzymer som gjør at aminosyrene ikke blir tatt opp like effektivt i kroppen som i fra vanlig mat. Jeg for min del er laktoseintolerant og desverre finnes det få av de billigere pulverne som er gode på smak og passer til laktoseintolerante. :(

Dersom du mener det er noen av disse man bør avstå fra, spesielle leverandører eller spesielle produkte fra enkelte leverandører, hadde ihvertfall jeg satt pris på å få vite det.

Har trent på og av i mange år før, men har nå begynt å trene seriøst, tenke kosthold etc. Har holdt på i god over ett halvt år nå. Ifm dete har jeg også begynt å bruke proteinpulver, kreatin etc. Har selvfølgelig gått i nybegynnerfella og gjort noen bomkjøp (carbo fuel, dog tror jeg dene er effektiv for opplading før konkurranser som birkebeinerrenet).

Så om noen har en formening, gi meg gjerne råd og vink i forhold til valg av produkter og produsenter. Dersom dere er redd form å disse produsenter i tråden tar jeg gjerne imot svar på PM.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du mener det er noen av disse man bør avstå fra, spesielle leverandører eller spesielle produkte fra enkelte leverandører, hadde ihvertfall jeg satt pris på å få vite det.

Har trent på og av i mange år før, men har nå begynt å trene seriøst, tenke kosthold etc. Har holdt på i god over ett halvt år nå. Ifm dete har jeg også begynt å bruke proteinpulver, kreatin etc. Har selvfølgelig gått i nybegynnerfella og gjort noen bomkjøp (carbo fuel, dog tror jeg dene er effektiv for opplading før konkurranser som birkebeinerrenet).

Så om noen har en formening, gi meg gjerne råd og vink i forhold til valg av produkter og produsenter. Dersom dere er redd form å disse produsenter i tråden tar jeg gjerne imot svar på PM.... :)

Ligger du unna 90+ fra Nutrisport og Vitality Line Whey-serien har du kommet langt. Et bra og billig proteinpulver som jeg kan anbefale er Whey 80 fra Gymgrossisten, koster kun 159,- for en kilo. Funker greit på smak også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger du unna 90+ fra Nutrisport og Vitality Line Whey-serien har du kommet langt. Et bra og billig proteinpulver som jeg kan anbefale er Whey 80 fra Gymgrossisten, koster kun 159,- for en kilo. Funker greit på smak også.

Takker, takker... Har brukt stort sett pf sine produkter til nå og kan vel ikke anneyenn å si meg fornøyd så langt på smak. Om effekten hadde vært anba med andre produkter vet jeg ikke så mye om, en har lyst å prøve å variere litt fremover for å se om jeg merker noen endringer i form, smak og ikke minst magereaksjoner.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke være Placebo :)

http://www.ergo-log.com/bcaasmaketraininglesstiring.html

(ja har nettop skaffet Bcaa, så søkte litt på det sist uke haha )

Tja... For det første er det en studie på rotter, hvor de muligens ga rottene urealistisk høye mengder BCAA?

For det andre så er det jo BCAA i proteinrik mat også :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Avansert" whey-proteinpulver: Her gjelder det samme som for "avansert" kreatin. Kjøp et billig proteinpulver som smaker godt. Om det heter isolat eller konsentrat er så godt som ubetydelig, og du merker bare forskjell på lommeboka, ikke kroppen.

Men 100g Herbalife proteinpulver er jo tilsvarende 3kg fra en annen leverandør....

;) ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo BCAA i vanlig mat også ;)

Å spise måltider som inneholder BCAA timer før trening vil ikke gjøre noe med nivået av stresshormoner 1 time ut i treningen på lik linje som å drikke BCAA underveis! Klar over at det ikke gjør underverker og er kjempe viktig! Men flere småfaktorer over tid vil kunne utgjøre noe mener nå jeg. Så er BCAA relativt billig også, og jeg bruker ikke mer enn 1 scoop (7,5g), så varer lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo BCAA i vanlig mat også ;)

Jepp, men de gjør ikke nødvendigvis det samme. Jeg er riktignok enig i at det er overkill å ta det mellom måltider.

Ref:

http://www.predatornutrition.com/Interview-With-Dr-Layne-Norton-Natural-Pro-Bodybuilder

http://www.reactivetrainingsystems.com/articles/nutrition/9165-bcaas-are-awesome

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 100g Herbalife proteinpulver er jo tilsvarende 3kg fra en annen leverandør....

;) ;) ;)

Jeg har vært selger hos herbalife for noen år siden, og fant ut at de snakket kunn bullshit når det gjalt produktene deres. Formula 1 (hovedproduktet deres) blir sagt at man kan spare så mye som tilsvarende 3000kr i mat for å få i seg like mye næring. Et av argumentene deres var at f.eks det innehold så og så mye jern og at man måtte spise så og så KRABBE for å få like mye jern. De tok å sammenlignet prisen på krabben med jerninnholdet i formula 1 fra herbalife...så ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...