Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dette er som et veldig vanelig emne, men ingen er tydeligvis enig. Jeg har hørt at 3-4 kg rene musker er det maksimale man kan legge på seg i løpet av ett år. Andre sier at det er ingen begrensninger, alt fra 8-12 kg+. Dette høres veldig usannsynlig ut da det er kjøtt vi skal legge på oss kjøtt og ikke vann/fett. Selv har jeg trent hard styrketrening 4 ganger i uka i ca 1 år og gått opp ca 4 kg.

I dag begynte jeg på et nytt program. Ben + skuldre Mandag, bryst + rygg Tirsdag, ben Torsdag og bryst+ rygg Fredag. ( rep 8-12 x 5 set). Skal holde meg på 3gr proteiner/ kg + så mye mat jeg klarer å spise. Sover 8 timer hver natt.

Er 180cm høy, veier 73 kg og 22 år.

Hvor mye muskler tror dere jeg kan legge på meg pr. mnd nå? Hvor mange kg muskler har dere lagt på dere pr. mnd eller året? :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6362-muskelvekst-per-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ufattelig mange variabler som påvirker mengden du legger på deg over en gitt periode. Ikke heng deg så mye opp i mengden, konsentrer deg heller om riktig(nok) mengde mat, riktig trening og nok hvile. Det finnes nok av informasjon å grave frem på forumet.

Følg heller med i speilet, det er der gleden ligger ;)

Det er ufattelig mange variabler som påvirker mengden du legger på deg over en gitt periode. Ikke heng deg så mye opp i mengden, konsentrer deg heller om riktig(nok) mengde mat, riktig trening og nok hvile. Det finnes nok av informasjon å grave frem på forumet.

Følg heller med i speilet, det er der gleden ligger ;)

Må si meg enig i det. Fokuserer på nok mat, hvile og trening og prøver å ikke å rote meg bort i den "subjektive junglen" ;) Har heller ikke dårlig tid, men liker at den tiden jeg bruker på dette er mest effektiv. Når det gjelder speilet, ser jeg definitivt de 4 kg jeg har fått på meg :D Grunnen til jeg startet denne tråden var at jeg hadde en diskusjon med noen medlemer på det studioet jeg trener på, etter at jeg viste frem det nye programmet. Men takk for svaret!

Må si meg enig i det. Fokuserer på nok mat, hvile og trening og prøver å ikke å rote meg bort i den "subjektive junglen" ;) Har heller ikke dårlig tid, men liker at den tiden jeg bruker på dette er mest effektiv. Når det gjelder speilet, ser jeg definitivt de 4 kg jeg har fått på meg :D Grunnen til jeg startet denne tråden var at jeg hadde en diskusjon med noen medlemer på det studioet jeg trener på, etter at jeg viste frem det nye programmet. Men takk for svaret!

Hehe, har selv rota meg bort der :p

Annonse

Man ser definitivt 4 kg ja! :) Men husk at det sannsynligvis bare er en brøkdel av disse 4 kiloene du har lagt på deg som er rein muskelmasse..

Jeg la på meg 15kg på et år med masse trening og bob-bob kosthold. Aner ikke hvor mye av dette som var muskler (2-3 kg kanskje?), men merker at kroppen har ganske mye overskudd å ta av nå når jeg leangainer. Ser tydelig forandring på kroppen selv om vekta står noen lunde stille.

Jeg tenkte aldrig over det.. Men for rundt 3 år siden veide jeg 76 og vekten har holde seg nogelunde dær +/- par kilo..Nå så veier jeg rundt 74kg og om du ser på loggen(side 1) så er det en okay forandring uten noe form for veldig systematisk trening i 2 år :)

Siterer en kompis på forumet

" Se for deg at du pakker inn 4kg kjøttdeig under huden"

Blir jo en del kjøtt av det :D

Jeg tenkte aldrig over det.. Men for rundt 3 år siden veide jeg 76 og vekten har holde seg nogelunde dær +/- par kilo..Nå så veier jeg rundt 74kg og om du ser på loggen(side 1) så er det en okay forandring uten noe form for veldig systematisk trening i 2 år :)

Siterer en kompis på forumet

" Se for deg at du pakker inn 4kg kjøttdeig under huden"

Blir jo en del kjøtt av det :D

Samme her.. Jeg økte veldig i vekt første halvåret. Begynte å trene i oktober 2010 på 63-64kg, og var vel godt over 70 allerede i februar. For meg virker det som om kroppen får helt sjokk og bare tar til seg alt den greier den første tiden. utover våren ifjor roa vektøkninga seg, og siden oktober ifjor har jeg gjerne lagt på meg bare 2-3kg.. men er likvel i denne tidsperioden jeg ser mest utvikling på kroppen.

På disse bildene skiller det kanskje 1-2kg max.. Derfor har jeg begynt å omtrent drite i vekt :D

img_3247-jpg.15737

IMG_2743.jpg

3-4kg er *mye*! For å visualisere 4kg kan man ta 10 pakker med kjøttdeig på benken. Forestill å spre det utover kroppen (nei, ingen kinky ideer, takk!) og forestill hvordan alt det ville sett ut som ekstra kjøtt under huden.

Selv et par kilo er god fremgang...

Fy fan Hans du har den drøyeste ryggen ever. GTFO. Får dårlig selvtillit. :p

Hvis jeg har lov å skyte inn et spørsmål her. Kan man med sikkerhet si man har økt i muskelmasse hvis man øker i vekter/antall kg man løfter? Hvis man ser bort fra teknikk!

Fy fan Hans du har den drøyeste ryggen ever. GTFO. Får dårlig selvtillit. :p

Hvis jeg har lov å skyte inn et spørsmål her. Kan man med sikkerhet si man har økt i muskelmasse hvis man øker i vekter/antall kg man løfter? Hvis man ser bort fra teknikk!

Nei. Du har også nevral adapsjon, der kroppen blir flinkere til å fyre nevroner. Men om du spiser bra og blir sterkere så vil kroppen før eller siden produsere sterkere muskelfibre (større muskler) for å kompensere...

Annonse

Nei. For det første går det ikke an å se bort fra teknikk, ihvertfall ikke i flerleddsøvelser. Det vil alltid være en (stor) faktor.

Det er også nevrale tilpasninger som kan øke styrke uten å øke muskeltversnitt. Rett og slett at en større andel av muskelfibre deltar.

Man ser definitivt 4 kg ja! :) Men husk at det sannsynligvis bare er en brøkdel av disse 4 kiloene du har lagt på deg som er rein muskelmasse..

Jeg la på meg 15kg på et år med masse trening og bob-bob kosthold. Aner ikke hvor mye av dette som var muskler (2-3 kg kanskje?), men merker at kroppen har ganske mye overskudd å ta av nå når jeg leangainer. Ser tydelig forandring på kroppen selv om vekta står noen lunde stille.

Jeg håper er muskler mestenparten av de kg. Har gått ned i fettprosent så ligger på ca 11% nå, vekten har stått på det samme i 3-4 mnd nå. Men skal ikke gi meg av den grunn ;) Mitt endelige mål er ca 85 kg med en fettprosent på 8-10 :)

Kan tenke meg at du forandret deg mye med 15 kg, til tross for at mye av det var vann og fett :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...