Gå til innhold

Tips til gode marinader


Gjest aaa

Anbefalte innlegg

Som i Kjetils burgertråd er jeg ikke interessert i "sunne" marinader spesifikt. Jeg mener det meste er sunt i moderate mengder, så jeg er interessert i noe godt.

Bakgrunnen er at jeg skal kjøpe meg et sous vide-sett, der jeg tilbereder masse kjøtt om gangen og fryser ned ferdiglaget. Da er det bare å varme opp senere og lage stekeskorpe før serveringer.

Så...anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Marinade for laks (kan sikkert brukes for andre typer kjøtt også):

Valgfri olje (velg en med god kvalitet)

2 hvitløksfedd

Himalayasalt

Basilikum

Persille

Sitronpepper

Paprikakrydder

Saften av en halv lime

Mengden krydder tilpasset etter slump. Haha, eller etter eget ønske, som man så fint kan kalle det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marinade for laks (kan sikkert brukes for andre typer kjøtt også):

Takker! Skal sette det på listen over marinader jeg skal prøve. Laks kan man i hvert fall ikke sous vide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva sous vide betyr, men jeg bruker den samme på kylling og - om det hjelper? :p

I sous vide vakumpakker man kjøttet og langtidskoker det på kjernetemperaturen man ønsker at kjøttet skal ha ved servering. Da bryter man ned mye av bindevevet og sitter igjen med ekstremt mørt kjøtt. I tillegg skader man ikke proteinet, slik man gjør med høyere temperaturer.

Før servering lager man kjapt en stekeskorpe slik at det "ser penere ut"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du kan ha laks i stekeovnen på 60-70 grader i 20-25 minutter (for 125g skiver) - da skiver den seg og er gjennomstekt, men ikke med den vanlige stekesmaken, hvis du forstår hva jeg mener?

Når vi snakker sous vide snakker vi 12-24 timer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker sous vide snakker vi 12-24 timer :)

Jeg vet, tenkte bare å komme med et forslag til hvordan du kan få samme resultat med fisk, selv om det ikke er sous vide. Sous vide er fantastisk, men slik kan du få "sous vide-fisk", selv om det ikke kan kalles sous vide... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, tenkte bare å komme med et forslag til hvordan du kan få samme resultat med fisk, selv om det ikke er sous vide. Sous vide er fantastisk, men slik kan du få "sous vide-fisk", selv om det ikke kan kalles sous vide... ;)

Ok, takk :) Jeg spiser ikke fisk her sørpå uansett, så får prøve neste gang jeg reiser nordover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...