Gå til innhold

Forbrenner løping på tom mage mest fett?


Anbefalte innlegg

Jeg pleier å løpe intervaller og jogge om hverandre. Kommer opp i høy puls, og holder vanligvis ikke på lengre enn ca. 45 min, da dette er veldig slitsomt. Målet er å forbrenne mest mulig fett. Ser at mange "sverger" til powerwalks og løping på tom mage fordi det da vil gå rett på fettreservene, f.eks. i stedet for mat man har har spist for to timer siden. Stemmer dette, eller har det ingenting å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vell en myte at man forbrenner mer fett om morgenen på tom mage. Det de fleste sier er jo at glykogenlagerne er tomme og kroppen går derfor rett på fettreservene, men så lenge du sover og ikke gjør alt mulig annet om natten vil jo lagerne uansett være fulle.

Trur du kan google det også, mener det er en del artikler rundt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell en myte at man forbrenner mer fett om morgenen på tom mage. Det de fleste sier er jo at glykogenlagerne er tomme og kroppen går derfor rett på fettreservene, men så lenge du sover og ikke gjør alt mulig annet om natten vil jo lagerne uansett være fulle.

Trur du kan google det også, mener det er en del artikler rundt det :)

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest RogerAJ

Hvis man gjør ting riktig dagen før, så er cardio på tom mage absolutt det beste!. Som kroppsbygger, så inntar jeg aldri karb etter kl 8 på kvelden, og som resultat av dette, så er glykogenlagrene mine tomme når jeg våkner om morgenen!. Spiser man mye karb rett før man legger seg, så vil resultatet bli noe helt annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man gjør ting riktig dagen før, så er cardio på tom mage absolutt det beste!. Som kroppsbygger, så inntar jeg aldri karb etter kl 8 på kvelden, og som resultat av dette, så er glykogenlagrene mine tomme når jeg våkner om morgenen!. Spiser man mye karb rett før man legger seg, så vil resultatet bli noe helt annet :)

Som hva da?

Det er flere her som spiser karbs rett etter trening og som siste måltid før de legger seg, også kjent som biorytmediett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RogerAJ

Resultatet vil bli noe annet, fordi man da vil ha glykogen i lagrene når man våkner!!. Spiller jo ingen rolle på noen annen måte, enn at man vil bruke opp glykogenet under morgencardioen, istedenfor å gå rett på kroppens fettlagring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Resultatet vil bli noe annet, fordi man da vil ha glykogen i lagrene når man våkner!!. Spiller jo ingen rolle på noen annen måte, enn at man vil bruke opp glykogenet under morgencardioen, istedenfor å gå rett på kroppens fettlagring ;)

Jojo, men en del studier viser jo at å trene på tomme glykogenlagre ved morgencardio ikke har noen fordeler kontra kardio senere på dagen når man har fyllt opp glykogenlagrene, hvordan stiller du deg til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RogerAJ

Under konkuranse dietter, så har jeg inntil 3 timer cardio hver dag, så jeg opplever å prøve ut begge deler!. Morgencardioen på tomme lagre er ofte mindre intensiv, pga lite energi, mens de senere carioene ofte fører til høyere intensitet, og derfor føles også resultatet bedre :). Mener ikke å si at cardio på tom mage er noe bedre enn annet, og her er mange kroppsbyggere uenige med hverandre også..., det som uansett er fakta, er at cardio forbrenner kalorier, uansett når på døgnet det blir utført ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glykogenlagrene er nok langt i fra tomme etter kun en natts søvn (kroppen lagrer 300-500g i musklene) :). Glykogenet i leveren vil derimot være noe redusert, men også dette bruker lang tid på å bli helt tomt (rundt 28 timer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under konkuranse dietter, så har jeg inntil 3 timer cardio hver dag, så jeg opplever å prøve ut begge deler!. Morgencardioen på tomme lagre er ofte mindre intensiv, pga lite energi, mens de senere carioene ofte fører til høyere intensitet, og derfor føles også resultatet bedre :). Mener ikke å si at cardio på tom mage er noe bedre enn annet, og her er mange kroppsbyggere uenige med hverandre også..., det som uansett er fakta, er at cardio forbrenner kalorier, uansett når på døgnet det blir utført ;)

Jeg har faktisk motsatt effekt, MEN det kan være fordi jeg ikke spiser særlig mye karbohydrater og kroppen dermed utnytter fettet som energi bedre og at jeg dermed kan trene med full intensitet også på "tom" mage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RogerAJ

Smak og beghag :). Jeg trenger mye karb når jeg trener tungt, og på tom mage fungerer jeg mildt sagt dårlig, hehehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glykogenlagrene i muskelvev brukes utelukkende som energi lokalt i muskelen, så med mindre du trener etter siste måltid med karbohydrater, vil disse ikke være tomme om morningen.

Hva du forbrenner under trening har ingenting å si for hva du forbrenner totalt i løpet av dagen. Om du forbrenner fett under trening, så forbrenner du karbohydrater senere på dagen, og motsatt. Ved å trene i "fettforbrenningssonen" så oppnår du bare at du bruker mindre energi totalt på treningen, og med så lav intensitet får du heller ikke noe utbytte i form av bedre oksygenopptak, som er den viktigste enkeltfaktoren for fettforbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RogerAJ

Veldig enig i den,... det man dytter i seg må forbrennes på en måte, enten det er under eller utenom trening :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg har forstått det, så er 1 times kardio før frokost "unødvendig" for normale personer og det burde heller fokuseres på kosthold.

Men har du lav fett % fra før og prøver å komme enda lavere er dette kanskje en ok måte for å fjærne "stubborn fat". Dietten dagen før vil også ha noe å si for effekten.

http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/fasted-cardio-and-fat-loss-qa.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...