Gå til innhold

Problem: Konstant sulten og trøtt - unormal?


Casjin

Anbefalte innlegg

Ja, jeg er et matvrak uten like. Spiser ganske så sunt og helst laga fra bunnen av. Spesielt på ettermiddag/kveldstid kan jeg fort bli sulten, gjerne etter en times tid jeg allerede har spist. Er veldig glad i bakst og dessert, og foretrekker egentlig dette framfor middag, men spiser heldigvis ikke slik. Tar multivitaminer og omega 3-6-9. Har ingen påviste sykdommer, annet enn kronisk urticaria.

Når jeg spiser sunn mat som CC, tunfisksalat, sunn middag så føler jeg at jeg "mangler" noe, eller går glipp av noe usunt eller at jeg må spise mer av dette sunne og det gjør at kcalinntak går i balanse med kcal forbruk og at jeg ikke går ned i vekt. En venninne av meg sier at hun ofte glemmer at hun er sulten og klarer seg halve dagen uten at hun spiser, noe jeg aldri kunne klart. Samme sier typen, han spiste nettopp sitt første måltid nå kl 20.00 i kveld!! Jeg tenker på mat store deler av dagen, helst fordi det smaker bra. Jeg veide 75 kg for 1 år siden ( er 177 cm høy), da røykte jeg som en svamp (mye kjederøyking), spiste yoghurter proppet full i sukker, sjokolader, pommes fries og pølse. Nå spiser jeg CC, kyllingfilet, dropper brød og poteter og denslags og spiser grønnsaker til den store gullmedalje og trener. Alikevel veier jeg mer nå, 80 kg. Veier avogtil 78-79 , men dette er kun vann og mageinnhold som minkes..Ja, jeg vil si jeg har stor fett prosent, men det er også en god del muskler under der. :thumbsup:

Her er en typisk dag...

Frokost: havregrøt med kanel, smør og sukrin, eller husmannknekkebrød med CC

Lunsj: tunfisksalat, eller kyllingwok, eller CC med kanel og sukrin, eller knekkebrød med CC, gressløk og tomat

Middag: kyllingfilet med brokkoli eller karbonadedeig bolognese (tomatpure, hakkatomater, løk og hvitløk) med brokkoli.

Måltid etter middag: en del vaniljekesam med bær

Måltid nr 2 etter middag: "cravings etter mer mat!" - yoghurt, frukt, mer vaniljekesam og bær, gjerne resten av boksen!!

Kvelds: to knekkebrød med CC eller mager salami med majones og agurk

Idag har jeg spist:

Frokost: omelett med pepperoni og brokkoli + cottage cheese vedsiden av (mettende!!)

MM: Et eple

Lunsj: en såkalt baconburger på skolen (rundtstykke med noe type hjemmelaget hamburger)

MM: En Q-melk sjokolademelk og en god del yoghurt naturell i en skål

Middag: Lakserull ( Rapidblad, røkelaks, asparges og litt majones, formet som en rull)

Kvelds: en liten skål med yoghurt naturell

Synes spesielt at måltidene etter middagene blir hyppige, noe jeg synes er rart når jeg klarer meg fint på dagtid og føler meg flink der.

Har lest at en del har gått ned en del ved bruk av Allevo shakene, hvordan er disse?? Selv har jeg Prozyme fra TN i jordbær, men klarer bare drikke 1-2 til dagen pga jeg synes de er så mettende og tykke i konsistens, dette med 30 g. Kan jeg minske grammene uten å bli fort sulten igjen? Disse skal jo egentlig ikke være måltidserstattere, men proteintilskudd. (Mealtech smakte ikke godt så sendte i retur og fikk penga igjen)

Er fulltidsstudent så det blir mye sitting dessverre. Prøver å trene 3 ganger i uken (RYP) og gjerne mer om jeg har ledig tid, men prioriterer skole og jobb her. Trener helst ikke etter klokken 3 da det pøser på med folk på treningssenteret (har mye fri fra skolen for tiden som gjør at jeg kan trene tidlig), og jeg er søvnig og blodsukkernivået mitt er lavt etter skole som gjør at jeg bare går rett hjem. Er veldig mye trøtt og sover som oftest littegrann på dagtid.:sleep:

Er en del trist fordi jeg føler at jeg ikke lever opp til forventingene til meg selv, går ikke ned i vekt, og jeg sammenligner meg mye med andre, som jeg tror river en del av meg psykisk. Jeg klarer ikke pushe meg selv nok og jeg trenger egentlig hjelp til å klare dette, så har dere noen tips? Finnes det noe type sultnedsettende kosttilskudd, kjerringråd eller noe? Hadde definitivt gjort nytten for meg :p

Nå ble dette egentlig litt personlig og langt innlegg, men definitivt et problem jeg trenger råd om. Flere som har det på samme måte? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge har du spist det du gjør nå? Hvordan sover du og hvordan er stressnivået? Hadde jeg vært deg ville jeg spist det samme hver dag (makrosammensetning og kcal) og etter en uke tatt en evaluering. Du veier nå 80kg, men hvordan er kroppssammensetningen? Det er jo dette som er interessant, og særlig når du er såpass ny med styrketrening er nok det meste av det muskler. Hold ut, for det virker som om du gir kroppen nok næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, det kan være mange faktorer som spiller inn, og det trenger ikke nødvendigvis være kostholdet som er problemet (søvn, totalbelastning i hverdagen, stress er faktorer som kan påvirke). Men for å finne ut om det er noe ved kostholdet som kan bedres så er det flere ting du kan gjøre:

- Først og fremst ville jeg ha funnet ut hva du faktisk får i deg. Skriv ned hva du spiser over en liten periode og finn ut hvor mange kcal, proteiner, karbohydrater og fett du inntar.

- De tegnene du beskriver er ganske like på hvordan jeg har opplevd det dersom jeg over en periode har hatt for fettfattig kost. Da er det veldig vanlig at man blir konstant fysen og går litt med den "aldri helt mett eller tilfreds"-følelsen, til tross for at matinntaket (i mengde) er ganske stort. Nå ser det jo ut som du iallefall får i deg noe fett, men jeg vet jo ikke hva du har spist de andre dagene :)

- Det kan også være at du mangler vitaminer/mineraler, jern etc. (jeg har ikke så god greie på alle symptomene der, så dette ble ren gjetting fra min side).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det omtrent slik selv. Jeg var sulten hele tiden, og ble kjempestresset om jeg ikke fikk mulighet til å spise når jeg ville (type lange møter på jobb...).

Det som hjalp helt enormt var å begynne på periodisk faste. Jeg trodde aldri det kunne være noe for meg, for jeg våknet jo og var helt utsultet og lå og ventet på at klokken skulle ringe så jeg kunne spise frokost om morgenen. Men det jeg merket var at sulten gikk over når jeg begynte å jobbe og "glemte" at jeg var sulten. Nå spiser jeg ikke noe før kl 11.30, og da er jeg ikke sulten engang, jeg spiser bare fordi det er da det er lunsjpause på jobben. Nå kan jeg unne meg et stort måltid om kvelden, så jeg slipper å sitte og være fysen om kvelden og må legge meg småsulten. Utrolig deilig! Jeg føler så og si aldri sult lenger. Jeg kjører 24-timers faste et par-tre dager i måneden, og det er null problem. Det er så utrolig deiligå ikke være "slave" at maten lenger. Jeg MÅ ikke spise hver 3 time, det går helt fint om noen booker laaange møter midt i lunsjtiden, og jeg kan spise -både- havregrøt OG bær med cc+kesam til kvelds uten å overskride kalorigrensen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fint å høre at flere har det slik! Tror faktisk jeg får for lite fett i maten min, for jeg ble utrolig fort mett av den lakserullen i går, og den inneholder jo en del fett. Tror mye er psykisk også.. "nå er klokka så så mye og nå bør jeg spise noe, liksom." Takk for råd. Skriver ned hva jeg spiser osv, men fokuserer mest på kcal og ikke på sammensetningen av maten, noe jeg gjerne bør fokusere mer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sammensetningen av det jeg spiser er vel i hovedsak knyttneveprosjoner. 1 kyllingfilet, og gjerne en halv bukett med brokkoli. ca 100 g cottage cheese osv.. så spiser ikke for mye heller. tror det kan være lurt å ha samme kcal sammensetning hver dag ja, ikke 1500 ene dagen og 1900 andre dagen, at det skaper ubalanse og ikke vektnedgang. får prøve å ha lik kcal sum i slutten av dagen i flere dager, og ikke 100-200 kcal over. blir fort litt mer mat hvis jeg føler meg umotivert eller sliten. :(

takk for hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kutte ned på måltidsfrekvensen og heller spise større måltider? Da går du bare sulten litt av dagen, isteden for hele dagen.

Det gjør ingenting om dagene er ujevne, det er totalt antall kcal (feks i slutten av uka) som er avgjørende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med det samme som deg, føler ikke at jeg går ned i vekt...

Jeg derfor alle måltidene mine på www.mylog.no (gratis) og skjønte fort hvorfor vekten stod stille ;) Mye for mye karbo ifht hva jeg skal ha. Jeg ser du spiser en del knekkebrød, jeg fikk meg DEN a-ha opplevelsen når jeg logget knekkebrødene jeg spiste ila en dag, ca deg samme som deg. Nå har jeg kuttet dem ut, og ting går mye bedre :)

Men du, du er ikke gravid da? Siden du er så trøtt og fysen mener jeg...?

www.mylog.no har både treningsdagbok og kostholds dagbok, kjempe greit å kunne logge alt <ahttp://forum.fitnessbloggen.no/uploads/emoticons/default_smile.png' alt=':)'> Om du bare vil ha kosthold, så er www.diett.no et bra valg også :)

Ble kort dette her, men Minstemann hyler etter mat, så da er det bare en ting som gjelder, frem med puppen fortere enn fy:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner meg veeeldig igjen her (skrev akkurat eget innlegg hvor jeg søker hjelp til hvordan å legge opp kostholdet etter jeg har gått på psmf - for nå er sultfølelsen nesten helt borte, og det er helt fantastisk å slippe å konstant tenke på mat og være sulten hele tiden!). Med andre ord, jeg har ikke så mange tips - men jeg har noen. Utenom det du skriver om sult har jeg også strevd mye med å være sliten og trøtt konstant - og det til tross for jerntilskudd, tilstrekkelig med søvn, moderat aktivitet osv. Så jeg tror at mye/feil karbohydrater kan ha noe å si i dette tilfellet (hvertfall for meg). Det å starte dagen med karbohydrater gjør alt verre (og SÆRLIG om det er et søtt måltid ala havregrøt..) for meg hvertfall - utsett dem til kvelden/etter trening. Jeg kan legge nedpå store mengder brød, frukt, bær, til og med kesambokser... osv og fortsatt ha "mat-/søtsug" etterpå selv om magen er mett. Heller større og få måltider istedet for små og mange - det trigger hvertfall bare ennå mer sult hos meg. Noe bortimot periodisk faste har også hjulpet meg litt - det hjelper på å spise en stor frokost kanskje i 12-1 tiden istedet for å begynne å spise allerede når man har stått opp. Jeg selv brukte denne taktikken når jeg jobbet et sted med ekstremt tidlige arbeidstider (jeg måtte opp halv fem), og det funket faktisk bra! Lettere å holde seg for å spise også om man vet man har et stort og godt måltid å kose seg med:) Startet dagen med kanskje karbonadedeig og avokado, ost, egg, etc (og fylte opp magen med et tonn isbergsalat i tillegg). Et siste tips må bli NOK SØVN :)

Jeg har i det siste lest mye om metabolsk typebestemmelse (siden sultfølelsen så drastisk ga seg på psmf, NOE i kostholdsendringen må jo ha gitt utslag!), og kommet fram til at jeg nok er en parasympatisk dominant, som fungerer ypperlig på mye proteiner, endel fett og relativt lite karbohydrater. Kanskje du er samme typen? Legger ved noen linker her jeg :)

http://runereiersen.com/ALTERNATIV/05 Metabolsk typebestemmelse.pdf

http://myrevolution.no/s/advanced-concept-kosthold-v2-0/http://myrevolution.no/s/biorytme-dietten/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...