Gå til innhold

Teknikk benkpress og nedtrekk


hoppsann

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ligger helt flat når jeg kjører benk. vet ikke om det er rett eller feil :S

Btw, skulle gjerne hatt en sånn benk der jeg trener :D

Styrkeløftere kjører med skikkelig spenn i ryggen slik som hun gjør. Ellers skal jeg ikke komme med noen tilbakemeldinger. Suger i benk selv, så :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så jeg gjør det ikke feil om jeg ikke er svai i ryggen?

Det kommer an på hva du vil trene. Om du vil løfte maks, så spenn opp. Da bruker du lats, mage og ben til å løfte i tillegg til at du gjør løftebanen kortere ved å skyte opp brystet. Om du skal bygge masse er det bedre å ligge flatt og isolere brystet. Alt til sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalt sett mener jeg Rippetoe er mannen for alt som er av baseøvelser. Det er dog to måter å kjøre benk på, hvor den ene strengt tatt er mindre baseøvelse enn den andre. Styrkeløft bruker mange flere muskler og er "mest baseøvelse", mens kroppsbygging forsøker å isolere bryst mest mulig. Videon under illustrerer det ganske greit.

For min del kjører jeg lave repetisjoner med høy vekt med bena i bakken for maks stødighet, mens jeg på høyere repetisjoner ofte kan ha bena både på benken og fritt i luften (90 grader i hofte og knær) for å jobbe med ballansen i sidene av brystet. Med bena i bakken holder man ballansen omtrent uansett om man løfter mer med ene siden enn med andre, mens man med bena fritt veldig fort merker om man løfter skeivt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbakemeldinger til forbedring ønskes!

Benkpress.

Nedtrekk.

Hvis man skal ha maksløft så kan man kjøre den teknikken der, men hvis man skal bli sterkere så anbefaler jeg at man ligger flat med føttene godt plantet i bakken.

Grunnen til at styrkeløftere har den buen de har på stevner er fordi at avstanden bryst - stang blir mindre og man får mye mere "trøkk"/eksplosivitet ved denne teknikken.

Jeg kjører ofte repetisjoner med føttene oppe, det vil da si ha en sittende stilling i liggende posisjon, det er meget tungt og fin måte å bli sterkere på. også hvis man stagnerer på kiloene.

Nedtrekk så skal man IKKE ta stangen bak hodet, ved at du ikke gjorde det der, men sier det uansett :) man skal ikke trene på en måte som er unaturlig for muskler og ledd. Ved nedtrekk så skal man kjøre stangen ned så man ser over stangen, merk deg et fast punkt foran deg og stopp når du kan se det punktet. Du skal sitte i en 90graders posisjon når du trekker ned, er for mange som "jukker" på nedtrekk ved at de trekker hele overkroppen bakover. Forestill deg at du tar hangups så blir det lettere å forestille seg. Nedtrekken din så fin ut fra det man kunne se, men er mere aktuell å se på nedtekk fra en sideposisjon for å bedømme om man sitter korrekt.

Det er iallefall det jeg kunne se å kommentere :)

Men det er like mange forskjellige teknikker som florerer i miljøet og mange har sin egen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...