Gå til innhold

Dør man av for lite proteiner? HEHE.


kimz

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

äta bör man, annars dör man..

Det var ikke det som var spørsmålet hans. dette var om PROTEINER.

I ekstreme tilfeller der man mangler proteiner, kan man få mangelsykdommer, slik vi ser hos barn i hungersnød som har tynne bein og stor mage.

- De aller, aller fleste i vår del av verden får i seg nok proteiner til å holde seg friske, sier Borchsenius, som legger til at noen med fordel kunne økt andelen av proteinrik mat de spiste og heller kuttet litt ned på inntaket av karbohydrater.

- Barn må ha proteiner for å vokse normalt. Viktige hormoner og enzymer i kroppen består også av proteiner, så UTEN proteiner kan vi rett og slett ikke leve, sier klinisk ernæringsfysiolog, Cathrine Borchsenius.

Kwashiorkor er en sykdom som oppstår når det er et alvorlig protein mangel i kostholdet som kan føre til mental retardasjon og død.

For alle voksne kvinner, er 46 gram protein vurdert en tilstrekkelig mengde protein inntak daglig. For voksne menn, er 56 gram protein er nødvendig. Barn opp til en alder av 9 krever 34 gram protein. Forholdene beskrevet ovenfor hovedsakelig forekommer hos barn som får mye mindre enn 34 gram

Er ikke helt sikker på det om å dø for lite proteiner. men er man nede i 20g- i proteiner, kan det gi dårlige effekter på kroppen, hvis det går for langt, som f.eks i u-land, der de har lite tilgang på mat, har det vært tilfeller der barn og voksne har dødd av underærnering. men da har de fått for lite av alt, karbs,fett og proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes essensielle aminosyrer (det proteiner er bygget opp av) på lik linje med essensielle fettsyrer som kroppen må ha for at celler, organer etc skal fungere optimalt. En annen ting er jo energi

Menneskekroppen er en overlevelsesmaskin og den best tilpasningsdyktige arten som finnes, så det skal endel til før man stryker med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes essensielle aminosyrer (det proteiner er bygget opp av) på lik linje med essensielle fettsyrer som kroppen må ha for at celler, organer etc skal fungere optimalt. En annen ting er jo energi

Menneskekroppen er en overlevelsesmaskin og den best tilpasningsdyktige arten som finnes, så det skal endel til før man stryker med.

De aminosyrene som kroppen ikke produserer selv, er ikke de mulig å få med annen mat uten proteiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De aminosyrene som kroppen ikke produserer selv, er ikke de mulig å få med annen mat uten proteiner?

Fullt mulig, alt av proteinrike og proteininnholdige matvarer derav noen flere og færre type aminosyrer enn andre i forskjellige matvarer.

Ellers hadde vi ikke levd lenge nok til å engang finne opp proteinpulver.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man må ned i svært lave mengder proteiner over lengre tid for å bli syk av det, eller i verste fall dø. Har faktisk selv spist veldig lite proteiner før inntil nylig (da jeg begynte å trene styrke og innså at proteiner er viktig for fremgangen). Spiste ingenting kjøtt og knapt noe animalske/meieri-produkter (litt ost på skiven eneste). Fikk jo litt i meg, men var nok ikke oppe på nivå med anbefalt mengde for kvinner (ref. innlegg i tråden her som anslo det). Har aldri vært syk eller slapp pga det. Alt har vært i tipptopp stand når jeg har målt hos lege.

Eneste grunnen til at jeg nå er bevisst på å få i meg mer er fordi jeg vil ha muskler. Kroppen greide seg helt fint med få proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man må ned i svært lave mengder proteiner over lengre tid for å bli syk av det, eller i verste fall dø. Har faktisk selv spist veldig lite proteiner før inntil nylig (da jeg begynte å trene styrke og innså at proteiner er viktig for fremgangen). Spiste ingenting kjøtt og knapt noe animalske/meieri-produkter (litt ost på skiven eneste). Fikk jo litt i meg, men var nok ikke oppe på nivå med anbefalt mengde for kvinner (ref. innlegg i tråden her som anslo det). Har aldri vært syk eller slapp pga det. Alt har vært i tipptopp stand når jeg har målt hos lege.

Eneste grunnen til at jeg nå er bevisst på å få i meg mer er fordi jeg vil ha muskler. Kroppen greide seg helt fint med få proteiner.

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dø om du ikke får proteiner over lengre tid, har vist seg av senere forskning ( orke ikke finne kilde ) at fangene i konsentrasjonsleirene under 2 Verdenskrig døde av protein mangel. De fikk ca. 1100kcal dagen, men fra suppe som kun inneholdt karbohydrater.

Så kompisen din har litt rett, om du tenker 0 proteiner på snakk om år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dø om du ikke får proteiner over lengre tid, har vist seg av senere forskning ( orke ikke finne kilde ) at fangene i konsentrasjonsleirene under 2 Verdenskrig døde av protein mangel. De fikk ca. 1100kcal dagen, men fra suppe som kun inneholdt karbohydrater.

Så kompisen din har litt rett, om du tenker 0 proteiner på snakk om år.

Hva med i et norsk kosthold da? Det er vel ytterst umulig hvis man ikke går inn for å spise minst mulig proteiner på flere år?

må legge til:

Leveforholdene i Auschwitz var ekstreme. Fangene sov i køyesenger med 3 etasjer. Det lå 4-6 personer i hver etasje, altså 12 – 18 i hver seng. I de fleste sengene var det høy eller såkalte ”madrasser”. Maten de fikk var lite, ca en liter kokte grønnsaker, 300-350 gram rugbrød, 30 gram margarin, 20 gram pølse og litt te. Det vil si ca 1500 kalorier, så mange døde eller led av matmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PEM - protein energy malnutrition - er en vanlig tilstand i u-land der man ikke har god tilgang på proteinrik mat.

Å angi proteinbehov etter alder og kjønn blir helt feil, da det er kroppsvekten som avgjør. Det er stor enighet om at 0,8g/kg kroppsvekt er minstebehovet for protein for et voksent menneske. For et lite barn er behovet per kg kroppsvekt større, siden disse skal bygge opp mer kroppsmasse enn en voksen person skal. Dette betyr ikke at man blir syk om man ikke når dette på noen dager, men om man ligger under dette over tid så øker sannsynligheten for å utvikle PEM.

Kroppen vil alltid klare seg lenge med minimalt med proteiner gjennom kosten, men den vil da bryte ned muskelvev for å få tilgang på aminosyrene den trenger til livsviktige funksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...