Gå til innhold

Hva er det jeg ikke skjønner?


Anbefalte innlegg

Man skal ligge i underskudd med 500kcal daglig (500x7=3500kcal = 0,5 kg vektnedgang i uken)

Jeg er jente, veier 68, er 171cm, og 23 år, trener styrke 3 ganger i uken og cardio 3 ganger i uken.

Bassalstoffskiftet mitt er på 1473kcal, og jeg trener hver dag, så da er energibehoved mitt 2578

Skal jeg trekke av 500kcal fra 2578, og spise rundt 2000kcal da? For jeg ligger på rundt 1600kcal hver dag så det er jo rett over bassalstoffskiftet mitt. Hvorfor går jeg ikke ned i vekt når jeg ligger 1000 i underskudd bare i MAT? Forbrenner jo også minst 500kcal hver dag på trening, men går ikke akkurat stabilt ned i vekt hver uke... Spiser jeg for lite? Eller hva er det jeg ikke skjønner?? Kan noen forklare meg dette på en enkel måte? *fortvilet* :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ligger alltid på et enormt kaloriunderskudd, uten at det gjør noe som helst for vekta mi. Har vel heller motsatt effekt. Kanskje du skal prøve å øke litt på kaloriene? På et visst punkt går jo kroppen inn i sparemodus og lagrer opp til sultkatastrofe. Kanskje det er det din kropp gjør? Vet hvertfall at det er det min kropp gjør. Jobber med å øke inntaket. Jeg har ingen god peiling på dette, men det var det første som slo meg.. :) Forresten så veier jo muskler mer enn fett, og det kan jo tenkes at du bygger mer muskler og forbrenner mer fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ligge i underskudd med 500kcal daglig (500x7=3500kcal = 0,5 kg vektnedgang i uken)

Jeg er jente, veier 68, er 171cm, og 23 år, trener styrke 3 ganger i uken og cardio 3 ganger i uken.

Bassalstoffskiftet mitt er på 1473kcal, og jeg trener hver dag, så da er energibehoved mitt 2578

Skal jeg trekke av 500kcal fra 2578, og spise rundt 2000kcal da? For jeg ligger på rundt 1600kcal hver dag så det er jo rett over bassalstoffskiftet mitt. Hvorfor går jeg ikke ned i vekt når jeg ligger 1000 i underskudd bare i MAT? Forbrenner jo også minst 500kcal hver dag på trening, men går ikke akkurat stabilt ned i vekt hver uke... Spiser jeg for lite? Eller hva er det jeg ikke skjønner?? Kan noen forklare meg dette på en enkel måte? *fortvilet* :(

Hvor lenge har du holdt på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke brus eller saft eller juice, kun fun light. Men er det for mye med nesten 1000kcal i underskudd? Holdt på siste halve året, har gått ned ca 6 kg. Men nå siste uken gikk jeg plutselig opp et kg.. Men er det mulig at jeg spiser for lite og at det blir sparebluss som alle snakker sånn om? Eller vil jeg gå ned mer stabilt om jeg ligger på rundt 2000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke brus eller saft eller juice, kun fun light. Men er det for mye med nesten 1000kcal i underskudd? Holdt på siste halve året, har gått ned ca 6 kg. Men nå siste uken gikk jeg plutselig opp et kg.. Men er det mulig at jeg spiser for lite og at det blir sparebluss som alle snakker sånn om? Eller vil jeg gå ned mer stabilt om jeg ligger på rundt 2000?

Bruk målebånd. det kan hende du tar av deg fett. men muskler veier også endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drikker ikke brus eller saft eller juice, kun fun light. Men er det for mye med nesten 1000kcal i underskudd? Holdt på siste halve året, har gått ned ca 6 kg. Men nå siste uken gikk jeg plutselig opp et kg.. Men er det mulig at jeg spiser for lite og at det blir sparebluss som alle snakker sånn om? Eller vil jeg gå ned mer stabilt om jeg ligger på rundt 2000?

Vel, det hender jeg ser 4 kg forskjell på vekta med kun en dags mellomrom. I går var jeg f. eks. både 86 og 90 kilo :).

Det er riktig nok ei gammel vekt, men i tillegg avhenger det av hvor mye vann kroppen binder, når du har spist, drukket osv. Veide du deg bare en gang?

Dessuten gir målebånd deg en bedre indikasjon på fremgang som Zondre sier, ettersom du kanskje har bygd litt muskler og kvittet deg med fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også se 4-5 kilo forskjell på vekta fra dag til dag. Beste dagen å veie seg på er etter en skikkelig fyllekule :p

Merker selv at jeg gjerne ikke går ned 1kg i uka selvom jeg er i "riktig" underskudd, det kan fort ta 2-3 uker før resultatene vises på vekta, så er viktig å ta det litt med ro mentalt. Står man fast lenge så bør man vurdere å gjøre noe. Særlig om man har ligget i underskudd lenge bør man vurdere å øke inntaket en liten stund, gjort det selv nå og da begynte ting å skje igjen, både ved at jeg har økt styrke og vekta har gått ned :)

Måle seg kan være en god idé om du blir stressa av vekta!

Får du i deg nok protein? Mye fett, lite karbo? mye karbo, lite fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke brus eller saft eller juice, kun fun light. Men er det for mye med nesten 1000kcal i underskudd? Holdt på siste halve året, har gått ned ca 6 kg. Men nå siste uken gikk jeg plutselig opp et kg.. Men er det mulig at jeg spiser for lite og at det blir sparebluss som alle snakker sånn om? Eller vil jeg gå ned mer stabilt om jeg ligger på rundt 2000?

Etter et halvt år på diett så er det på høy tid å ta en pause. Følg planen i artikkelen her for å trappe opp igjen kaloriene:

http://myrevolution.no/s/hva-du-ma-gjore-nar-du-ikke-gar-ned-i-vekt-pa-lite-mat-og-mye-trening/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke brus eller saft eller juice, kun fun light. Men er det for mye med nesten 1000kcal i underskudd? Holdt på siste halve året, har gått ned ca 6 kg. Men nå siste uken gikk jeg plutselig opp et kg.. Men er det mulig at jeg spiser for lite og at det blir sparebluss som alle snakker sånn om? Eller vil jeg gå ned mer stabilt om jeg ligger på rundt 2000?

Nei det er ikke for mye med 1000 i underskudd, Man går bare ikke opp i vekt av høyt underskudd som du har.men jeg skal fortelle deg noe snodig;)

Jeg gjorde det likt som deg i mange mndr...men gikk ikke ned til tross fort at jg hadde et stort underskudd og trente masse. Så kom jeg inn hit og fikk masse kunnskap og forandret kostholdet og kuttet ut snop. Spiser rent og proteinrikt nå. dvs masse grønnsaker,salat,magerkesam ,cottage cheese,bær,litt frukt,kylling filet,svinefilet,laksefilet,torskefilet,karbonadedeig,kyllingkjøttdeig ,egg ,masse digg urter og krydder,kcalfri dressinger hvis jeg har behov for slikt,hjemmelaget lavkarbobrød,boller,knekkebrød(høyt proteininnhold i all mat og til all måltider.) og proteinbakst for kos. ALL mat uten sukker og mye kalorier. Bruker LITT fiberrik ris,couscous eller bulgur/byggris på treningdager til middag,men det er snakk om en ss eller to max liksom,har ikke behov for så mye;)

i skapene har jeg: sukrin,sukrinmelis,mandelmel,kokosmel,speltmel,havregryn,riskaker,proteinpulver,både bake og vanlig,Bakepulver,vaniljeessens,pb2(fettredusert peanutbutter pulver man blander ut i vann og får sunnere peanøttsmør) ,funlight.

Feks da...:) Og etter jeg begynte å basere kosten på proteiner så har jeg gått ned 10 kg snart på 1,5 mnd:) Jeg trodde også at det er nok å bare spise som ola nordmann og kutte kcal...for noen går det og det funker før meg før,men nå må jeg være enda flinkere med kosten;)

Jeg har ikke spist vanlig butikksukkersnop på en mnd nå,klarer meg fint med ting jeg lager selv;)

Så for noen finnes det ikke bare lette utveier ..kosten er viktigere enn trening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke for mye med 1000 i underskudd, Man går bare ikke opp i vekt av høyt underskudd som du har.men jeg skal fortelle deg noe snodig;)

Jeg gjorde det likt som deg i mange mndr...men gikk ikke ned til tross fort at jg hadde et stort underskudd og trente masse. Så kom jeg inn hit og fikk masse kunnskap og forandret kostholdet og kuttet ut snop. Spiser rent og proteinrikt nå. dvs masse grønnsaker,salat,magerkesam ,cottage cheese,bær,litt frukt,kylling filet,svinefilet,laksefilet,torskefilet,karbonadedeig,kyllingkjøttdeig ,egg ,masse digg urter og krydder,kcalfri dressinger hvis jeg har behov for slikt,hjemmelaget lavkarbobrød,boller,knekkebrød(høyt proteininnhold i all mat og til all måltider.) og proteinbakst for kos. ALL mat uten sukker og mye kalorier. Bruker LITT fiberrik ris,couscous eller bulgur/byggris på treningdager til middag,men det er snakk om en ss eller to max liksom,har ikke behov for så mye;)

i skapene har jeg: sukrin,sukrinmelis,mandelmel,kokosmel,speltmel,havregryn,riskaker,proteinpulver,både bake og vanlig,Bakepulver,vaniljeessens,pb2(fettredusert peanutbutter pulver man blander ut i vann og får sunnere peanøttsmør) ,funlight.

Feks da...:) Og etter jeg begynte å basere kosten på proteiner så har jeg gått ned 10 kg snart på 1,5 mnd:) Jeg trodde også at det er nok å bare spise som ola nordmann og kutte kcal...for noen går det og det funker før meg før,men nå må jeg være enda flinkere med kosten;)

Jeg har ikke spist vanlig butikksukkersnop på en mnd nå,klarer meg fint med ting jeg lager selv;)

Så for noen finnes det ikke bare lette utveier ..kosten er viktigere enn trening ;)

WOW! så flink du har vært :eek::) Ja, jeg prøver å få i meg nok proteiner, og tror jeg får det også.. fått helt dilla på kesam med funlight med frukt og bær oppi :p MMM... Tror jeg skal begynne å bruke målebånd/speilet som indikasjon, og kjenne på buksene. den vekten kan bare gå å legge seg egentlig, gidder ikke stole på den når jeg trener tung styrke.. :p men som du vet, MÅ ha den lørdagskosen, men bør virkelig trappe ned og ikke ta helt av :) Du er heldig som klarer å holde deg unna, det er helt umulig for meg. Men det skal sies at jeg sikkert MINST har halvert godtemengden det siste året (ja, det er sant, kunne lett knekke 0,5 kg med smågodt) mmm... men ja, takk for gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et halvt år på diett så er det på høy tid å ta en pause. Følg planen i artikkelen her for å trappe opp igjen kaloriene:

http://myrevolution.no/s/hva-du-ma-gjore-nar-du-ikke-gar-ned-i-vekt-pa-lite-mat-og-mye-trening/

PAUSE? det tør jeg ikke. "kommer til å raaase opp i vekt" :p nei, kan prøve å ligge på litt høyere kaloriintak og se hva som skjer.. :) takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PAUSE? det tør jeg ikke. "kommer til å raaase opp i vekt" :p nei, kan prøve å ligge på litt høyere kaloriintak og se hva som skjer.. :) takk for tips.

Du vil ikke legge på deg fett, men du vil gjenopprette væskenivå og glykogenlagre i musklene så litt opp i vekt vil du gå. Men fordelen er at du vil kunne starte på nytt uten like lite kalorier og gå raskere ned i vekt enn du gjorde før.

Gjør som det står i artikkelen og glem vekta et par uker mens du gradvis legger til litt mer mat. Etter et par uker vil du fremdeles ikke overstige vedlikeholdskaloriene dine så du vil ikke legge på deg mer fett ved å følge denne planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PAUSE? det tør jeg ikke. "kommer til å raaase opp i vekt" :p nei, kan prøve å ligge på litt høyere kaloriintak og se hva som skjer.. :) takk for tips.

Jeg brukte den linken han postet, har gått ned i vekt uansett :) Ikke mye pga holder litt vann, men litt sånn at jeg merker det på selve kroppen og ikke vekten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW! så flink du har vært :eek::) Ja, jeg prøver å få i meg nok proteiner, og tror jeg får det også.. fått helt dilla på kesam med funlight med frukt og bær oppi :p MMM... Tror jeg skal begynne å bruke målebånd/speilet som indikasjon, og kjenne på buksene. den vekten kan bare gå å legge seg egentlig, gidder ikke stole på den når jeg trener tung styrke.. :p men som du vet, MÅ ha den lørdagskosen, men bør virkelig trappe ned og ikke ta helt av :) Du er heldig som klarer å holde deg unna, det er helt umulig for meg. Men det skal sies at jeg sikkert MINST har halvert godtemengden det siste året (ja, det er sant, kunne lett knekke 0,5 kg med smågodt) mmm... men ja, takk for gode tips :)

Takk takk:) Vekta er grei å ha som en pekepinn men d bør ikke basere alt på den,målebåndet er din beste venn:D

Grunnen til at jeg greier å holde meg unna snop er fordi jeg lager sukkerfritt/kcal redusert snop selv:D Dt kan du og gjøre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ooh! :D har du noen gode oppskrifter til meg`? :) :)

Jeg bruker disse : http://fitnessnora.blogg.no/bakst_og_dessert.html

http://fotballfrue.no/?cat=13

Blandt annet:) Masse bra og og sunne,spesielt fra den første bloggen,fotballfruens blogg har noe sunt og noe bare helt vanlig bakst,men verdt å sjekke ut:) Er så mye godt man kan lage og man "kommer" seg lettere ut av det etter helga uten å føle at en ikke har kost seg :)

Er mange ingredienser man trenger ,men har du mandelmel og cocosa(helsekost),egg,mager kesam og cottage cheese,mager vanilje kesam eller bare vanlig vanilje kesam,skyr,kakao pulver,vaniljeessens(kjøper du ved baketing på vanlig matvarebutikk) bakepulver,kanskje litt usaltet nøtter,frossne bær,sukrin(helsekost) eller bare vanlig natreen(strø eller flytende) og proteinpulver(sjokolade eller vanilje for da passer det s godt til mye forskjellig ) :)

Har du dette kan du vel stort sett bake hva som helst godt og sunt til helgas kos:)

Jeg har også kjøpt en de kcal frie sjokolade dip,saus og dressinger og slike ting på iherb.com. Det er ikke spesielt dyrt hvis man handler for under 200 hver gang,da slipper man toll osv...hvis du vil kan du bruke denne KIJ207 da får du 5 dollar i avlag på første ordre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, herlig! Dette skal definitivt prøves ut i helgen! Har hatt mandelmelet stående en stund nå, så er påtide å begynne å bruke det.. Handlekurven min på iherb er på over 80dollar!! så blir et par pakker, har ikke bestilt derfra før, men gleder meg til alle dressingene, dippene, proteinpulveret osv :p Tusen takk igjen :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...