Gå til innhold

Hva gjør jeg feil?!


Anbefalte innlegg

Nå er det like før jeg stikker hodet i sanda og blir der!! Er så lei av å være flink med kost og trening, og ikke gå ned ett gram, eller som i dag gå opp EN HEL (!) kg!! Har holdt på i 2,5 år nå med en livstilsendring, og gått ned tilsammen 27 kg. Men den siste tiden har det stoppa helt opp. Er så utrolig demotiverende å føle man gjør alt riktig, uten noen resultater :(

Jeg skal utifra kalorikalkulatoren ha et energiforbruk på 2300 kalorier i løpet av dagen. Jeg veiere nå 77kg og er 171 høy. Trener ca 4-5 dager i uka. Styrke og kondisjon. Jeg har ligget på ca 15-1600 kalorier om dagen, utenom to av helgedagene, hvor jeg spiser mer.

Dette er et eksempel på hva jeg spiser på en dag

Frokost:

40g havregryn

skumma melk

omega 3 og fitline produkter

MM

eple/skyr drikke/appelsin/cottagechesse med syltetøy

Lunsj:

Omelett/150g kylling, brokkoli, sopp og løk/150g karbonadedeig og grønnsaker

MM:

Ananas eller annen frukt

Middag

150g karbonadedeig/150g laks pluss grønnsaker

MM:

Ananas

Etter trening/kveldsmat

Knekkebrød med magert pålegg/speltlomper med ost/proteinshake

Er ca 4 timer mellom hovedmåltidene, og mellommåltid ca 2 timer etter et hovedmåltid.

Kan noen komme med litt tanker om hva jeg kan gjøre feil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et par mulige årsaker først:

-Kalorikalkulatorer er aldri helt nøyaktige så her kan det for være at forbruket kanskje bare er 2000-2100

-Ekstra mat i helgene kan fort utlikne underskuddet ditt fra ukedagene

-Kortvarige vektøkninger kan skyldes endring i væskebalansen og er ikke fett du har lagt på deg

-Du har lagt på deg muskler og gått ned i fett mens vekta er uendret

Et par råd:

-Spis mer protein i hovedmåltidene

-Dropp mellommåltidene, men spis gjerne frukten til hovedmåltidene

-Fokuser mest på styrketrening og tren baseøvelser (knebøy, markløft, benkpress, skulderpress, chins, roing)

-Bruk målbånd og fettklype som indikator i tillegg til badevekta

-Reduser kaloriene dersom du ikke oppnår resultater på et par uker

Gratulerer forøvrig med veldig bra resultater så langt. 27 kg er en vektnedgang det står respekt av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suger til meg alt av råd jeg får, Oddis :) Tusen takk :)

Hva er argumentet ditt for å ikke spise mellommåltider? Nysgjerrig bare ;)

Ett spørsmål til... Hvis man reduserer enda mer på kaloriinttak, vil ikke kroppen til slutt gå i sparemodus å holde igjen på fettet? Eller er det bare når det er minimalt med kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville først og fremst fått en kroppsmåling, sjekke fettprosent, muskelmasse prosent, hvordan forbrenningen ligger ann osv. Så ville jeg kastet hele vekten ut av vinduet og brukt målebånn. Helt normalt at man har opphold i nedgangen, det er kroppen som omstiller seg. Og når den har omstilt seg så går man ned igjen. Så sant kroppen din ikke får for lite proteiner, det kan man også se på kroppsmålingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super bra at du har gått ned så mye :thumbsup: Forøvrig ser jeg at du har fått noen gode tips. Ettersom du kanskje har gjort det samme over lang til, vil resultatene stagnere. Er målet ditt å gå ned i vekt, burde du kanskje kutte ned på noen kalorier typ 200-300 i første omgang :) Det viktigste av alt er at du får i deg nok protein som nevnt. Ville også tatt en kikk på periodisk faste som Tage har linket til. På denne måten er det mye enklere å ha en oversikt over kaloriforbruk, isteden for alle disse små måltidene. Men du må selfølgelig gjøre det som passer deg best. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har jo ganske sparsomt med karbohydrater i kostholdet ditt og med et såpass jevnt over stort kaloriunderskudd og mye trening så kan det godt hende kroppen har havnet i et sparemodus som du nevner. Du bør kanskje vurdere å legge inn en oppkarbingsdag med jevne mellomrom? Regner kanskje ikke at det er dette du snakker om når du sier du spiser litt mer i helgene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super bra at du har gått ned så mye :thumbsup: Forøvrig ser jeg at du har fått noen gode tips. Ettersom du kanskje har gjort det samme over lang til, vil resultatene stagnere. Er målet ditt å gå ned i vekt, burde du kanskje kutte ned på noen kalorier typ 200-300 i første omgang :) Det viktigste av alt er at du får i deg nok protein som nevnt. Ville også tatt en kikk på periodisk faste som Tage har linket til. På denne måten er det mye enklere å ha en oversikt over kaloriforbruk, isteden for alle disse små måltidene. Men du må selfølgelig gjøre det som passer deg best. Lykke til :)

Skal lese litt om den periodiske fasten! Ser interessant ut :)

Ville først og fremst fått en kroppsmåling, sjekke fettprosent, muskelmasse prosent, hvordan forbrenningen ligger ann osv. Så ville jeg kastet hele vekten ut av vinduet og brukt målebånn. Helt normalt at man har opphold i nedgangen, det er kroppen som omstiller seg. Og når den har omstilt seg så går man ned igjen. Så sant kroppen din ikke får for lite proteiner, det kan man også se på kroppsmålingen.

Jeg har tatt Inbody test på Elixia. Jeg har 25kg i fett og muskelmasse på 29kg. Måler meg også, noe jeg er glad jeg har gjort! Men er litt psykisk det der tror jeg, at jeg VIL se 60 tallet ;)

Du har jo ganske sparsomt med karbohydrater i kostholdet ditt og med et såpass jevnt over stort kaloriunderskudd og mye trening så kan det godt hende kroppen har havnet i et sparemodus som du nevner. Du bør kanskje vurdere å legge inn en oppkarbingsdag med jevne mellomrom? Regner kanskje ikke at det er dette du snakker om når du sier du spiser litt mer i helgene?

Ja, er litt det jeg har fundert på også. Fulgte en diett for noen uker siden, hvor det var MYE mer karbohydrater til hvert måltid enn det jeg har nå. Gikk ikke ned no veldig mye da heller, men ga det nok ikke nok tid! Skal lese gjennom alle tipsa deres, så skal jeg teste ut og lage meg en plan :)

Tusen takk :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er en jente så må du også kalkulere at du kan svinge med så mye som opptil 6kg litt an på hvor du er i syklusen din.

Med mindre du gikk til en Ernæringsfysiolog for å få de målingene så ville jeg tatt den Inbody testen fra Elexia med en klype salt ( med mindre dem er utdannet til å bruke disse maskinene og da tenker jeg ikke på et hælgekurs) For å brenne fett så må du ha i deg fett, så sørg for å få i deg bra med det. Du kan være inne i en periode der kroppen din går mere i sparemodus, da ville jeg økt kcal litt iform av litt mere carb :)

Må si det er en meget god jobb at du har tatt av så mye som 27 kg :)

Bruk speil, målebånd, fettklype, men viktigst av alt vær fornøyd selv, ikke ka alle andre rundt deg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Helden :)

Wow! Opptil 6 kg? :mellow: Håpe det var det som skyldtes vektoppgangen forrige uke da ;)

Aner ikke hvor godt utdanna denne PT` en var, men har hørt det av flere nå, at de testene ikke er helt til å stole på! Tviler på at jeg gidder å betale 450 kr for det igjen...

Jeg spiser Omega 3 hver dag, ellers prøver jeg vel egentlig å få i meg litt lettere produkter... Hmm.. Syns det er så fryktelig vanskelig å vite hva jeg skal. Hvor mye karbs jeg event. skal spise, og skal man spise samme mengden hver dag.. Har forresten gitt meg selv et godte forbud i en mnd nå. Tror mye av feilen til stagneringen ligger der. Må si artikkelen "Jenter - derfor funker ikke dietten eller treningen deres" traff meg mitt i hjerterota! hehe... 3 dagers kosen må bort!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suger til meg alt av råd jeg får, Oddis :) Tusen takk :)

Hva er argumentet ditt for å ikke spise mellommåltider? Nysgjerrig bare ;)

Ett spørsmål til... Hvis man reduserer enda mer på kaloriinttak, vil ikke kroppen til slutt gå i sparemodus å holde igjen på fettet? Eller er det bare når det er minimalt med kalorier?

Min erfaring med mellommåltider er at man bare blir mer sulten av det. Kun frukt i et måltid vil høyne blodsukkeret og gi større svingninger.

Sparemodus skjer som regel ikke før du kommer nokså lavt i fettprosent selvom kroppen alltid vil forsøke å bruke litt mindre energi når den er i underskudd. Men det er ikke sikkert at et større underskudd vil gi så mye bedre resultater likevel, i tillegg øker det risikoen for å sprekke og gå på en smell. Du må ihvertfall få i deg protein tilsvarende minimum 2gr/kg for at du ikke skal miste muskler om du har stort underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet jeg lurer på sånn rett frem er jo om du er fortsatt i tenåra og vokstfase av kroppen eller om du er 20+ slik at du kan tåle all belastning og vektreduksjon. Gjør du dette for å konkurere eller er det for å komme i bedre form generelt?

Noe annet som kan vurderers er jo å se på ditt treningsprogram, er dette noe som er satt opp for deg, eller noe du har lastet ned / fått av noen venner/ venninner som sier : trener du slik så blir du akkurat som meg. Husk selv om vi er anatomisk like, så er det ikke slik at alle øvelser passer like bra. Mange trente jo akkurat samme program som Arnold Schwarzenegger i den tida han var på topp, men dem ble ikke som Arnold fordi genetikken deres ikke fikk optimale øvelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ei jente på 27 vintre, så håper jeg ikke skal vokse noe mer nå ;) Jeg gjør dette for å komme i form egentlig. Har ingen planer om å konkurrere, men målet mitt er vel å se trent ut, og ikke bare bli "tynn".

For å være ærlig, har jeg trent veldig ustrukturert. Siden jeg også trener i sal, blir det litt ettersom av hva jeg velger å trene i studio avhengig av hva jeg trente sist. Har vel ikke brukt noen av treningsprogrammene mine strukturert over uker. Har kjøpt meg en liten loggbok nå da, så planen er jo å gjøre noe med det :rolleyes: Har to treningsprogram, ett laget av mitt søskenbarn som er PT, og ett annet et fra en som også er PT. (Dyktig begge to) Men de har ikke vært med meg på trening e.l, Vet ikke om det har noe å si (?) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da tror jeg du skal få en av dine PT´r (siden du har2 ;) ) Til å være med deg på trening, sette opp et litt mere konkret prog. som du prøver etter beste evne å følge i en 8 ukers tid. Føl på og skift litt på øvelser underveis om dem ikke passer deg helt, men ha baseøvelser med og se kordan det går. Siden du vil mere ned i fett% anbefaler jeg deg til å kutte ned på saltimer og heller kjøre mere vekter, dette har brenner unna flere kg enn sal-timer. Tren vekter først og evt cardio etterpå om du har noe futt igjen i kroppen hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mye det samme som deg ser jeg, og trener både styrke og kondisjon 5-6 ganger i uken, men vekta står BOM stille. Utrolig irriterende! Si gjerne i fra hvis du finner noen revolusjonerende tiltak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg du skal få en av dine PT´r (siden du har2 ;) ) Til å være med deg på trening, sette opp et litt mere konkret prog. som du prøver etter beste evne å følge i en 8 ukers tid. Føl på og skift litt på øvelser underveis om dem ikke passer deg helt, men ha baseøvelser med og se kordan det går. Siden du vil mere ned i fett% anbefaler jeg deg til å kutte ned på saltimer og heller kjøre mere vekter, dette har brenner unna flere kg enn sal-timer. Tren vekter først og evt cardio etterpå om du har noe futt igjen i kroppen hehe :)

Hehe... Er ingen av de PT`ene som følger meg da. Bare lagd programmer :blush: Tusen takk for rådene, Helden! Skal definitivt prøve dem.. ;)

Jeg spiser mye det samme som deg ser jeg, og trener både styrke og kondisjon 5-6 ganger i uken, men vekta står BOM stille. Utrolig irriterende! Si gjerne i fra hvis du finner noen revolusjonerende tiltak ;)

Hehe.. Det er så utrolig demotiverende! Men det gjelder å ikke gi opp ;) Jeg skal si ifra :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å for eksempel prøve noe helt annet en periode? Forandre en del på treningsprogrammet dit, prøve PSMF, prøve 24 faste, periodisk faste... :) Noen ganger er det som skal til nesten det helt motsatte av hva du har gjort hittill :)

Har tenkt på det.. Forandre de faste rutinene! Kroppen hadde sikkert hatt godt av det, med tanke på fremgangen ;) Bare å finne noe jeg klarer å gjennomføre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...