Gå til innhold

Er denne intervalltypen effektiv?


Kristin Charm

Anbefalte innlegg

Jeg løper ofte det jeg selv kaller kortintervaller, og de går slik at jeg går 90sek på 6,5km/t, for deretter å løpe 30sek på 15, 16 eller 17km/t (avhengig av dagsform). Det går naturligvis med litt tid til å trykke mølla opp til de fartene, så det blir kanskje 20sek med full spurt på riktig fart. Jeg har 4% stigning hele veien.

I forhold til å bedre kondisjonen OG redusere fettprosent, er disse intervallene gunstige? Holder gjerne på 20-30min, 2-3 ganger i uka :)

Og ja, jeg trener selvfølgelig styrketrening i tillegg og vet det er viktig, no worries :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å forbedre kondisjonen kan være så mangt. Slike intervaller egner seg i grunn relativt dårlig om du noen gang har tenkt til å løpe lengre enn 30 sek. Altså.. du blir god på det du trener. Om du har noen større mål som diverse løp du vil delta på, vil ikke slike intervaller gjøre underverker.

Men man blir jo svett og god, og man får opp pulsen - så det er jo slettes ikke bortkastet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det er bedre å løpe kjempefort over kortere tid, istedenfor 4 minutter, noe jeg synes er altfor lenge.. men er det ikke noe som sier at pausen skal være kortere enn arbeidstiden? eller er jeg helt på jordet?

Selv pleier jeg å løpe i 40 sek på 15-16km/t ,og har pause (hvor jeg står i ro) på 20 sek= 1 min, og dette gjør jeg 20 ganger..

Lurer også på om dette er effektivt på fettforbrenningen, og få ned fettprosenten? Anyone? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det aller viktigste er vel at du gjør noe du liker:thumbsup: Jeg kjører spurtintervaller på mølle etter styrke øverkropp et par ganger i uka og er strålende fornøyd med det!:)

Man bør trene etter det målet man har. Man merker fort at spurtintervaller ikke er så veldig relevant om man vil løpe 1/2-maraton ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen eksempler på antatt forbrenning:

Løping, moderat: 872

Løping, rask: 1213

Hvis du løper raskt i 20 min vil du forbrenne ca 400kcal.

Hvis du jogger moderat i 40 min vil du forbrenne ca 581 kcal.

Moderat jogging vil i høyere grad tære på fettkildene.

"Nesten uansett hva du gjør, brukes både fett OG karbohydrater som energikilder for musklene. Den eneste gangen du ikke bruker fett som energikilde, er hvis du jobber med maksimal intensitet, for eksempel en 50 meter spurt så fort du kan."

"Med lav intensitet i treningen, vil det totale kaloriforbruket gå ned, men fett vil være det næringsstoffet du bruker mest av. Prosentandelen fra fettforbrenning vil gå opp, sier han."

Så hvis du skal kombinere løping og styrketrening, er løping med lav intensitet, i mine øyne, mest hensiktsmessig. Dette fordi du blant annet reduserer sjansen for overtrening/manglende fremgang.

Eksempel:

Du velger å kjøre intervall før styrken. Da vil du redusere karbs lagrene dine før du begynner styrketreningen. Noe som vil gi deg dårligere overskudd og energi på styrketreningen.

Du velger å kjøre intervall etter styrketrening. Da vil karbs lagre være redusert og du klarer ikke yte godt nok på løpingen. I tillegg vil kanskje kjøre kroppen din for tom, og det hemmer styrkeøkten du hadde i forkant.

2-3 løpeøkter i uken:

Uke 1: 2 stykk økter a 40 min jogging (rolig), og en stykk intervall.

Uke 2: 1 stykk økt at 40 min jogging (rolig) og 2 stykk intervall.

http://www.tv2.no/sporty/kosthold/treningen-som-forbrenner-mest-fett-3508005.html

Ved å kjøre mye trening med høy intensitet (løping og styrke) kan man trekke sammenligninger mot lavkarbo og trening med høy intensitet.

"Doktorgradsstipendiaten fra NTNU mener at lavkarbo kan hindre fremgang i treningen."

"– Forskning viser at man med lave karbohydratlagre i kroppen både vil oppleve å få en subjektiv opplevelse av det å bli sliten på lavere intensitet enn når en gjør samme aktivitet med fulle karbohydratlager."

http://www.tv2.no/sporty/kosthold/-lavkarbo-svekker-innsatsen-paa-trening-3622573.html

Fra intervju med Børge Fagerli:

"People are just too impatient. I prefer long-term strategies where we constantly monitor various physical and mental indicators and adjust things to keep progress going in the right direction. If bodyfat measurements increase too fast, we drop down calories. If you lose weight too fast and we don’t see a proportional reduction in bodyfat, we increase calories."

Så tålmodighet er viktig når man skal oppnå fremgang.

http://www.predatornutrition.com/An-Interview-with-Borge-Fagerli-aka-Blade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kjøres intervaller skal alltid pausene være kortere enn selve draget. Kortintervaller på under ett min går hovedsakelig på melkesyra og O2-opptaket. Mange steder står det at 4x4 er det mest effektive for fettforbrenningen og det hjelper og på forbedring av O2-opptaket. Som det er skrevet over her er det gjort undersøkelser på at moderat intensitet over lener tid tærer mer på fettet, men det vet jeg ingenting om. Har dog drevet mye med løping selv og har flere kondisjonsfanatikere til venner. De alle sier at 4x4 er bedre enn kortintervaller i lengden, men du kan også variere med evt pyramideintervaller. Skal du ha veldig korte intervaller burde disse være på 1min, og pausen på det halve. På tredemølle er det alltid mer lønnsomt å øke stigning enn hastighet når du kommer opp på et høyt fartsnivå. Alle møller har som regel eget tastatur hvor du kan trykt inn ønsket stigning og trykke ok. Dermed stjeler du ikke så mye av draget du kjører. :) optimalt sett er en blanding av intervaller og langkjøring, men om du føler fettprosenten går ned av din type intervaller, så må du fortsette med det. Trening skal være gøy, tross alt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...