Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva mener dere om denne kostholdsstrategien, der man i stor grad bruker frukt som karbohydratkilde og lar alle måltider bestå av en viss mengde fett, karbo og protein. Man teller aldri kcal, men spiser når man er sulten. Man spiser lite korn og ingen hvete. http://myrevolution.no/s/health-fitness-concept-kosthold/

Jeg er bare interessert i å høre andres meninger om og erfaringer med en slik kostholdsfilosofi.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5210-health-fitness-concept-deres-meninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig fan av det! Man holder seg mett gjennom hele dagen, får i seg bra med proteiner og jeg liker at de legger vekt på frukt som karbkilde (her er det mange som mener det motsatte). Fulgte dette kostholdet i fjor vår, og gikk trutt ned i vekt :)

Dersom man liker å spise feks etter PF/IF er det ikke værre enn å doble porsjonene eller så der :)

Jeg forstår ikke at folk klarer å holde seg til frukt og grønt som karbkilde. Hvordan i all verden får de i seg nok mat(under forutsetningen at man skal bygge styrke/masse)

Hvis du leser artiklen så stor det også at man skal legge inn andre karbkilder som ris og poteter dersom man trener mye. Primært da etter trening.

Hvis du allerede har lav fettprosent, driver langdistanse/utholdenhetsidrett, trener mye og ofte, eller for mer fokus på oppbygging: – øk karbohydratporsjonen per måltid, bruk mer flytende næring i form av juice, proteinshake med olje som måltider, og spis når du er på 5 på sultskalaen. Spis også mer stivelsesrike karbohydrater (ris, potet, havregryn, riskaker).

Har sett på myrev forumet også at man ikke har giddet lese hele artiklen og tror alle kun skal spise frukt som karbkilde uavhengig av mål og nåstatus.

Hvis du leser artiklen så stor det også at man skal legge inn andre karbkilder som ris og poteter dersom man trener mye. Primært da etter trening.

Har sett på myrev forumet også at man ikke har giddet lese hele artiklen og tror alle kun skal spise frukt som karbkilde uavhengig av mål og nåstatus.

Ja, som du nevner Oddis, så er det altså ikke slik at frukt må være eneste kilde til karbohydrater. Både havregryn, potet og ris er en del av kosten dersom man er aktiv. Jeg lurer imidlertid på hvorfor Børge Fagerlie kritisk til brød. Hva er grunne til at han inkluderer havregryn med ikke fullkornsbrød? Jeg forstår poenget med at man skal kutte ut hvete.

Jeg spiser til en viss grad etter disse prinsippene og synes det er veldig greit(men har ikke frukt som eneste karbkidle, og holder meg ikke helt unna gluten.) ^^Jeg tror Børge Fagerli er skeptisk til brød pga. dette med gluten som mange kan reagere på.

Annonse

Ja, som du nevner Oddis, så er det altså ikke slik at frukt må være eneste kilde til karbohydrater. Både havregryn, potet og ris er en del av kosten dersom man er aktiv. Jeg lurer imidlertid på hvorfor Børge Fagerlie kritisk til brød. Hva er grunne til at han inkluderer havregryn med ikke fullkornsbrød? Jeg forstår poenget med at man skal kutte ut hvete.

http://anthonycolpo.com/?p=852

Jeg spiser ca slik som artikkelen sier, og da egentlig uten å noen gang ha lest den ;) Det funker fint om man vil bygge litt, samtidig som man vil fjerne litt fett i samme slengen, ingen ting revolusjonerende, men en fin og enkel måte å spise på.

Å spise når man er sulten er sunn fornuft, men det er trist at man faktisk må lære det på nytt. H&F har gjort mye for å rydde opp i kostholdet til mange, og det er enkelt og greit en enkel og bra måte å spise på.

De som aldri har prøvd to uker uten korn burde virkelig gjøre det. Mange tåler korn helt supert, andre gjør det overhodet ikke og vet ikke hva de går glipp av.

Annonse

I H&F inkluderer man både melkeprodukter, potet og ris, men også havre, dersom man har høyt aktivitetsnivå. Dermed er det vel absolutt ikke snakk om paelo?

Kirill liker bare å sette ting på spissen.

Hva er argumentene til paleo tilhengere for å ekskludere masse matvarer (meieriprodukter, korn, ++) fra kostholdet sitt?

At man ekskluderer korn (ihvertfall endel kornarter) er det mange gode argumenter for dersom du leser denne:

At mange likevel har gode resultater selv om de spiser hvete beviser ingenting. Ikke alle er like og kanskje mange av de som har hatt bra resultater ved å spise hvete ville hatt enda bedre resultater av å bytte dette ut med andre karbkilder.

Kirill liker bare å sette ting på spissen.

Guilty.

At man ekskluderer korn (ihvertfall endel kornarter) er det mange gode argumenter for dersom du leser denne:

At mange likevel har gode resultater selv om de spiser hvete beviser ingenting. Ikke alle er like og kanskje mange av de som har hatt bra resultater ved å spise hvete ville hatt enda bedre resultater av å bytte dette ut med andre karbkilder.

Linken din funker ikke. Jeg skal prøve å gi dere et nogenlunde utfyllende svar i natt. Må få noen timers søvn før jeg skal jobbe nattevakt :)

Hva er argumentene til paleo tilhengere for å ekskludere masse matvarer (meieriprodukter, korn, ++) fra kostholdet sitt?

De argumentene kjenner du godt til, og selv om du ønsker å sette det på spissen så tror jeg ikke du har noen argumenter for hvorfor ideene bak steinalderkosthold skulle være ufornuftige.

Evolusjonsteori og genetiske tilpasninger er det tatt lite hensyn til i dagens kostråd, og disse vektlegges ganske sterkt i steinalderbevegelsen. Du kan lese mer om argumentasjonen i denne bloggposten til Pål Jåbekk: http://paljabekk.blogspot.com/2011/09/veien-til-god-helse-utgangspunktet.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...