Gå til innhold

Deres mening om "salstyrketimer"?


Helene Drage

Anbefalte innlegg

Nå må ikke folk gå helt av skaftet og glemme det viktigste.

Det er å finne noe man trives med.

Hvis Solveig og Solrunn syntes det er utrolig gøy og dra på Styrke m/stang to ganger i uken, framfor og gå på Cafê, så forstår eg det veldig godt.

Men ja, eg forstår selvfølgelig at Solveig burde heller trene knebøy,markløft ++ hvis hun vil få best mulig resultat.

Spørs helt hvilke mål folk har, og der er vi alle forskjellige.

Og var det ikke du som klikka helt fordi at folk var "Jævla bedrevitere" ? ( http://forum.fitnessbloggen.no/threads/jævla-bedrevitere.345/ )

Nå høres du ut som en.

Eh, javel? Jeg spør om deres mening på en ting, og grunnen til at jeg gjør det er fordi jeg ikke har noen formening om det. Eneste jeg har sagt er at JEG ikke kunne tenkt meg det, ikke at det ikke er bra for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer ann på instruktøren, egen vilje om å gidde osv osv...

Da jeg meldte meg inn på Sats gikk jeg på 2 saltimer i uka - 1 styrketime og en kondisjonstime. Jeg stillte meg alltid fremst (om det var plass) for å få mest mulig ut av timen ( er litt nærsynt og ser ikke så mye når 20 andre damer vifter med armer og bein :D) Etterhvert ble vektene for lette og jeg tok kontakt med en PT som viste meg til det o`store frivektsavdeling. Og der har jeg holdt meg siden.

Jeg synes saltimer er ett bra tilbud, og kvaliteten på timene blir bedre og bedre. Elixia har jo timer med kettlebells, X-fit time med baseøvelser o.l. Når alt kommer til alt så er det din egen innsats som gjelder, saltime eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at det kanskje kan forbedre kondisen til middelaldrene kvinner som ellers ikke rører så mye på seg.. Men bortsett fra det, totalt ubrukelig..

Haha! Priceless. Jeg skulle kopiert denne og sendt til min mor. Hun hadde så likt de to ordene "middelaldrene kvinner". Hun sverger til zumba, body pump, yoga o.l ting. 40 år gammel, så den med middelaldrene tror jeg hun hadde blitt happy for:p

Men sånn seriøst, jeg tror timene er bedre enn alternativet, hvis alternativet er å gjøre ingenting. Personlig gidder jeg ikke å dra på dem, delvis fordi jeg ikke trives med så mange samtidig og delvis fordi det er absolutt ikke en av mine interesser. Dessuten er jeg totalt evneveik på å kombinere bein og armer i rytmiske bevegelser. Ser mer ut som et epilepsi-anfall liksom:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en body-pump instruktør på besøk i klubben en gang, og det var treningen hun drev med, og hun benket 50 kg første gangen hun prøvde (på omtrent samme kroppsvekt). Jeg tror det blir for kategorisk avfeie det som dårlig trening. Min største innvending mot sånne timer er at jeg tviler litt på treningseffekten styrkemessig for beina. Det er ganske greit å lokalisere treningsvekter som passer for armene, men for øvelser som knebøy og utfall må man ha vekter man kan vende og presse over hodet, og tilbake. For mange er dette mer ufarlig enn å tasse inn på vektrommet, og da synes jeg det er greit. En del blir nok bitt av basillen etter bodypumptimer etter hvert også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde en body-pump instruktør på besøk i klubben en gang, og det var treningen hun drev med, og hun benket 50 kg første gangen hun prøvde (på omtrent samme kroppsvekt). Jeg tror det blir for kategorisk avfeie det som dårlig trening. Min største innvending mot sånne timer er at jeg tviler litt på treningseffekten styrkemessig for beina. Det er ganske greit å lokalisere treningsvekter som passer for armene, men for øvelser som knebøy og utfall må man ha vekter man kan vende og presse over hodet, og tilbake. For mange er dette mer ufarlig enn å tasse inn på vektrommet, og da synes jeg det er greit. En del blir nok bitt av basillen etter bodypumptimer etter hvert også ;)

Men tror du ikke denne instruktøren også trente litt andre ting? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket over hvor mange i denne tråden som kategorisk avfeier saltimene.. og stempler det som totalt bortkastet? Om det er bortkastet eller ei kommer jo helt an på utgangpunktet! :confused:

Så klart det er bedre å trene saltimer enn å sitte i sofaen! Så klart man blir sterkere, om utgangspunktet er.. nothing! Og jeg vil da jammen meg tro at saltimer er et supert springbrett for å tøffe seg ut i styrkedelen av treningssenteret etterhvert. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket over hvor mange i denne tråden som kategorisk avfeier saltimene.. og stempler det som totalt bortkastet? Om det er bortkastet eller ei kommer jo helt an på utgangpunktet! :confused:

Så klart det er bedre å trene saltimer enn å sitte i sofaen! Så klart man blir sterkere, om utgangspunktet er.. nothing! Og jeg vil da jammen meg tro at saltimer er et supert springbrett for å tøffe seg ut i styrkedelen av treningssenteret etterhvert. :thumbsup:

Saltimer er på ingen måte bortkastet for 80-90% av de som går på studio. Der alternativet er å la være å trene. For disse er slatimene gull. men for resterende 10-20% så vil saltimer bli en avveksling eller utholdenhets trening.

om det er et springbrett til styrkerommet er jeg ikke i posisjon til å kommentere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle trene på Sats idag gikk jeg forbi salene på vei mot styrkerommet. I den ene salen danset drev de med noe aerobic greier, og i den andre salen trenet de med vekter. Vektene kan ikke ha veid mer enn fire kg og noen av damene var ikke svette engang, enda det var slutten av timen.

Ser mange jenter som surrer rundt i frivektsrommet med avanserte programmer uten å bli svette også..Og på spinning. Kan skorte på egeninnsats uavhengig av hvilket rom man befinner seg i.

Hva er deres mening om "salstyrketimer", altså saltimer der man trener styrke, som body pump osv? Personlig kan jeg ikke helt se at det skal ha særlig effekt, ihvertfall ikke når det gjelder å bli sterkere, eller er det jeg som er helt på jordet?

Jeg har trent mye styrke i sal med intruktør. Dette fikk jeg ut av det:

- Fikk på plass en grunnstyrke

- Økte stadig vekk, syns brått styrketrening var gøy

- Så andre jenter løfte tungt og tenkte "kan hun så kan jeg"

- Jobbet mye teknikk og ble kjent med øvelser. Ble interessert i å lære mer.

- Fikk alltid masse råd og tps av instruktør etter timen når jeg spurte om noe

- Ble motivert av framgangen og fikk selvtillitt på å trene med frivekter.

Disse tingene gjorde at da jeg plutselig en dag kom for sent til å være med på en av de faste timene jeg alltid tok, spaserte inn i frivektrommet alene og kjørte samme programmet alene. Visste akkurat hva jeg skulle gjøre og opplevde at jeg mestret det, og gikk ut igjen stolt som en hane.

Siden den gangen har jeg trent frivekter alene, lest, lært og prøvd utrolig masse nytt og fått resultater jeg er veldig fornøyd med. Jeg har fått en ny hobby som jeg har mye glede av,

Personlig holder jeg meg unna saltimer, det er lite som ser så dumt ut som 30 jenter som står oppe på hverandre og repeterer de samme bevegelsene om og om igjen...

For meg var det en trygghet at flere gjorde det samme (så kunne jeg bare herme etter hva de gjorde) og at jeg blendet inn. Var så redd for å gjøre noe feil eller flaue meg ut på annen måte. Og redd for andre på treningssenteret som skulle syns at jeg så dum ut fordi jeg var nybegynner.

Men har disse timene noe effekt hvis vi sammenligner dem med for eksempel frivekter, eller er det en måte å lokke flere på trening på?

Å lokke flere på trening har (ofte) en effekt i seg selv. Til og med for de som gjør minimalt på trening, de har i det minste kommet seg opp av sofaen og fått rista litt på kroppen.

Alle har lov til å trene, og alle har lov til å trene akkurat som de selv ønsker og trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den eneste saltimen jeg går på, og som er nytt på treningssenteret nå, er med kettlebells. Og det blir jeg iallefall svett av, og sterkere:) Kombinert med en del styrketrening så blir det nok bra. Ellers er jeg enig med mange andre her, og synes at man utvikler seg til et viss punk med saltimer og så er det stopp. Men det er bedre enn ingen trening tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er litt rart er at dere bruker uttrykk som "var ikke svett en gang". Hvor mye man svetter er veldig individuelt, og sjelden en god indikator på hvor hardt man har jobbet.

Dersom man ikke svetter i det hele tatt etter en hektisk treninstime, så er det noe som ikke stemmer helt spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er litt rart er at dere bruker uttrykk som "var ikke svett en gang". Hvor mye man svetter er veldig individuelt, og sjelden en god indikator på hvor hardt man har jobbet.

Det er faktisk ganske sant. Jeg fikk høre at jeg umulig arbeider hardt nok under treningsøktene, fordi jeg svetter jo ikke. Men det gjør jeg bare ikke, uansett hvor tungt jeg trener så kan det kun merkes bak på ryggen og nakken (og det er ikke synlig for andre enn meg, du må bort å ta på meg for å legge merke til det)..aldri har det "rent av meg", slik som mange sier det bør skje før jeg kan si at jeg trener tungt:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ganske sant. Jeg fikk høre at jeg umulig arbeider hardt nok under treningsøktene, fordi jeg svetter jo ikke. Men det gjør jeg bare ikke, uansett hvor tungt jeg trener så kan det kun merkes bak på ryggen og nakken (og det er ikke synlig for andre enn meg, du må bort å ta på meg for å legge merke til det)..aldri har det "rent av meg", slik som mange sier det bør skje før jeg kan si at jeg trener tungt:p

En bitteliten avsporing; en PT som satte opp trening for meg på et senter for maaaange år siden, kommenterte mengden svetten min under oppvarming..; "Det er bra du svetter, for det er det mange overvektige som ikke gjør - det viser at du har en forbrenning som funker!" Jeg aner ikke hvor mye hold det er i den påstanden - at svette=høy forbrenning fra naturens side, og at lite svette=lav forbrenning (ergo en liten grunn til overvekten..) (Hører forøvrig med til historien at jeg fikk helt sjokk, for jeg var kanskje 7 kg overvektig på det tidspunktet, og så overhodet ikke på meg selv som noe annet enn slank :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...