Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For det første: vannmelom består av 90 % vann. Pr 100 g er det 36 kcal, der dette stort sett kommer fra karbohydrater.

Du ser jo forsåvidt hvor mye de veier da du kjøper dem. Men syns ikke du skal bekymre deg for dette, vannmelom er sunt og godt!

Fortsetter under...

Mulig dette er dumt spm...:p

Vannmelon, hvor mye kalorier inneholder dette? Vet det kommer ann på hvor mange kg osv..

Jeg er helt avhengi av dette vår/ sommer og har pleid å spise en halv vannmelon pr dag.

Men har aldri tenkt over kaloriene i dette, har ikke veid dem og i butikken veier jo alle forskellig,

Finnes det en lur måte å tenke/ telle kaloriene i vannmelon, uten å måtte spørre i butikken hver dag, om hvor mye disse veier?:p

http://nutritiondata.self.com/facts/fruits-and-fruit-juices/2072/2

Frukt er absolutt ikke det du skal være redd for om du skal ned i vekt, som det står om i den ene artikkelen Ingunn linket til lenger oppe her så er det studier på at frukt kan gjøre det enklere å gå ned i vekt.

For å si det sånn, det er ekstremt mange ting du skal endre i kostholdet ditt før du i det hele tatt trenger å tenke på å gjøre noe med fruktinntaket, så bare kos deg med frukten din du! Likevel er det noen frukter som er bedre enn andre, banan er f.eks. ikke det beste valget å bøtte nedpå av, men det betyr ikke at du ikke kan spise banan...

At avocado skal være usunt pga fettinnholdet er hvertfall bare tull. Avocado er en veldig næringsrik matvare, inneholder en del kostfiber og en god del mineraler. Avocado kan du med fordel ha i kostholdet ditt!

Annonse

Nå er artig nok vannmelon den melonen som inneholder mest carbs med sine 7.6g per 100g. Meir enn honningmelon på fattige 5.6g ;)

Alltid har "alle" ment at honningmelon er den beste når det kommer til smak, men jeg synes vannmelonen smaker 1000000 ganger bedre:D Jeg kunne faktisk gått på en vannmelon diett! I love it! gleeeder meg til å se de herlige sakene overalt igjen:D

Nå er artig nok vannmelon den melonen som inneholder mest carbs med sine 7.6g per 100g. Meir enn honningmelon på fattige 5.6g ;)

Der gikk jeg på en smell gitt :D Spiser ikke så mye meloner selv at jeg hadde oversikten.

Tror vi uansett konkluderer med at frukt er sunt, også på diett.

Godt påeng Oddis, ikke tenkt over det.

Frukt er jo gjerne noe man tar fordi man er litt " fysen " på noe, når det er " litt lenge til neste " måltid eller "litt lenge siden " forrige måltid. Å spise det etter inntak av "vanlig mat " ( som er lavkarbo for min del også ) frister lite. Å blande CC med noe annet enn Funlight har jeg ikke testet enda, simpelthen ELSKER aspartan..... :)

Ps -lunsjen min metter MER ENN nok. Selv om den bare inneholder ca 500Kcal...

Det første jeg fant ut av når jeg skulle ned i vekt er at små mellommåltider ødelegger mye mer enn de gjør godt. Så der er vi enige. Frukt fungerer dårlig som mellommåltid. Blir en sulten mellom måltidene er det bedre å enten endre når man spiser eller endre sammensetningen av hva man spiser.

Ja det lurer nå jeg på etter å ha fått beskjed av legen om å kun spise epler av frukt.

Fordi?

Legen mente på at når man ønsket å gå ned i vekt ville man ikke gjøre det om man spiste for mye frukt. Spesielt druer,bananer og honningmelon var det mye sukker i.

Han sa jo ikke at det ikke var sunt men at det var mye kalorier i frukt derfor ikke bra å spise når man skulle ned i vekt.

Banan, druer og honningmelon er de søteste fruktene vi har, så vi burde være litt mer restriktive på disse. Er ikke myeee kalorier i en frukt, men den øker blodsukkeret litt. Frukt egner seg derfor best å spise sammen med annen mat som er proteinrik eller fettrik.Prøvd å blande epler i en gryterett? Godt godt :)

Leveren kan bare lagre ca 50 gram fruktose før den lagrer overskuddet som fett, men det utgjør jo da mange frukter siden det er omtrent 5-10 gram fruktose i en frukt. I tillegg er en del av vitaminene i frukten faktisk fettløselige. Fruktose er en enkel sukkerart som ikke er spesielt gunstig i store mengder. Merk: I store mengder. En god regel er å spise sånn her; Grønnsaker, bær og så frukt :)

Du trenger ikke være redd for frukt altså, men spise den med litt mer forsiktighet. Uansett er det andre parametre som også avgjør om du går ned i vekt mer enn om du spiser en frukt eller to om dagen.

Jo jeg ser den. Jeg bare føler at når man da anbefaler avokado til folk i den vestlige verden som får i seg så mye fett, og spesielt i Norge med laks osv. så gir det bare liten mening for meg.

Vi spiser for lite godt fett og for mye industrialisert fett. Laks, ørret, sardiner, makrell, sel etc er noe vi burde spise en god del mer av pga omega3 og omega6 som er viktig for kroppens funksjoner.

Fett metter godt og man spiser generelt sett mindre energi totalt av det.

Men vannmelonen har også lavere GB:)

Source ?

"Glykemisk belastning (GB) sier i motsetning til glykemisk indeks noe om mengden karbohydrat i matvaren og hvor mye man spiser av den. Potet og vannmelon vil derfor komme langt bedre ut når man ser på GB – som gir en bedre pekepinne på hvordan blodsukkeret påvirkes."

Robert Eilertsen (http://fitnessbloggen.no/glykemisk-indeks-er-overvurdert/)

"Glykemisk belastning er et begrep som tar ikke bare hensyn til matvarens GI, men både matvarens innhold av karbohydrat, hvor mye som spises av matvaren samt matvarens GI. Det vil si at en matvare som vannmelon, som har en høy GI, ikke vil få en høy GB-verdi fordi vannmelon inneholder veldig lite karbohydrater per 100 gram sammenlignet med mange andre matvarer med tilsvarende GI. GB er derfor langt mer interessant fordi den sier noe om den totale belastningen på blodsukkeret for en gitt mengde matvare. Så lenge du velger lavglykemiske matvarer behøver du ikke tenke på GB, fordi den glykemiske belastningen i måltidet alltid blir lav."

Dr. Lindberg (http://www.fedon.no/no/Sporsmal_og_svar/GI_og_GB/)

Leveren kan bare lagre ca 50 gram fruktose før den lagrer overskuddet som fett, men det utgjør jo da mange frukter siden det er omtrent 5-10 gram fruktose i en frukt. I tillegg er en del av vitaminene i frukten faktisk fettløselige. Fruktose er en enkel sukkerart som ikke er spesielt gunstig i store mengder. Merk: I store mengder. En god regel er å spise sånn her; Grønnsaker, bær og så frukt

Hvor lang tid tar det for leveren å bruke opp de 50 grammene, slik at man kan evt. fylle på med mer?

Annonse

Hvor lang tid tar det for leveren å bruke opp de 50 grammene, slik at man kan evt. fylle på med mer?

Det kommer ann på om du er i overskudd eller underskudd og hvor mye karbohydrater du får totalt. Leverglykogenet brukes for å holde blodsukkeret stabilt.

Sikkert noen andre som kan skrive en mer detaljert forklaring hvordan dette henger sammen.

"Glykemisk belastning (GB) sier i motsetning til glykemisk indeks noe om mengden karbohydrat i matvaren og hvor mye man spiser av den. Potet og vannmelon vil derfor komme langt bedre ut når man ser på GB – som gir en bedre pekepinne på hvordan blodsukkeret påvirkes."

Robert Eilertsen (http://fitnessbloggen.no/glykemisk-indeks-er-overvurdert/)

"Glykemisk belastning er et begrep som tar ikke bare hensyn til matvarens GI, men både matvarens innhold av karbohydrat, hvor mye som spises av matvaren samt matvarens GI. Det vil si at en matvare som vannmelon, som har en høy GI, ikke vil få en høy GB-verdi fordi vannmelon inneholder veldig lite karbohydrater per 100 gram sammenlignet med mange andre matvarer med tilsvarende GI. GB er derfor langt mer interessant fordi den sier noe om den totale belastningen på blodsukkeret for en gitt mengde matvare. Så lenge du velger lavglykemiske matvarer behøver du ikke tenke på GB, fordi den glykemiske belastningen i måltidet alltid blir lav."

Dr. Lindberg (http://www.fedon.no/no/Sporsmal_og_svar/GI_og_GB/)

http://nutritiondata.self.com/facts/fruits-and-fruit-juices/2072/2

http://nutritiondata.self.com/facts/fruits-and-fruit-juices/1956/2

Uansett hva forskning og studier viser, kommer jeg alltid til å spise så mye frukt jeg vil, uten å tenke på kalorier eller GI...nettopp fordi dette er godt, søtt og sunt. Jeg spiser frukt med god samvittiget, hvis jeg ikke hadde spist frukt, hadde det vært noe veldig mye usunnere, og da hadde jeg ikke hatt god samvittighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...