Gå til innhold

Kosttilskudd som passer for moi;)


Metal_Barbie

Anbefalte innlegg

Jeg har stort sett liten tro på at å stappe i seg ørten forskjellige tilskudd av vitaminer og andre tilskudd fra helsekost og slikt ikke er særlig bra for noen og ikke heller funker det å ta så mye på en gang. Men,jeg bruker prot pulver etter trening og jeg burde sikkert tatt noe form for annet tilskudd...en eller to om gangen tror jeg holder...tror ikke kroppen har utbytte av 5 forskjellige liksom. Men hva tenker dere her ang dette? Ser mange bruker myyye forskjellig..er det egentlig optimalt? Hva bruker dere det for og hva synes folk faktisk funker?

Kom nå med litt tips samtidig som dere forteller hva dere bruker og hvorfor dere bruker dette som tilskudd.;)

Per i dag tar jeg ingenting annet enn proteinpulver og trankapsler ,men trankapslene er tomme og jeg må ha noe mer..hva skal en velge ? Jeg skal jo ned i vekt og tenker..jeg vil ikke kutte ut 200 kcal hver dag ytterligere,for å få plass til å ta to ss med tran liksom..blir jo over 200 kcal med to ss fiskeolje som med annen olje eller hva? Så må den som har kunnskapen gjerne forklare hvorfor jeg skal ta dette fettet:P Hva er bra ved d når en slanker seg? Jeg får forsåvidt i meg mye hver dag gjennom fisk men det er kanskje ikke nok,jeg vet ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar proteinpulver, omega-3 kapsler og D-vitamin. Fettet skal du ta fordi det er essensielle fettsyrer som kroppen trenger og som den ikke klarer å produsere selv. Dersom du spiser veldig mye fet fisk så kan det veie opp, men de færreste av oss spiser så mye som trengs. D-vitamin er også noe som kroppen ikke kan produsere selv, og vi får i oss minimalt av dette nå om vinteren i Norge. Se denne artikkelen. Ellers spiser jeg såpass variert at jeg stort sett får i meg det jeg trenger gjennom mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[sarcasm]Bruk Herbalife, det er dyrt, men er renere fremstilt enn andre produkter og gir meg alt jeg trenger, fruktose er skikkelig bra[/sarcasm]

On a more serious note: vitamin-og mineraltilskudd, samt tilskudd av sunne fettsyrer (type omega 3-6-9) er ikke å forakte i treningssammenheng, eller noen sammenheng i det hele tatt.

Vil også anbefale deg å lese selv, synes det er litt egoistisk å be andre lete frem fakta for en selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[sarcasm]Bruk Herbalife, det er dyrt, men er renere fremstilt enn andre produkter og gir meg alt jeg trenger, fruktose er skikkelig bra[/sarcasm]

On a more serious note: vitamin-og mineraltilskudd, samt tilskudd av sunne fettsyrer (type omega 3-6-9) er ikke å forakte i treningssammenheng, eller noen sammenheng i det hele tatt.

Vil også anbefale deg å lese selv, synes det er litt egoistisk å be andre lete frem fakta for en selv :)

Det var ikke det jeg ville,jeg ville bare at dere skulle fortelle meg hvorfor dere tar de tilskuddene dere gjør og hvorfor dere tror det funker. Vitamin tilskudd bør være kjøpt på apotek eller fått på resept hos legen,sånne som man kjøper på helsekost er bare svada,kroppen tar ikke opp det;)

Også synes jeg det er ganske frekt å påstå at jeg er ego,meget usakelig må jeg si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer virkelig på hvor du henter all info'en din.. Kosttilskudd som vitaminer/mineraler og omega-3-tilskudd du får kjøpt på helsekostbutikk som f.eks Sunkost er ofte BEDRE enn det du finner på apoteket, både mht opptak, kvalitet og konsentrasjon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer virkelig på hvor du henter all info'en din.. Kosttilskudd som vitaminer/mineraler og omega-3-tilskudd du får kjøpt på helsekostbutikk som f.eks Sunkost er ofte BEDRE enn det du finner på apoteket, både mht opptak, kvalitet og konsentrasjon....

Tror det var ernæringsfysiolog som fortalte meg dette samt en lege,men det betyr selvfølgelig ikke at d er rett fordet,men jeg syns d høres logisk ut. Men nå var d snakk om sånne standard vitamintilskudd med alt i ett liksom,de skal visst være litt svada. Ellers hadde jo alle fått i seg alt de trengte hele tiden hvis kroppen tok opp alt folk hadde i seg av vitamintilskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting kan erstatte sunn og variert mat, men for de som sliter med å spise på den måten, som f.eks studenter som lever på pytt i panne, så kan et vitamin og mineraltilskudd være ypperlig.

Vanlige folk som har et variert kosthold som spiser mye grønnsaker og frukt har ingen behov for ekstra tilskudd.

Om kroppen ikke skulle klare å ta opp vitaminene og mineralene fra et tilskudd så er det fordi selve tabletten ikke løses opp i magen. De fleste tilskuddene man finner på apoteket og helsekosten idag har god oppløselighet og opptak er derfor ikke et problem.

Men som sagt, personer med godt kosthold har ingen nytte av et vitamin og mineraltilskudd da de allerede får i seg det de trenger fra kostholdet.

En annen ting som veldig mange har mangel på er omega-3 fettsyrer. Her finner man faktisk de beste tilskuddene i helsekost osv da de ofte har høyere konsentrerte tilskudd. Vanlig i helsekosten å selge 1000mg kapsler, mens på apoteket finner man ofte bare 500mg og man må derfor ta flere.

Helsekosten har og blitt flink på å bruke omega-3 fra kjøttet til fisken om igjen har en bedre kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,jeg gjør jo det,men synes ikke je blir så mye klokere jeg,når jeg eser ti forskjellige påstander:/

Les litt rundt i artiklene på Fitnessbloggen. Du kan ikke se på hva andre tar. Du må finne ut dine behov.

Lakseolje for eksempel er noe som er lurt å ta uansett. Det er ikke sikkert du trenger noe annet enn det, det kommer an på hva du spiser til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting kan erstatte sunn og variert mat, men for de som sliter med å spise på den måten, som f.eks studenter som lever på pytt i panne, så kan et vitamin og mineraltilskudd være ypperlig.

Vanlige folk som har et variert kosthold som spiser mye grønnsaker og frukt har ingen behov for ekstra tilskudd.

Om kroppen ikke skulle klare å ta opp vitaminene og mineralene fra et tilskudd så er det fordi selve tabletten ikke løses opp i magen. De fleste tilskuddene man finner på apoteket og helsekosten idag har god oppløselighet og opptak er derfor ikke et problem.

Men som sagt, personer med godt kosthold har ingen nytte av et vitamin og mineraltilskudd da de allerede får i seg det de trenger fra kostholdet.

En annen ting som veldig mange har mangel på er omega-3 fettsyrer. Her finner man faktisk de beste tilskuddene i helsekost osv da de ofte har høyere konsentrerte tilskudd. Vanlig i helsekosten å selge 1000mg kapsler, mens på apoteket finner man ofte bare 500mg og man må derfor ta flere.

Helsekosten har og blitt flink på å bruke omega-3 fra kjøttet til fisken om igjen har en bedre kvalitet.

Takk for infoen altså,setter stor pris på det:) Så omega tre og selolje og slikt...jeg har jo tatt mye av det før,men de sier ve at det er best å ta flytende tran? Jeg føler det blir ort mange overflødige kcal jeg:huh: Kan bare ikke ha i meg 200 kcal mindre mat for å få til å ta to ss tran liksom..:p Så er kapsler også fulle av kcal eller hvrdan er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les litt rundt i artiklene på Fitnessbloggen. Du kan ikke se på hva andre tar. Du må finne ut dine behov.

Lakseolje for eksempel er noe som er lurt å ta uansett. Det er ikke sikkert du trenger noe annet enn det, det kommer an på hva du spiser til vanlig.

Takk:) Ja jeg skal gjøre det:) Jeg mener jo ikke at jeg skal kopiere andre,men var bare intr i å se hva dere andre bruker av slikt;) Men er alltid fint å få litt tips til ting også,slik du gjorde nå;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for infoen altså,setter stor pris på det:) Så omega tre og selolje og slikt...jeg har jo tatt mye av det før,men de sier ve at det er best å ta flytende tran? Jeg føler det blir ort mange overflødige kcal jeg:huh: Kan bare ikke ha i meg 200 kcal mindre mat for å få til å ta to ss tran liksom..:p Så er kapsler også fulle av kcal eller hvrdan er dette?

Grunnen til at "de" sier at flytende tran er det beste er fordi det som oftest er det billigste. Men, tranen er hentet fra leveren på fisken som ikke gir den reneste omega-3'en. Det er mye vitamin A og D i tran noe som gjør at man bør begrense inntaket. Vitamin A og D er fettløselige vitaminer, og det lagres i kroppen. Tar man mye tran så hoper disse vitaminene seg opp og kroppen kan faktisk på en toxisk reaksjon i værste fall.

Rene omega-3-tilskudd er derfor å foretrekke.

Og kaloriene i et tilskudd er flisespikkeri.. Tar du 2 gram omega-3 om dagen så vil ikke dette påvirke vektnedgang osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:) Ja jeg skal gjøre det:) Jeg mener jo ikke at jeg skal kopiere andre,men var bare intr i å se hva dere andre bruker av slikt;) Men er alltid fint å få litt tips til ting også,slik du gjorde nå;)

Svarene du er ute etter ligger i så mange andre tråder og i artikler;)

http://fitnessbloggen.no/kosttilskudd-hvilke-tar-du-og-hvorfor-paneldiskusjon/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at "de" sier at flytende tran er det beste er fordi det som oftest er det billigste. Men, tranen er hentet fra leveren på fisken som ikke gir den reneste omega-3'en. Det er mye vitamin A og D i tran noe som gjør at man bør begrense inntaket. Vitamin A og D er fettløselige vitaminer, og det lagres i kroppen. Tar man mye tran så hoper disse vitaminene seg opp og kroppen kan faktisk på en toxisk reaksjon i værste fall.

Rene omega-3-tilskudd er derfor å foretrekke.

Og kaloriene i et tilskudd er flisespikkeri.. Tar du 2 gram omega-3 om dagen så vil ikke dette påvirke vektnedgang osv...

Okei,tusen takk for svar altså,høres bra ut dette:) tror nok at fettsyrer er det jeg trenger å ta av tilskudd altså og evt jern da,hehe:) Er det noe omegatre merke du vil anbefale forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei,tusen takk for svar altså,høres bra ut dette:) tror nok at fettsyrer er det jeg trenger å ta av tilskudd altså og evt jern da,hehe:) Er det noe omegatre merke du vil anbefale forresten?

Det finnes mange forskjellige gode merker, og jeg har selv brukt Sunkost sin omega-3 i årevis. Nå bruker jeg denne 69_Norwegian_fishoil_Omega_3_180x1000mg_h_ykonsent_2.jpg&w=160&h=250fordi den er god og er rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...