Gå til innhold

Gjør proteinshake gjør mer skade enn nytte?


DEEDSI

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Med mindre man har nyreproblemer vil det ikke være skadelig å få i seg for mye proteiner (og det gjelder proteiner generelt, ikke bare proteinshake). Proteinshake er bra om man ikke får i seg tilstrekkelig proteiner gjennom vanlig mat, noe som særlig kan være tilfellet om man trener mye, men ellers er det ikke noe must.

Men proteinshake inneholder jo kalorier som andre matvarer, så om proteinshaken bidrar til at man kommer i kalorioverskudd, vil man naturligvis gå opp i vekt. Det er kanskje det folk tenker på når de sier at det "gjør mer skade enn nytte"? Det er ikke noe magisk med proteinshake som gjør at man blir sterkere, får større muskler, eller går ned i fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men etter styrketrening er det ikke dumt å ta seg en liten proteinshake uansett hvilket nivå man er på...!? :)

Personlig gjør jeg det ja, fordi det tar veldig kort tid å lage, og fordi jeg ikke gidder å lage meg noe veldig proteinrik ordentlig mat rett etter trening når jeg er sliten :D Og jeg er rimelig nybegynner innen styrketrening altså.

Liker å ta meg proteinshake en gang om dagen uansett om jeg trener den dagen eller ikke, fordi jeg rett og slett ikke får i meg nok proteiner hvis jeg ikke gjør det. Har ikke noe lyst å spise såå mye kjøtt/melk/egg ;)

Så vil ikke si det er en dum idé nei! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan drikker dere proteinshake da? Jeg følger oppskriften på bøtta, men det smaker bare vatten med en svak kvalm kakaosmak. Derfor lager jeg alltid en smoothies og blander protein oppi. Dette blir godt, men det tar lang tid.

Har proteinfabrikken sitt proteinpulver.

Har dere andre tips til måter å få i seg proteinpulver??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan drikker dere proteinshake da? Jeg følger oppskriften på bøtta, men det smaker bare vatten med en svak kvalm kakaosmak. Derfor lager jeg alltid en smoothies og blander protein oppi. Dette blir godt, men det tar lang tid.

Har proteinfabrikken sitt proteinpulver.

Har dere andre tips til måter å få i seg proteinpulver??

Jeg bruker bare skje og blander ut med akkurat nok vann til at pulveret blander seg, og spiser det som tykk saus :thumbsup: Med for mye vann synes jeg som regel ikke det smaker så mye, men det kommer litt an på hvilken type man bruker etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan drikker dere proteinshake da? Jeg følger oppskriften på bøtta, men det smaker bare vatten med en svak kvalm kakaosmak. Derfor lager jeg alltid en smoothies og blander protein oppi. Dette blir godt, men det tar lang tid.

Har proteinfabrikken sitt proteinpulver.

Har dere andre tips til måter å få i seg proteinpulver??

Det å blande det med mer pulver gir det kraftigere smak, som da smaker mer som milkshake. Noen foretrekker å blande det med melk fordi det blir tykkere, men jeg tar bare vann og mer pulver. Det er vel noe som 2 scoops som er anbefalt, jeg bruker vanligvis 3 nå som er ok, men brukte tidligere 4-5 scoops. Det ga shaken litt mer yoghurtkonsistens, som man også blir lei av etterhvert.

Jeg foretrekker jordbærsmak da, er ikke spesielt glad i sjokoladepulveret. Sjokoladeshake med litt ekstra O'Boy-pulver derimot fungerer greit for smaken sin del ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man har nyreproblemer vil det ikke være skadelig å få i seg for mye proteiner (og det gjelder proteiner generelt, ikke bare proteinshake). .

Jeg mener ikke å pirke på det her, men dette er heller litt lite presist, dessverre. Litt av problemene med å påføre kroppens organer store konsentrasjoner av en hvilket som helst kjemisk forbindelse er at man ikke bare har usikkerhet rundt akutt påvirkning, men også hvordan det vil påvirke det i det lange løp. Stort protein inntak nå, kan like godt kaste deg på dialysemaskin når du er 55, ettersom alt er styrt av genetikk og kjemi.

Like lett kan andre kanskje spise tett med proteiner til dem er 105 år gamle, men poenget er at man skal være forsiktig med å generalisere når det gjelder kroppen og toleranse for forskjellig eksponering. Det er veldig sjeldent du finner en fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...