Gå til innhold

Clean - show me yours, i'll show you mine.

Anbefalte innlegg

Og her er min:

Noen som gidder utgreie om forskjellen på powerclean og vanlig clean? Er det når man drar et frontbøy på slutten? Elsker denne øvelsen, siden jeg så den på youtube først og har bare "vist" den to-tre ganger til noen andre så aner ikke om jeg gjør det korrekt, men får ikke vondt noen plass så tror det går greit.:thumbsup:

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4607-clean-show-me-yours-ill-show-you-mine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskjellen på Power Clean og Clean er at ved utførelse av vanlig clean så skal du fange stange i en full Squat. Du kjører en power clean, dvs at du ikke henter stangen uten å gå dypt med rompa.

Teknikken ser grei ut, men det er noen ting som kan forbedres. Litt vanskelig å forklar men

- Du kan strekke deg mere ut, og "skyte" hofta mere fram nå du trekker. (Bevegelsen etter stanga har passert knærne)

- Stangen er litt for langt unna kroppen

- Du mangeler å "shrugge"

- Det ser ut som om du curler stanga litt opp. Momentumet stange får fra hoften (etter shruget) skal være nok til at du kan fange den på topp.

Legger ved en liten teknikk video:)

Og veldig bra øvelse som mange flere kunne ha kjørt!

Litt spesielt det han gjør i videoen, siden han fanger stanga som i en powerclean for så å gå ned i fullsquat. Så det er jo verken fugl eller fisk?

Han kjører Power Clean to front Squat. Det er ikke verken fugl eller fisk, men en egen øvelse som varierer litt fra Clean og Power Clean. Men pullet opp til skulderen er utført med bra teknikk. Det var teknikken bak Cleanen/Powerclean som videon hadde som hensikt å vise.

Bedre video:

Annonse

nice :) ser for meg at shoots og takedowns generelt kommer til å bli en del skarpere når jeg klarer å dra lang over kroppsvekt i cleans. Er det noe vits i å kombinere det med clean -> frontsquat -> pushpress eller har jeg mer igjen for å kun kjøre clean? kjører militærpress og pushpress og knebøy utenom uansett så..

nice :) ser for meg at shoots og takedowns generelt kommer til å bli en del skarpere når jeg klarer å dra lang over kroppsvekt i cleans. Er det noe vits i å kombinere det med clean -> frontsquat -> pushpress eller har jeg mer igjen for å kun kjøre clean? kjører militærpress og pushpress og knebøy utenom uansett så..

Spørs hva målet med treninga er.

- Du kan holde høyere intensitet og eksplosivitet ved å kun kjøre powercleans.

- Clean (Frontsquat) så får du en støtteøvelse til knebøyen

- Pushpress er en fin støtteøvelse til militærpressen

Så er opp til deg hva du ønsker å oppnå ved å kjøre cleans:)

Vendinger (fulle vendinger og styrke/power-vendinger), samt frontknebøy og vanlig knebøy vil sette litt mer krutt i nedtagningene dine. Bytt også ut markløft med støtdrag/vendedrag (clean pull).

Supplementer med pushpress, rykk og nakkestøt så er du på god vei.

Personlig så anbefaler jeg deg ikke å kjøre nakkestøt. Det er en øvelse med større risiko for skader og er ikke så forskjellig fra vanlig militærpress. (At det er verdt å kjør den, etter min mening). Det er riktig at nakkestøt er regnet som litt mere effektiv en militærpress, og at den trener litt forskjellige muskler, men risikoen for skader er større.

Det er en avgjørelse du må ta, har linket med noen artikler om behind the neck shoulder press.

Om du lurer på noe så er det bare å spørre.)

http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/five_exercises_you_should_stop_doing_forever?sms_ss=facebook&at_xt=4d2106e7119b955f,0

http://www.bodybuilding.com/fun/betteru26.htm

http://www.ironmanmagazine.com/site/pain-and-the-behind-the-neck-press/

Nakkestøt er ikke det samme som nakkepress. "Skaderisiko" er ikke en god unnskyldning om du vil bli god i noe, da tar du tiden til å lære å gjøre det ordentlig, noe som vil føre til at det ikke blir noen skaderisiko av å kjøre øvelsen.

Nakkestøt vil være en enklere variant enn vanlige overstøt for deg som ikke har hatt omfattende trening på et vektløftergym. Inntill du lærer deg å bli fleksibel nok og stødig nok til å utføre "vanlige" støt vill nakkestøt være en bra øvelse for å lære seg å korellere ben og overkropp sammen i en eksplosiv kraftbevegelse som vil være en fordel i MMAen (som jeg regner med du referrerer til siden du nevner takedowns og shoots).

Nakkestøt:

Rykk/styrkerykk (eng. snatch/power snatch) er likedan, men det vil være en mer omfattende øvelse som er vanskelig å lære seg.

Om du er seriøs nok anbefaler jeg deg å oppsøke en vektløfterklubb for å lære deg det best mulig, det er definitivt noe du kommer til å få igjen mye for.

Har ikke prøvd meg på snatch enda, men har tenkt på å ta kontakt med vektløftingklubb her, har hørt den var ganske bra tidligere vertfall, må bare spore den opp :)

fant en oversikt over øvelsene her - noe usikker på hva som er hva på norsk men, rykk = snatch og støt = jerk og vending = clean, eller?

http://www.exrx.net/Lists/OlympicWeightlifting.html

Annonse

Haha, elsker han som tar bicepscurl med belte på den nederste videoen til Plyo :D

Ikke bare det men det var så tungt med curls at han måtte bare kaste fra seg stanga etterpå! Går ikke å sette den fra seg som vanlige folk nei, men stakkar Dat Pump vettu!

Her er PLYO varianten.

og her er en split snatch variant

Du følte deg dum når du gjorde knebøy uten å holde i stanga, så hva følte du når du gjorde dette? :whistling:

Ontopic:

Er pinlig dårlig i vendinger etc selv, men det er noe her fra ca 1:15

Om et års tid derimot skal det sitte ordentlig.

Du hopper fortsatt endel frem når du vender, Freddy. Sett deg mer bakpå i draget og hold vinkelen på ryggen helt til du omtrent har strekt ut bena så slipper du å få den så langt foran deg at du må hoppe etter den.

Kjør fra heng i en periode og fokuser på at du skal treffe slik at du nesten hopper bakover så vil det komme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...