Gå til innhold

Kosedag


Pyså

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har hørt at det kan være lurt å ha en kosedag i uken. Dar man tenker liitt mindre på hva man inntar.

Noen som vet om det stemmer?

Etter slik jeg har hørt så er det fordi kroppen venner seg til inntaket, og reduserer energibruket osv, men har man en kosedag med snop og pizza, vil kroppens energiforbruk øke.

OBS! Viktig å holde seg til den ene dagen! Og for noen er det kansje lettere å holde seg borte fra godisen når de vet at de kansje bare må holde seg en dag eller tre til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg merker når min "du har låv" dag kommer, så er det ikke så mye som inntas, men at muligheten er der gjør mer avslappet til det. Har jeg lyst på snop midt i uka (noe som sjeldent skjer, men det hender) har jeg lettere for å tenke, "nei det er bare onsdag" så er jeg ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"kosedag" er ikke det samme som en "oppkarbingsdag".

Oppkarbingsdag brukes for å fylle kroppens glykogenlagre ved at en hovedsakelig inntak karbohydratrik mat, og dermed spiser mindre protein og fett. Dette innebærer ikke stor kalorioverskudd. Jeg gjør dette ifb med sykkelritt og i forkant av langkjøringsperioder.

Oppkarbingsdag brukes også for di som spiser svært lite karbo ellers. Lite karbs gir ikke nødvendigvis behov for karbo-dag, men dersom en trener mye vil mange ha nytte av dette - særlig om en ønsker muskelvekst/unngå muskelsvinn på diett.

Det du snakker om er vel mer (slik jeg, helt ærlig, ser det) en unnskyldning for å unne seg "digg" mat selv på en diett. faren er at mange spiser så uhemmet mye - fordi dette er den ENE dagen de KAN spise gode ting.. Vinningen (underskuddet hele uka) går lett opp i spinningen (diger kcal overskudd).

Rent psykisk kan det være motiverende, og det trenger ikke være dumt heller dersom du begrenser deg. Derfor ville jeg ikke kalt det "kosedag" eller "spisedag" - men heller et fri-måltid, eller EN ting som er godt - f.eks is til dessert, EN sjokoalde e.l.. Refererer du til dette som en kosedag er det tenkelig at mat for deg = kos.. det er ikke en gunstig tankegang om du prøver å slanke deg. Mat = nyttig og nødvendig. Kos kan en ha uanvhengig av hva som stappes i munnen ... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent psykisk kan det være motiverende, og det trenger ikke være dumt heller dersom du begrenser deg. Derfor ville jeg ikke kalt det "kosedag" eller "spisedag" - men heller et fri-måltid, eller EN ting som er godt - f.eks is til dessert, EN sjokoalde e.l.. Refererer du til dette som en kosedag er det tenkelig at mat for deg = kos.. det er ikke en gunstig tankegang om du prøver å slanke deg. Mat = nyttig og nødvendig. Kos kan en ha uanvhengig av hva som stappes i munnen ... ;)

Joda joda, selvfølgeli kan man ha kos uten mat. Jeg visste bare ikke hva jeg ellers skulle kalle dagen ;)

Også lurte jeg på om det jeg hadde hørt var riktig. At man kan unne seg en godbit i ny og ne, kan si ja til middagen hos mor med kjøttkaker i brun saus med poteter uten å måtte tenke seg om mens du sitter ved bordet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det ikke farlig å spise det en har lyst på så lenge det er i måtelige mengder. Men det veldig fint å ha en dag hvor du spiser det du vil. Det er både en fysisk og psykisk god ting å gjøre. Kroppen blir fort vant til hva den spiser, og som det nevnes her blir det ikke så digg å trøkke i seg masse på spisedagen når det blir en gang i uka.

Kroppen blir også mer i balanse når en er litt opptatt av å spise til faste tider og regelmessig. Biologisk er vi veldig forskjellig så det er litt individuelt hvordan kroppen vil ha det også.

Men som tråden her startet med så anbefaler jeg at en dag i uka er spisedag hvor du kan spise det du vil :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det her trur jeg er mer psykisk enn noe annet. Greia er jo at folk har en tendens til å ha dårlig kosthold generelt. Mange drikker f.eks. brus flere ganger i uka, under lunsj etc. I England f.eks. er potetgull en vanlig del av lunsjen. Tviler på at kostholdet for folk som er som interessert i trening at dem diskuterer her, er så dårlig at det er lurt med en spis-hva-du-vil-dag. Trur det er mer for folk som er ganske store, har spist ufornuftig i mange år, og nå prøver å droppe flere kg.

Jeg ser logikken med en sånn dag, ettersom det gjør det lettere å motivere seg resten av uka. Men personlig er det ikke noe problem å holde samme kosthold 7 dager i uka kontinuerlig. Det verste er egentlig å kutte ned på alkoholen. Men samme prinsipper kan jo gjelde for alkohol så hey ho. Blei bare masse møl detta her, men interessant å diskutere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser logikken med en sånn dag, ettersom det gjør det lettere å motivere seg resten av uka. Men personlig er det ikke noe problem å holde samme kosthold 7 dager i uka kontinuerlig. Det verste er egentlig å kutte ned på alkoholen. Men samme prinsipper kan jo gjelde for alkohol så hey ho. Blei bare masse møl detta her, men interessant å diskutere. :)

Hos meg inngår også alkohol under kosedag. det er den det er verst å holde seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så om man spiser til faste tider og måltider osv, så lønner det seg med et frimåltid så kroppen ikke venner seg til underskuddet?

Kroppen er veldig tilpassningsdyktig så kroppen lager seg også vaner. Så variasjon av kost er også positivt for kroppen og organene våre. Et variert kosthold gjør at tempelet jobber effektivt hele tiden, men det betyr ikke at du kan spise alt mulig. Sunne og naturlige matvarer er det beste :thumbsup:

Det å spise til faste tider ( sann någenlunde...) er bare bra. Da klare kroppen å holde en god rytme med tanke på fordøyelse og tilgang til næring :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen er veldig tilpassningsdyktig så kroppen lager seg også vaner. Så variasjon av kost er også positivt for kroppen og organene våre. Et variert kosthold gjør at tempelet jobber effektivt hele tiden, men det betyr ikke at du kan spise alt mulig. Sunne og naturlige matvarer er det beste :thumbsup:

Det å spise til faste tider ( sann någenlunde...) er bare bra. Da klare kroppen å holde en god rytme med tanke på fordøyelse og tilgang til næring :cool:

Jeg spiser det samme hver dag omtrent.. Blir det dumt da? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har hørt at det kan være lurt å ha en kosedag i uken. Dar man tenker liitt mindre på hva man inntar.

Noen som vet om det stemmer?

Etter slik jeg har hørt så er det fordi kroppen venner seg til inntaket, og reduserer energibruket osv, men har man en kosedag med snop og pizza, vil kroppens energiforbruk øke.

OBS! Viktig å holde seg til den ene dagen! Og for noen er det kansje lettere å holde seg borte fra godisen når de vet at de kansje bare må holde seg en dag eller tre til..

Jeg vil ikke anbefale deg å ha en sånn dag. det er klart, hvis du sliter med motivasjonen, så er det bedre med en sånn dag en å gi helt opp. men hvis du virkelig vill ned i vekt, så burde du ikke ha en "kose" dag. fordi når du trener mye, så øker forbrenningen din, og hvis du da spiser noe "dritt" en dag, så ødelegger du på en måte den forbrennings fasen du har bygd opp. - men det er bare noe jeg har hørt. er ikke sikkert det stemmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spise/kosedag... Jeg ville heller kalt det reset-dag, grunnen er som følger.

Leptin er masterhormonet som regulerer blant annet lipolyse (fettforbrenning)

Når man er på diett, vil kaloriunderskuddet gjøre til at nivåene av hormonet leptin synker. Dette skjer typisk etter 5-7dager avhengig av fettprosent. (Høy fettprosent gir ikke så brå resesjon i hormonproduksjonen, og det er ikke sikkert man trenger en slik dag før man treffer 10-12% for gutter eller 18-20% for jenter.)

Når man så får lave nivåer av leptin vil fettforbrenningen avta og kroppen frigjør mindre energi til bruk. Ganske logisk tenkt av kroppen, den tror jo den får for lite næring.

Leptinproduksjon trigges av et over eller på vedlikeholdsinntak av kalorier, og reagerer spesielt på karbohydrater.

Så, om man velger å ha en spise/kose/resetdag hver 5 dag så spiser man i overskudd denne dagen med hovedvekt på karbs, proteiner og fett holder man lavt men minimum 1g protein pr kg.

Jeg har ikke sett nøyaktige tall på hvor mye karbs som er optimalt, men egne erfaringer tilsier at 1 pakke riskaker med jordbærsyltetøy, 1 liter juice, 200 gram hvit ris til maten og litt valgfritt snop (Godt og Blandet med en halvliter cola til:wub:) funker fint... Det er dog bare mine preferanser, alle slags karbs vil funke så om man vil spise havregryn fra morgen til kvelds så gjør det samme nytta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maå

Jeg vil ikke anbefale deg å ha en sånn dag. det er klart, hvis du sliter med motivasjonen, så er det bedre med en sånn dag en å gi helt opp. men hvis du virkelig vill ned i vekt, så burde du ikke ha en "kose" dag. fordi når du trener mye, så øker forbrenningen din, og hvis du da spiser noe "dritt" en dag, så ødelegger du på en måte den forbrennings fasen du har bygd opp. - men det er bare noe jeg har hørt. er ikke sikkert det stemmer :)

Nå ble jeg litt bekymra, stemmer dette at det ødelegger forbrenningen, man opparbeider med tung styrke??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også svært nyskjerrig på denne spisedagen/oppkarbingsdagen. Prøvde meg ut her en dag. Jeg prøver å holde meg langt unna fett denne dagen. Silje Mariela tipset om å spise raske karbs uten for mye fiber for ikke å bli oppblåst f.eks: riskaker med syltetøy, cheerios, popcorn, lett iskrem, lys pasta, ris og poteter, lyse rundstykker, gummi godteri osv.

Andre matvarer som er ok på oppkarbingsdag? *tips tips* Altså pizza og sjokolade høres ikke ut som om det er ok siden det inneholder mye fett?...Synd jeg er svakest for sjokolade:eek: jentesyndrom:rofl: karbs + fett er den store synderen altså?

Jeg går på PSMF så vil gjerne ha mer info om oppkarbingsdager. Min varer i 5 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også svært nyskjerrig på denne spisedagen/oppkarbingsdagen. Prøvde meg ut her en dag. Jeg prøver å holde meg langt unna fett denne dagen. Silje Mariela tipset om å spise raske karbs uten for mye fiber for ikke å bli oppblåst f.eks: riskaker med syltetøy, cheerios, popcorn, lett iskrem, lys pasta, ris og poteter, lyse rundstykker, gummi godteri osv.

Andre matvarer som er ok på oppkarbingsdag? *tips tips* Altså pizza og sjokolade høres ikke ut som om det er ok siden det inneholder mye fett?...Synd jeg er svakest for sjokolade:eek: jentesyndrom:rofl: karbs + fett er den store synderen altså?

Jeg går på PSMF så vil gjerne ha mer info om oppkarbingsdager. Min varer i 5 timer.

¨

poenget med oppkarbingsdag er å fylle opp glykogenlagrene (gir god trøkk på trening!). Det er da, for det fleste, ønskelig å gjøre dette uten å havne i digert kalorioverskudd - og dermed er det lurt å spise mindre av matvarer som inneholder fett (=flere kcal), og fokusere på matvarene med mye karbo ;)

Som syklist har jeg ikke akkurat et lavt karboinntak - og noen av tingene jeg liker:

- Banan (bananis = frossen oppkuttet banan i blender + kakaopulver/proteinpulver+ litt melk!)

- yoghurt mix: (yoplait 0,1%) + musli (blander havregryn, puffet havre o.l) + rosiner

- rismix: kokt ris + vanlijeyoghurt/vaniljekesam + kanel

- potetmos!!!! evt med søtpotet

- pasta

- pitabrød (eller lomper) med sukkerfritt syltetøy + banan + peanøttsmør

- havregrøt - m/ tørka bær & syltetøy

- risgrøt - lager med lettmelk/skummamelk

- ananas + bær + sukrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨

poenget med oppkarbingsdag er å fylle opp glykogenlagrene (gir god trøkk på trening!). Det er da, for det fleste, ønskelig å gjøre dette uten å havne i digert kalorioverskudd - og dermed er det lurt å spise mindre av matvarer som inneholder fett (=flere kcal), og fokusere på matvarene med mye karbo ;)

Som syklist har jeg ikke akkurat et lavt karboinntak - og noen av tingene jeg liker:

- Banan (bananis = frossen oppkuttet banan i blender + kakaopulver/proteinpulver+ litt melk!)

- yoghurt mix: (yoplait 0,1%) + musli (blander havregryn, puffet havre o.l) + rosiner

- rismix: kokt ris + vanlijeyoghurt/vaniljekesam + kanel

- potetmos!!!! evt med søtpotet

- pasta

- pitabrød (eller lomper) med sukkerfritt syltetøy + banan + peanøttsmør

- havregrøt - m/ tørka bær & syltetøy

- risgrøt - lager med lettmelk/skummamelk

- ananas + bær + sukrin

Mange gode forslag, men peanøttsmør?:confused: Inneholder jo mye fett. Det er mitt favorittpålegg over alle pålegg:thumbsup: Helt nazi kan man ikke være, man skal jo tross alt gi kroppen signaler om at alt er tilbake til "normalt". Holder meg unna fett ganske mye, men lurer til meg lett iskrem, bittelitt sjokolade eller brunost iblant. Uten dette duger helten ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...