Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, har startet å studere lav-karbo siden alle snakker om det, men det er noe jeg ikke helt forstår. Poenger er vel å trappe ned på karbohydratene, og øke inntaket med fett? Det er jo 9 kalorier per gram fett, og 4 kalorier per gram karbohydrat, det vil si det er dobbelt så mange kalorier i fett som i karbohydrater, så hvorfor bytter vi det ut?

Sikkert et dumt spm, men men! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4425-hvordan-funker-lav-karbo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, har startet å studere lav-karbo siden alle snakker om det, men det er noe jeg ikke helt forstår. Poenger er vel å trappe ned på karbohydratene, og øke inntaket med fett? Det er jo 9 kalorier per gram fett, og 4 kalorier per gram karbohydrat, det vil si det er dobbelt så mange kalorier i fett som i karbohydrater, så hvorfor bytter vi det ut?

Sikkert et dumt spm, men men! :)

Fett og karbohydrater fungerer forskjellig i kroppen vår. Fett gir også økt metthetsfølelse slik at man ofte ender opp mer totalt å spise mindre energi om man bytter ut karbohydrater med fett.

Insulin er det største fettlagringshormonet vi har og kan utskilles av karbohydrater og proteiner. Karbohydrater har f.eks forskjellige GI (glykemisk index) som tilsier hvor mye maten påvirker blodsukkeret. Når blodsukkeret er lav skilles mindre insulin ut enn når blodsukkeret er høyt. Høyt blodsukker gir masse helseproblemer, ikke bare fettlagring.

Derfor skiller vi også mellom såkalte gode og dårlige karbohydrater, eller sakte og langsomme karbohydrater. Potet er en typisk rask karbohydrat, fordi den har en GI på 89, mens bønner er en typisk sakte karbohydrat med en GI på 15.

Når vi reduserer karbohydratene i kosten vår, vil fett være vår viktigste energikilde, siden proteiner er vanskelig å bryte ned til energi. Fett gir lite eller ingenting utslag på insulinet (det er ikke dermed sagt at vi kan spise ubegrensa fett bare vi ikke spiser karbohydrater!!) og gir større metthetseffekt pr. gram. Når vi i lavkarbomodus snakker om å spise mer fett er det ikke snakk om å spise tilsvarende mengder i volum, men tilsvarende mengder i %.

Det vil si at har du ett 100 kcal måltid og du skal erstatte 40 kalorier karbohydrater med fett så må du spise 4,4 gram fett, ikke 10 gram som du ville spist i samme mengde karbohydrater.

Man trenger nødvendigvis ikke å spise mer fett på en lavkarbodiett. Man kan spise mer protein i tillegg til litt mer fett. Men hvert måltid bør ideelt sett inneholde minst 10-20 gram fett uansett diett.

Annonse

Mener du at majones, fløte, smør og ribbefett er sunnere enn havregryn?

Lavkarbo handler IKKE om å stappe mest mulig fett i seg, helst smør intravenøst mens man gomler majones fra pakken.

Det kommer an på hvordan sammensetning man har på maten hvor mye fett man burde spise, men finnes inget vitenskapelig grunnlag som tilsier at mettet fett er farlig, tvert om.

Mange mennesker går rundt med en intoleranse mot korn, selv uten å vite det. Korn er ikke spesielt bra i det hele tatt, men skal man først spise korn så er havregyn det beste man kan velge. Har personlig ingenting mot havregryn, jeg spiser det selv - de glutenfrie dog. Gjerne med ordentlig smør - ikke margarin, og har erstatta halvparten av havregryna med noe annet så det ikke påvirker blodsukkeret mitt så forferdelig.

En av hemmelighetene bak lavkarbo er nok også at mange spiser litt mer protein, samt at matvarene de velger inneholder mer av typer aminosyrer som metter bedre enn f.eks aminosyrene i brødmat. Eks finnes det aminosyrer i mange typer nøtter og fisk som gir større metthetsfølelse enn andre aminosyrer. Kompleksekarbohydrater i matvarer med lav GL fører også til større metthetsfølelse, eksempler er mange typer grønnsaker. Fett metter som nevnt bedre enn spesielt raske karbohydrater. Leste en studie hvor man sammenligna barn som drakk helmelk med lettmelk. Totalt sett fikk de i seg like mange kalorier siden helmelk metta betydelig bedre...

velvet: Et godt poeng det du sier om havregryn, noe som irriterer meg med mange lavkarbofans er at korn er dårlig uansett, men det finnes jo store forskjeller på korn slik det gjør på typer fett etc. Havregryn har f.eks nesten bare fordeler sammenligna med hvete, om man ser bort fra dårlig evne til å heve om man baker. Havregryn har ikke gluten naturlig, mye vannløselig fiber, mindre karbo og betydelig mer fett enn andre kornslag, noe som burde klinge bra i ørene til de som kjører moderat lavkarbo :)

Problemet med havregryn slik jeg ser det er at det inneholder fytinsyre som minsker mineralopptaket fordi fytinsyre binder mineraler til seg. Det finnes måter å minske fytinsyren på, men den involverer syrnet melk og bokhvete og tar lang tid.

Det er rett og slett ikke verdt tiden det tar å tilberede, mener jeg.

En mer utfyllende forklaring om havregryn på engelsk kan du lese her http://www.marksdailyapple.com/are-oats-healthy/

Lavkarbo handler IKKE om å stappe mest mulig fett i seg, helst smør intravenøst mens man gomler majones fra pakken.

Det kommer an på hvordan sammensetning man har på maten hvor mye fett man burde spise, men finnes inget vitenskapelig grunnlag som tilsier at mettet fett er farlig, tvert om.

Jeg følger LeanGains, som medfører bedre insulinsensitivitet, som igjen gjør at kroppen benytter seg bedre av karbohydrater.

Kilde: http://www.scribd.com/doc/62477285/The-Leangains-Approach-Final

Av den grunn ser jeg absolutt ikke på karbohydrater som "onde". Jeg kan være enig i at det er lett å spise mange kalorier av havregryn, men i og med at jeg legger meg på mer enn 2,6 g/kg protein daglig klarer jeg fint å holde meg i skinnet når det gjelder antall kalorier totalt sett. Majones og smør har jeg ikke rørt siden jeg bestemte meg for å ikke være tjukkas lenger, så jeg kan ikke sammenligne direkte, men jeg har inntrykk av at det fort blir mange kalorier av slik feit mat også. Dessuten øker ikke mettet fett forbrenningen noe særlig:

• Dietary fat has the lowest thermic effect of only about 3-5%
  • Carbs have a thermic effect of about 15%
  • Proteins have a thermic effect of about 30%.

Kilde: http://www.burnthefat.com/negative_calorie_food.html

Jeg er i utganspunktet ikke kritisk til lavkarbo. Hovedgrunnen til at jeg spiser lite fett og mer karbohydrater er at den maten jeg er mest glad i tilfeldigvis er karbo-mat. Havregryn gir meg f. eks. litt mer matglede enn laks og egg, selv om jeg liker alle tre.

Annonse

Jeg ser heller ikke på karbohydrater som slemme, men alt til sin tid. Karbohydrater gjør at man produserer mer insulin. Insulin er et lagringshormon, men det er ikke bare fett det lagrer. Etter trening koser jeg meg med karbohydratene mine, men forsøker å begrense dem ellers.

Og så er det hele greia med "alt med måte", da...

velvet: Et godt poeng det du sier om havregryn, noe som irriterer meg med mange lavkarbofans er at korn er dårlig uansett, men det finnes jo store forskjeller på korn slik det gjør på typer fett etc. Havregryn har f.eks nesten bare fordeler sammenligna med hvete, om man ser bort fra dårlig evne til å heve om man baker. Havregryn har ikke gluten naturlig, mye vannløselig fiber, mindre karbo og betydelig mer fett enn andre kornslag, noe som burde klinge bra i ørene til de som kjører moderat lavkarbo :)

Hmm...har ikke havregryn gluten naturlig? Hva...eh,...men hvorfor har de glutenfrie havregryn da? Jeg responderer ikke spesielt bra på gluten så jeg kjøper konsekvent glutenfrie havregryn, og den pakken er litt dyrere enn vanlig, store havregryn. Kan jeg kutte ut det da?

Jeg følger LeanGains, som medfører bedre insulinsensitivitet, som igjen gjør at kroppen benytter seg bedre av karbohydrater.

Kilde: http://www.scribd.com/doc/62477285/The-Leangains-Approach-Final

Av den grunn ser jeg absolutt ikke på karbohydrater som "onde". Jeg kan være enig i at det er lett å spise mange kalorier av havregryn, men i og med at jeg legger meg på mer enn 2,6 g/kg protein daglig klarer jeg fint å holde meg i skinnet når det gjelder antall kalorier totalt sett. Majones og smør har jeg ikke rørt siden jeg bestemte meg for å ikke være tjukkas lenger, så jeg kan ikke sammenligne direkte, men jeg har inntrykk av at det fort blir mange kalorier av slik feit mat også. Dessuten øker ikke mettet fett forbrenningen noe særlig:

• Dietary fat has the lowest thermic effect of only about 3-5%
  • Carbs have a thermic effect of about 15%
  • Proteins have a thermic effect of about 30%.

Kilde: http://www.burnthefat.com/negative_calorie_food.html

Jeg er i utganspunktet ikke kritisk til lavkarbo. Hovedgrunnen til at jeg spiser lite fett og mer karbohydrater er at den maten jeg er mest glad i tilfeldigvis er karbo-mat. Havregryn gir meg f. eks. litt mer matglede enn laks og egg, selv om jeg liker alle tre.

Jeg ser heller ikke på karbohydrater som onde, men jeg ser på karbohydrater i kosten, og spesielt de raske og stivelsesrike karbohydratene som ett problem for mange. Sukker er selvsagt her, og inntak av sukker gjør at kroppen bare higer etter mer og mer, men det gjør den også med andre karbohydrater også. Jeg syns det er synd at vi skal sky fett og heller spise mer mat som er fjernet for naturlig fett og erstattet med karbohydrater, spesielt når jeg vet at karboreduksjon i kosten faktisk løser en del helseproblemer. Jeg vet ikke om man får samme helsemessig effekt av å spise på en måte som gjør at kroppen benytter karbohydratene bedre, men det ville vært spennede å lese om.

Det er f.eks mye lettere, bedre for sjela og pengeboka å spise mer naturlig mat enn det er å gjennomgå årevis med prøverørsbehandling for å få barn, når man kunne spist litt annerledes og løst blokkeringene i kroppen som gjorde at man ble mer fruktbar. Det samme gjelder diabetes, blodtrykk, uregelmessig syklus, epilepsi, ADHD, osv...

Jeg bryr meg fint lite om antall kalorier jeg spiser. Tar det på gefylen og spiser når jeg er sulten, og får karbohydratene mine fra grønnsaker, bær og frukt hovedsakelig. Noe kommer også fra meieriprodukter, da hovedsakelig kesam og melk. Det funker fint. Man må ikke stresse så mye med maten sin, da blir man gal. Har en viss kontroll, men fintelling skjer ikke. Stoler på kroppen min.

En annen ting er at fett, i likhet med proteiner metter veldig godt. For min del metter fett mye mer enn proteiner gjør. Karbohydrater metter meg også, men når jeg spiser masse karbs, f.eks i form av brød så blir jeg stappe mett og velter meg på sofaen. 1 time senere er jeg like sulten. Spiser jeg den samme kalorimengden i fett og protein er jeg mett i timesvis. Siden fettet metter veldig godt så spiser man også ofte mindre energi totalt sett.

I tillegg må jeg legge til at protein har høy termisk effekt, men fett har også høy termisk effekt - gitt at fett er hovedenergikilden. Bruker kroppen fett som hovedenergi må den sette i gang glukoneogense og den prosessen i seg selv er ganske energikrevende. Studier på mus viser at med fett som energikilde er den termiske effekten opptil 7 ganger større enn med karbohydrater.

Jeg vet ikke om man får samme helsemessig effekt av å spise på en måte som gjør at kroppen benytter karbohydratene bedre, men det ville vært spennede å lese om.

I’ve been using intermittent fasting for years. There are a few different fasting based diets out there,but I’ve created the first one of it’s kind that is designed specifically for anyone interested in buildingmuscle, losing fat or improving their body composition. I don’t fast for any esoteric reasons. Eventhough there’s a multitude of health benefits to be had from it, those aren’t my primary incentives,either. No, my reasons are probably the same as yours – I want to improve my physique by gettingleaner, stronger and more muscular. How on earth do I accomplish that by fasting? Here’s a quickprimer on the benefits of intermittent fasting for anyone interested in improving their physique and mental state:

• Greater insulin sensitivity, which allows your body to make better use of carbohydrates

• A wide variety of potential health benefits, ranging from cardiovascular health and lifeextension to neuroprotective mechanisms that may protect against brain diseases such as Alzheimers.

• Mental alertness, boost in metabolism and improved energy levels due to increased levels of norepinephrine.

• Higher levels of growth hormone during the fast, which shifts fuel metabolism to fatburning and spares muscle protein.

• Appetite suppression. Contrary to what people seem to believe, fasting will not makeyou ravenous. It has a hunger blunting effect, which is invaluable during cutting.

• Practical. Gone are the days of having to carry around protein shakes or Tupperwareboxes of food everywhere you go.

• Large, satisfying meals – you can eat big and still remain lean. No more foo-foo meals that merely act like appetizers and leave you with cravings. This one rings especially truefor me; I would always break down on a high meal frequency approach just because thesmall meals always left me feeling unsatisfied and hungry for more. Using intermittent fasting, I stay 6% body fat year round without much effort.

Kopiert fra: http://www.scribd.com/doc/62477285/The-Leangains-Approach-Final

Har en liten mistanke om at den dårlige evnen til å heve har sterk sammenheng med at den er sunnere. Mindre tilgjengelig sukker for gjærsoppen --> mindre tilgjengelig sukker for menneskekroppen --> mindre blodsukkerpåvirkning :) Men det er en teori.

Hmm...har ikke havregryn gluten naturlig? Hva...eh,...men hvorfor har de glutenfrie havregryn da? Jeg responderer ikke spesielt bra på gluten så jeg kjøper konsekvent glutenfrie havregryn, og den pakken er litt dyrere enn vanlig, store havregryn. Kan jeg kutte ut det da?

Så vidt jeg husker så er det ingen gluten i havre, men det kan komme spor av gluten i havregryn etter produksjon (dvs fra hveteprodukter). Det er altså ikke stor forskjell for de som ikke har cøliaki (ubetydelig), men for de med cøliaki kan det være nok til å få en reaksjon. Det var en tråd hvor det ble nevnt på fb, men husker ikke i hvilken sammenheng i farten...

EDIT: Wikipedia støtter min hukommelse <ahttp://forum.fitnessbloggen.no/uploads/emoticons/default_smile.png' alt=':)'> " Havre er i utgangspunktet glutenfritt, men kan bli "forurenset" gjennom så- eller produksjonsprosessen."

Bare for å skyte inn noe i karb/fett debatten her. I paleo-miljøt virker det som man etterhvert har kommet frem til fordeler og ulemper med karbs/protein vs fett.

"I won’t enumerate studies here, but animal studies indicate that higher carb and protein intakes promote fertility and athleticism, while restriction of carbohydrate and protein promotes longevity."

http://perfecthealthdiet.com/?p=5528

Så her kan man vel velge alt etter...

Har en liten mistanke om at den dårlige evnen til å heve har sterk sammenheng med at den er sunnere. Mindre tilgjengelig sukker for gjærsoppen --> mindre tilgjengelig sukker for menneskekroppen --> mindre blodsukkerpåvirkning :) Men det er en teori.

Det er gluten som hjelper hvetemelet til å heve.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...